سینما

متولدین ۳۱ تیر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ خسرو سینا

به گزارش ردکارپت فیلم:  خسرو سینا (زادهٔ ۱۳۵۰ در مهاباد) نویسنده سینما ، کارگردان تلویزیون و تئاتر است. وی دانش‌آموختهٔ دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران است. او در حال حاضر عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد سنندج است.

زادهٔ ۳۱ تیر ۱۳۵۰

۲۲ ژوئیهٔ ۱۹۷۱ ‏(۴۹ سال)
مهاباد

ملیت ایرانی
پیشه کارگردان تئاتر و فیلمنامه‌نویس
سال‌های فعالیت ۱۳۷۰ تا کنون
کارهای برجسته ژانی گه‌ل
دورگه

تحصیلات

  • کارشناسی کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران.
  • کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور.
  • کارشناسی ارشد کارگردانی و بازیگری دانشگاه هنر تهران.
  • دکترای پژوهش هنر (مطالعات سینما) دانشگاه هنر تهران.

فعالیت‌های نمایشی

  • دستیار اول کارگردان در نمایش‌های «بهرام چوبینه» نیرنگ‌های اسکاپن” «مرد فرزانه، ببر دیوانه»» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی
  • بازیگر نمایش «هملت» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی
  • کارگردانی نمایش «مسیح هرگز نخواهد گریست» جایزهٔ بهترین کارگردانی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای تبریز
  • کارگردانی نمایش «انسانم آرزوست» جایزهٔ بهترین کارگردانی از جشنوارهٔ منطقه‌ای ارومیه
  • کارگردانی و طراحی صحنه نمایش «کور و افلیج» اثر”دراماسنا پاتیراجاً تالار مولوی سال ۱۳۷۴
  • کارگردانی و طراحی صحنه نمایش «سیزیف و مرگ» اثر روبرت مرل با ترجمه احمد شاملو – سالن تجربه نمایش – دانشگاه تهران – سال ۱۳۷۵
  • کارگردانی تله تئاتر «پیراهن‌های سفید» پروژه کارشناسی تئاتر – دانشگاه تهران – سال ۱۳۷۵
  • نویسندگی و کارگردانی نمایش «طلسم» تقدیر شده سومین جشنواره منطقه‌ای سنندج سال ۱۳۹۱
  • دراماتورژ نمایش «خون منتشر» نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه تهران سال ۱۳۹۱

سینما و تلویزیون

  • نویسنده فیلم‌نامه فیلم ژانی گه‌ل و حضور در اسکار ۲۰۰۷
  • نویسندگی فیلم نامه مجموعهٔ تلویزیونی ژینگه تلویزیون زاگرس
  • نویسندگی فیلم نامه فیلم کوتاه (سراب، رچه، شرم، کمی دورتر، رهایی، دراویش قادری) از تولیدات دفاتر انجمن سینمای جوان ایران
  • کارگردانی فیلم مستند «گزارش» تقدیر شدهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
  • کارگردانی انیمیشن «بازی» – جایزهٔ بهترین فیلم از جشنوارهٔ منطقه‌ای فیلم کوتاه (خوی) سال ۱۳۷۱
  • کارگردانی مجموعه تلویزیونی «آقای بام» شبکه استانی
  • کارگردانی مجموعهٔ تلویزیونی «تو بلیی وابی؟» تلویزیون زاگرس
  • کارگردان و تهیه‌کننده «یک امید یک بهار» شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران تقدیرشدهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
  • کارگردانی و تهیه‌کننده فیلم داستانی «با دوبال سفید» شبکه جهانی سحر
  • کارگردانی و تهیه‌کننده فیلم داستانی «خمره» شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • طراح صحنه مجموعهٔ تلویزیونی «پنجره‌ای رو به ماه» به کارگردانی عباس رافعی شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • طراح صحنهٔ مجموعهٔ تلویزیونی «تعقیب سری» به کارگردانی حسن محمدزاده شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • بازیگر نقش اول فیلم داستانی (۱۶م. م) «پرواز» – ۱۳۶۷ صداوسیمای مهاباد
  • دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز فیلم سینمایی ژانی گل
  • دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز فیلم سینمایی تنبل قهرمان به کارگردانی بهروز غریب‌پور
  • دستیار اول کارگردان فیلم سینمایی اتانازی (فیلم) به کارگردانی رحمان رضایی
  • دستیار کارگردان و مشاور فیلم سینمایی «یک مشت علف» محصول مشترک ایران و آلمان – سال ۲۰۰۰ – ZDF تلویزیون

