به گزارش ردکارپت فیلم: لقمان مداین (منتقد سینما) در یادداشتی به نقد و تحلیل فیلم سینمایی «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی که در بخش سودای سیمرغ چهلویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، پرداخته و آن را اثری دانسته که قصد دارد از بحرانهای خانوادگی بگوید.
فیلم بعد از رفتن در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، به کارگردانی رضا نجاتی، تهیهکنندگی محمود بابایی و نقش آفرینی صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی و حامی ترابی آمده از بحرانهای خانوادگی بگوید، جنگ میان پدر و فرزند، آمده تا شیوه برخورد نامناسب خانواده در قبال اشتباهات فرزند را تذکر دهد، آمده از تحت تاثیر قرار گرفتن همه در یک اشتباه شخصی بگوید، آمده دست بر بحرانهای روحی زنانی بگذارد که از سر ناچاری تن به اجاره دادن رحم خود میدهند، آمده جایگاه مادر را بالاتر از هر اشتباهی بگذارد که نشود آن را بخشید، زندگی توام با فقر هموطنان جنوبی را به تصویر میکشد و درام را میآفریند.
فیلمنامه دارای اشکالات جدی است، کاشت، داشت و برداشت برخی شخصیتها رعایت نشده، کاراکتری اول فیلم میآید و محو میشود و ما هیچ چیز از سرنوشت او در نمییابیم، دیالوگپردازیهایش چکش کاری نشده، ضعف دارد، شخصیتپردازیهایش با مشکل مواجه است، تعلیق ندارد، هیچ چیز شما را غافلگیر نمیکند، گره گشایی به دست نویسنده انجام میشود، و همه چیز قابل حدس است، خرده پیرنگهایی قوی دارد، اما پیرنگش دارای ضعف است، عطفبندی و اوج ضعیفی دارد، اما ضد ارزشی که تبدیل به ارزش شود را خوب پرورش داده است.
گریم، تدوین، نور و رنگ، صدا، موسیقی خوبی دارد اما طراحی صحنه و لباسش با منطق شغل خانواده همسو نیست.
بازیهای فیلم خوب است، انقباض جسمانی ندارند، صلبیت در کلام ندارند، صدا و حرکاتشان با متن و صحنه هماهنگ است، دارای تسلط بر کلام، گویش، آوا و تاثیر صدا هستند، میمیک صورتشان تطبیقپذیر است، از اعمال پیچیده استفاده میکنند، اما این موارد درباره همه آنها صدق نمیکند!
کارگردان نورپردازیاش مناسب بوده، دوربینش حرکات خوبی دارد، محل استقرار دوربین را خوب تعیین میکند، زاویههای تصاویرش اندازه است، اما فیلمنامه را خرد نکرده، به هنرپیشهها دقت نکرده و با ضعف مواجه شده است.
نقد و بررسی فنی و بررسی جزئیات را به زمان انتشار نسخه خانگی موکول خواهم کرد
بدون دیدگاه