به گزارش ردکارپت فیلم: داور بخش نوجوان بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: سرمایهگذار باید در یک کار حضور داشته باشد تا اثری با کیفیت تولید شود، ما کودکان و نوجوانان علاقهمندی داریم اما نمیدانم چرا سرمایهگذاران اقبالی به تولید کار جدی و با کیفیت در این حوزه ندارند.
محمد بحرانی با بیان اینکه در مهمترین سینماهای جهان پرهزینهترین و در کنار آن پرمخاطبترین آثار، کار کودک است، اظهار کرد: این آثار نه تنها از بعد فرهنگی که اتفاقا در بعد اقتصادی هم کارهای بسیار مهمی هستند.
وی افزود: اگر یک سرمایهگذار بخواهد روی کار سینمایی سرمایهگذاری کند چه بهتر که در حوزه کودک باشد، چون احتمالا یک بچه همانطور که دوست دارد یک کتاب را صدبار بخواند، دوست داشته باشد یک فیلم یا یک نمایش را هم چندینبار به تماشا بشیند، اگر عرضه خوبی در این حوزه وجود داشته باشد، تقاضا قطعا خواهد بود.
بحرانی با بیان اینکه اهمیت جشنواره تئاتر کودک از جشنواره فجر بیشتر نباشد، کمتر نیست، عنوان کرد: کرونا در همه ابعاد زندگی ما تاثیر گذاشت و خلاء این جشنواره در زمان همهگیری محسوس بود، متأسفانه همانند همه چیزها و یا افراد از دست داده، یک دوره از جشنواره را هم از دست دادیم و امروز حس بینظیری است که بچهها وارد سالنها شده و تئاتر میبینند و من از اینکه داور این دوره هستم خوشحالم.
جشنواره میتواند به کیفیسازی آثار کودک و نوجوان کمک کند
داور بخش نوجوان جشنواره بیست و هفتم تصریح کرد: جشنواره تئاتر کودک به یک شرط میتواند در کیفیسازی آثار کودک و نوجوان کمک کند که این جشنوارهها تنها در یک هفته متمرکز نباشند، یعنی این آثار قبل از جشنواره اجراهای زیادی داشته و یا اینکه بعد از حضور در جشنواره، نمایشهای برتر، اجراهای طولانی مدتی در کشور داشته باشند.
بحرانی ادامه داد: تصمیم هیات داوران بر این است که از متولیان امر بخواهیم به نمایشهای برگزیده در جشنواره اجراهای عمومی طولانی مدت در کشور بدهند که این شرط تاثیرگذاری جدی جشنواره خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه روانشناسان کودک و نوجوان مولفههای بسیاری برای کار در این حوزه تعریف کردهاند، افزود: وقتی یک اثر نمایشی با مفاهیم علمی بهروز برآمده از روانشناسی کودک تلفیق شده و در اثر نمایشی منعکس شود، یک کار استاندارد در حوزه کودک و نوجوان تولید شده است.
این داور عنوان کرد: اینکه یک گروهی در سالن و به دور از علم روز به تصور اینکه همان مسائل و اشکالی که برای کودکان ۴۰ سال پیش جذاب بود، نمایش بسازد، اشتباه است؛ چرا که هم کودکان امروز و هم علم، نسبت به بچهها تغییر کرده است.
کار کودکی درست است که برای کودک امروز تولید شود
بحرانی اظهار کرد: در دنیای امروز کار کودکی درست است که برای کودک امروز تولید شده باشد، برای کودکی که از چند ماهگی برای عکس گرفتن به لنز دوربین نگاه میکند قطعا باید پارامترهای جدیدی تعریف شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا همانند دهه ۶۰ و ۷۰ که بزرگان سینما و تلویزیون برای کودکان آثار فاخر تولید میشد اما امروز شاهد تولیدات در این سطح و کیفیت نیستیم، گفت: پاسخ این سوال برای من هم مبهم است و جوابی برای آن ندارم، در سینمای هالیوود که پررونقترین سینمای جهان است؛ پر هزینهترین فیلمها مختص کودکان ساخته میشود که نه فقط در اکران بازگشت تجاری دارند، بلکه حواشی آن مثل عروسکها، طراحی، تم تولد، لباسها و … برای یک سرمایهگذار میتواند اتفاق مهمی باشد.