دوبله

  • دوبلور فیلم و سریال‌های شبکه جهانی سحر از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱
  • مدیر دوبلاژ بیش از ۳۰ فیلم و سریال به زبان کردی برای تلویزیون
  • فیلم‌ها: سینما پارادیزو، محمد علی، من سام هستم، شعبده‌باز (فیلم)، نابودگر ۳: انقلاب ماشین‌ها، باشگاه مشت‌زنی، مونیخ ، مرد مرده.
  • مجموعه تلویزیونی: دامون (کره‌ای)، فرشتهٔ سیاه (آمریکایی).

پژوهش

  • راه‌اندازی رشته‌های هنر در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
  • مدیر دپارتمان هنر و معماری مرکز مطالعات کردستان‌شناسی دانشگاه آزاد سنندج
  • پژوهشگر برتر منطقه ۱۱ دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۹۰
  • دبیر علمی همایش هویت و سینمای کُردی – مرکز تحقیقات کردستان‌شناسی ۱۳۹۴ سنندج
  • پژوهشگر برتر گروه هنر و معماری دانشگاه‌های استان کردستان ۱۳۹۴

کتاب‌ها

  • ۱۰۰۰ نکته در خلاقیت تصویری،آیندگان، تهران. ۱۳۸۰.
  • هنر دیدن، نشر دانش، تهران، اسفند ۱۳۹۲.
  • هویت فرهنگی و سینمای کُرد، قم، نشر لوگوس. ۱۳۹۶.

راهنمایی رساله و پایان‌نامه

  • بازنمایی جنسیت در طراحی پوستر فیلم‌های کارگردان زن ایرانی از منظر نشانه‌شناسی اجتماعی تصویر.
  • روایت در مجموعه عکس‌های مستند.
  • خوانشی تطبیقی از برساخت هویت در نمایشنامه‌های دو نسل از نمایشنامه نویسان ایرانی و غیرایرانی (محمد چرم شیر و شیلا استفنسن – اکبر رادی و آگوست ویلسون).
  • بازتاب هویت زنانه در فیلم‌های تولیدی دهه ۹۰ فیلم‌سازان زن و مرد ایرانی.
  • بررسی انتقادی مواجهه فلسفه‌های تحلیلی با فلسفه‌های قاره‌ای در سینما با تکیه‌بر آراء نوئل کرول.

