به گزارش ردکارپت فیلم: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که علی انصاریان بازیگر یکی از فیلمهای روز اول که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده نتوانست در نشست خبری فیلم خود حضور پیدا کند، عادل فردوسیپور به تماشای فیلم « بی همه چیز» نشست و رعایت پروتکلهای بهداشتی در جشنواره زیر ذرهبین رفت.
مهسا بهادری: شرایط کرونایی همه چیز را تغییر داده است، از نوع معاشرت و تغییر سبک زندگی گرفته تا تغییر در نحوه برگزاری جشنوارهها، محل برگزاری جشنواره امسال، سالن همایشهای برج میلاد بود، جایی که اولین روز جشنواره، میزبان دوفیلم سینمایی با نام «رمانتیسم عماد و طوبا» با کارگردانی کاوه صباغزاد و سینمایی«بی همه چیز» با کارگردانی محسن قرایی بود. هرچند که هنرمندانی چون پرویز پرستویی، عادل فردوسیپور، باران کوثری و الناز حبیبی در جشنواره حضور داشتند اما جای خالی علی انصاریان که در بستر بیماری است بیش از هرچیزی به چشم میآمد.
شباهت انکار نشدنی به «ایتالیا ایتالیا»
اولین فیلمی که در اولین روز جشنواره اکران شد، سینمایی«رمانتیسم عماد و طوبا» بود، فیلمی عاشقانه و فانتزی که بیشباهت به اولین اثر کاوه صباغزاده یعنی ایتالیا ایتالیا نبود. اما به نظر میرسید کارگردان روش کار را پیدا کرده و بهنوعی پختگی در روایت رسیده است و در ادامه فیلم اول خود که به زندگی زوجها میپردازد، این بار از زاویه نگاهی متفاوت روند زندگی زوجین را مورد بررسی و نمایش قرار داده است. داستان از جایی آغاز میشود که عماد و طوبا زندگی عاشقانه خود را آغاز میکنند و در این مسیر ازخودگذشتگیها و خودخواهیهای دو طرف در زندگی زناشویی و مسئولیت و تعهدی که در قبال یکدیگر و فرزندانشان دارند به نمایش گذاشته میشود و مخاطب میتواند در قالب یک داستان فانتزی به تماشای نقش آفرینی الناز حبیبی سارا بهرامی و علی انصاریان بنشینید.
کاوه صباغزاده کارگردان اثر معتقد بود : «فیلمی که روی پرده دیدید، بهترین کاری بود که از دست ما برمیآمد و فکر نمیکنم بهتر از این میتوانستیم کاری انجام دهیم. نمیتوان فیلمی فانتزی ساخت که هیچ بخش رئالی در آن نباشد و از دل همین تضاد میان رئال و فانتزی است که زندگی و فیلم شکل میگیرد.»
باتوجه به شباهت فضای دو فیلم سینمایی این کارگردان، صباغزاده وعده داد که فیلم بعدیاش به هیچ عنوان مانند این دو فیلم نخواهد بود و فضایی کاملا متفاوت خواهد داشت.
جای خالی انصاریان و آرزوی سلامتی
چندین ماه بود که عکسهای زیادی از گریم متفاوت علی انصاریان، در سینمایی«رمانتیسم عماد و طوبا» دست به دست میشد، گریمی که چهره و سن انصاریان را بسیار زیاد تغییر داده بود، همه دوست داشتند تا با او درباره گریم و ایفای نقشش صحبت کنند، اما کرونا گریبانگیر او شد و جای خالیاش کنار الناز حبیبی به چشم میخورد .در نبود انصاریان، همه همکارهایش برای او آرزوی سلامتی کردند.
از کاوه صباغزاده، کارگردان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» تا الناز حبیبی همه نگران علی انصاریان بودند و بارها از او یاد کردند و جای این هنرمند فوتبالیست را در این جشنواره خالی دانستند.
از هیجان عادل فردوسیپور تا اعتراض پرویز پرستویی
یکی از اتفاقاتی که قبل از شروع سینمایی«بی همه چیز» رخ داد، حضور عادل فردوسیپور در جشنواره بود که در سالن همایش برج میلاد حضور پیدا کرده بود و با هیجان فراوان منتظر بود تا سومین اثر محسن قرایی با بازی پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازیفر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی و لاله مرزبان را تماشا کند.
فیلمی که داستان زندگی مردمان فقیر یک روستا را روایت میکند که برای رهایی از فقر و احقاق خواستههایشان ناچارند تاخواسته زنی را که از گذشته کینهای در دل دارد انجام دهند تا از فقر نجات پیدا کنند…
فیلمی که به نظر میآمد اقتباسی از اثر «ملاقات با بانوی سالخورده» است که البته خود کارگردان هم به این موضوع اشاره داشت و درباره این اقتباس گفت: «من پیش از ساخت فیلم اولم، دوست داشتم این اثر را بسازم، اما به دلیل شرایط پیچیده، پرهزینه و پربازیگری که داشت شرایطش را نداشتم، من این متن را برای اولین بار در دوران دانشجوییام خوانده بودم و دوستش داشتم و دلم میخواست آن را کار کنم.»
در جایی از صحبتها نیز پرویز پرستویی اوضاع حال حاضرش را مانند شخصیت امیر در فیلم دانست که در برخی لحظات مجبور است که به ناچار سکوت کند و از دردها و ناهنجاریها چیزی نگوید.
بارن کوثری هم که یک شخصیت متفاوت با گریمی متفاوت را بازی کرده بود و اعلام کرد که کسب سیمرغ برایش اهمیت ندارد و همین که توانسته در این نقش متفاوت ایفای نقش کند برایش مانند یک سیمرغ است!
رعایت پروتکلهای بهداشتی
مهمترین موضوعی که تا آخرین لحظات، برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را با شَک و تردید روبهرو کرد، مسئله کرونا و نحوه برگزاری جشنواره با رعایت پروتکلهای بهداشتی بود که با بررسیهای زیاد، برای رعایت پروتکلها تدابیری اتخاذ شد.
از چک کردن دمای بدن با دستگاههای مخصوص هنگام ورود به سالن اصلی و قرار دادن چندین دستگاه ضدعفونی کننده گرفته تا قراردادن صندلیهای سالن سینما با فاصله از یکدیگر و پاکسازی سالنها بعد از اکران هر فیلم و نشست خبری. حتی برای احتیاط بیشتر، فقط تعداد محدودی از عوامل هر فیلم در پرسش و پاسخ روی صحنه حضور پیدا میکردند.
در این میان تصاویری در فضای مجازی و برخی رسانهها منتشر شد که نشان از نادیده گرفتن پروتکلهای بهداشتی به ویژه از سوی اهالی رسانه و هنرمندان در محل برگزاری جشنواره فجر داشت.
فیلمها و عکسها که در فضای مجازی منتشر شد، علیرضا وهابزاده، مشاور وزیر بهداشت با انتشار توئیتی اعلام کرد که تمامی ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسئولان جشنواره ابلاغ شده و متعهد شدند که پروتکلها را رعایت کنند. قطعا این تصاویر، تخلف از اجرای پروتکلهاست و مسئولان برگزاری جشنواره باید پاسخگو باشند.
در پاسخ ستاد اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که دروغپراکنی چند رسانه و فرد منفعتطلب علیه جشنواره و جوسازی پیرامون رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی در مرکز همایشهای برج میلاد از نقاط تاریک روز اول جشنواره فیلم فجر بوده است.
بدون دیدگاه