بحرانی با بیان اینکه تاکید من برای حضور سرمایهگذار در این حوزه است، افزود: سرمایهگذار باید در یک کار حضور داشته باشد تا اثری با کیفیت تولید شود، ما کودکان و نوجوانان علاقهمندی داریم اما نمیدانم چرا سرمایهگذاران اقبالی به تولید کار جدی و با کیفیت در این حوزه ندارند.
وی اضافه کرد: به سرمایهگذاران توصیه میکنم که این کار را انجام دهند، چرا که چندین برابر مبلغی که هزینه میکنند به آنها برخواهد گشت و بچهها چندین باره به سینما و سالن نمایش خواهند آمد.
داور بخش نوجوان جشنواره بیست و هفتم در خصوص موفقیت در کار هنری تصریح کرد: اگر به کاری علاقه داشته باشید برای آن وقت میگذارید، من تمام زندگیام را برای کارم گذاشتم، هنر نمایش جادویی ندارد، باید برای آن زحمت کشید و وقت و زندگیات را برای رسیدن به آنچه که میخواهید بگذارید.
بحرانی گفت: در جلسه با داوران حاضر در این دوره تاکید شد حتما گروههای شهرستانی جدی، امکان اجرای عمومی داشته باشند، من شهرستانی و شیرازی هستم و همیشه در خندوانه سعی کردهام کفه سنگین ترازو به سمت حومه باشد نه مرکز.
وی ادامه داد: در جشنواره عروسکی سال ۸۱ در طول پنج روز برگزاری با ۵ کار متفاوت هر روز اجرا داشتم، خانم مریم سعادت که داور این جشنواره بود پس از هر اجرا که رو بند را برمیداشتم میگفت «باز که تو هستی» و در نهایت مرا به بهرام شاهمحمدلو معرفی کرد و اولین کار جدی من از این طریق اتفاق افتاد.
داور بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد: این اتفاق را میتوان یکی دیگر از برآیندها و خروجیهای مطلوب جشنوارهها در نظر گرفت که جوانان با استعداد با حضور در این جشنوارهها شناخته شوند و بتوانند راه خود را برای کار در عرصههای بالاتر ادامه دهند.
نیمی از آثار در جشنواره قابلیت دفاع داشتند
بحرانی در خصوص کیفیت آثار حاضر در جشنواره گفت: نیمی از کارها قابلیت دفاع داشتند و نیمی دیگر از سطح جشنواره پایینتر بودند، توقع داشتیم کارهای جشنواره از کیفیت بیشتری برخوردار باشند.
وی ادامه داد: یکی دو کار ضعیف در هر جشنواره قابل قبول است اما تعداد کارهای متوسط و نسبتا ضعیف بیش از این بود شاید بخشی از این موضوع محصول کرونا بوده باشد اما همین که بعد از دوسال شاهد برگزاری مجدد جشنواره هستیم اتفاق خوبی است و آثار بالاتر از حد معمول آدم را امیدوار نگه میدارد.
داور بخش نوجوان جشنواره بیستو هفتم تصریح کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بلوغ ۲۷ سالگی را ندارد این جشنواره نهایتاً پنج ساله است، به نظر من جشنواره یک ویترین برای آثاری است که قرار است برای مدت طولان با تماشاگران ارتباط برقرار کند، شبیه یک سلام برای اجرای عمومی که در این رابطه میتوان گفت جشنواره هنوز بلوغ کافی را ندارد که البته نه این جشنواره که اصولا همه جشنوارهها در ایران اینگونه هستند.
تئاتر کودک و نوجوان در ایران فقیر است
وی با بیان اینکه بچه ها در تئاتر و اتفاقات فرهنگی بسیار مهم تر از بزرگترها هستند، اظهار کرد: فقیر بودن تئاتر در ایران و در کنار آن فقیرتر بودن تئاتر کودک در ایران یکی از موضوعاتی است که باعث تولید آثار ضعیف در این حوزه میشود.
بحرانی افزود: بیحوصلگی نسل جوان امروزی که همیشه درحال موبایل گردی هستند یکی دیگر از دلایل ضعف در آثار تولیدی در گروه نوجوان است، این نسل خیلی حوصله وقت گذاشتن برای به ثمر رسیدن کاری ندارند درحالی که یک شبه به جایی نخواهند رسید باید، برای هر کار زحمت کشید که این زحمت در هنر تئاتر دوبرابر است، اگر قرار است یک محصول هنری تاثیرگذار اتفاق بیفتد در کنار لذت باید برای آن زجر و زحمت کشید.
بدون دیدگاه