مقالات

  • تئاتر خیابانی تئاتر تبلیغ و تهییج سیاسی – روزگار وصل – شماره۱۸ – سال ۱۳۷۴
  • تئاتر بی‌چیز – ماهنامه تئاتر تجربی – ویژه نامهٔ جشنواره تئاتر دانشجویی – سال ۱۳۷۳
  • آئین‌های نمایشی در کردستان – ماهنامهٔ سروه – سال ۱۳۷۴
  • تحلیل بیت سه‌یده‌وان (نگاهی به ادبیات شفاهی کردستان – زریبار – شماره ۲ و ۳ سال ۱۳۷۴
  • جستاری بر بنیاد و سیر تحول نمایش و نمایش گزی در فرهنگ، فولکلور و ادبیات کردستان – دانشگاه هنر – سال ۱۳۸۰
  • بررسی سنت‌های نمایشی در کردستان (رقص‌های فولکلوریک) – مجله مهاباد – شماره ۱۰۱- سال ۱۳۸۷
  • گرافیتی هنر زشت زیبا (سخنرانی علمی) – دانشگاه سنندج – سال ۱۳۸۶
  • فیلمنامه در آثار سینمای پست مدرن (سخنرانی علمی) اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کردستان – سال ۱۳۸۷
  • موسیقی رنگ در آثار واسیلی کاندینسکی – (سخنرانی علمی) – دانشگاه سنندج – سال ۱۳۸۸
  • بررسی رابطه کوررنگی با قومیت، محل زندگی و رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج – طرح تحقیقی – سال ۱۳۸۸
  • ریخت‌شناسی هنر مفهومی – (سخنرانی علمی) – دانشگاه سنندج – سال ۱۳۸۸
  • نگاهی به شیوه‌های جدید کارگردانی در تئاتر پست مدرن
  • نگاهی تحلیلی به ادبیات شفاهی کردستان (همایش ملی جلوه‌های فرهنگی استان کردستان)
  • هنر درمانی – هفته‌نامه سیروان – شماره ۷۰۸ سال ۱۳۹۱
  • آیین و اسطوره در ایران- با نگاهی ویژه به آیین‌های نمایشی کردستان – هفته‌نامه سیروان – شماره ۷۰۴ تا ۷۰۷سال ۱۳۹۱
  • ریخت‌شناسی سینمای پست مدرن- هفته‌نامه سیروان – شماره ۷۱۰ سال ۱۳۹۱
  • اثر هنری از دیدگاه والتر بنیامین؛ با نگاهی به مقاله «اثر هنری در عصر بازتولید ماشینی»علمی پژوهشی
  • جستاری بر اسطوره‌های «باروری و قربانی» در آیین‌های نمایشی کردستان- ماهنامه نمایش – شماره۱۷۳ سال ۱۳۹۲
  • شیوه‌های خوانش عکس از منظر نشانه‌شناسی – (سخنرانی علمی) – انجمن سینمای جوان – سال ۱۳۹۳
  • واکاوی خاستگاه اسطوره ای و سیر تحول نمایش‌های آیینی کردستان – فستیوال تئاتر دیاربکر – ترکیه – سال ۱۳۹۴
  • خوانشی ساختاری از ادبیات شفاهی کردستان علمی پژوهشی
  • کارکرد نظریه‌های جامعه‌شناسی در تحلیل فیلم مطالعه موردی تحلیل فیلم «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» – علمی پژوهشی
  • تحلیل اجتماعی تکوین موج نوی سینمای کرد بر بستر سینمای قومی ایران – علمی پژوهشی
  • واکاوی مؤلفه‌های باختینی در نمایش میر نوروزی بر اساس مفهوم کارناوال – علمی پژوهشی
  • واکاوی مؤلفه‌های هویتی در نمایش میر نوروزی از منظر نظریه‌ی میخاییل باختین – علمی پژوهشی
  • نگاهی به پیشینه ثبت قدیمی‌ترین عکس‌های موجود از کُردها – مقاله
  • جلوه‌های کوچک تنهایی – (حلقه نشانه‌شناسی تهران)
  • چگونگی تحریف واقعیت توسط یک عکس – (حلقه نشانه‌شناسی تهران)
  • طنز، دیگری سازی و تقابل فرهنگی در بازنمایی رسانه ای – (پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان)
  • بازنمایی حس مکان در سینما، مطالعه موردی فیلم الماس‌ها ابدی‌اند (مقاله مشترک)
  • معماری و سینما؛ بازنمایی مکان در فیلم‌های ترسناک بر اساس فیلم‌های دیگران (فیلم ۲۰۰۱)، مادر!، کوایدان و روانی (فیلم ۱۹۶۰) (مقاله مشترک)
  • تحلیل محتوایی فیلم (شریک جرم) در انطباق با نظریه نا مکان‌های مارک اوژه (مقاله مشترک)

داوری مقالات، فستیوال‌ها

  • مجلات علمی پژوهشی
  • همایش ملی جلوه‌های فرهنگی کردستان
  • همایش ملی سبک زندگی و تمدن سازی نوین اسلامی
  • همایش ملی هورامان‌شناسی
  • داوری فستیوال‌های متعدد بین‌المللی و ملی فیلم و تئاتر (داخل و خارج از کشور)


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند