کیومرث پوراحمد | |
---|---|
زمینه فعالیت | کارگردان، نویسنده و تدوینگر |
تولد | ۲۵ آذر ۱۳۲۸ (۷۲ سال) نجفآباد، اصفهان |
والدین | پرویندخت یزدانیان، خدابخش پوراحمد |
ملیت | ایرانی |
سالهای فعالیت | از ۱۳۵۷ تا کنون |
همسر(ها) | مهرانه ربّی |
فرزندان | مریم پوراحمد |
فعالیت هنری
پوراحمد کارش را با نقدنویسی به خصوص در ماهنامه فیلم آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد. فیلم شب یلدا الهامگرفته از زندگی خود اوست. پوراحمد شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمهتمام» منتشر کردهاست. مادرش، پرویندخت یزدانیان با بازی در فیلمهای او، کار بازیگری را آغاز کرد و آثار برجستهای با بازی او به ثبت رسید. دخترش، مریم پوراحمد هم در فیلم شب یلدا به ایفای نقش پرداختهاست. فیلم مستندی دربارهٔ زندگی پوراحمد به نام دربارهی کیومرث پوراحمد به کارگردانی اردلان عاشوری در سال هشتاد و سه ساخته شدهاست. این فیلم در بخش مستندهای بلند بیست و سومین جشنواره فجر حضور داشته است. پوراحمد در سال ۱۳۸۵ فیلم اتوبوس شب را ساخت که مورد تحسین منتقدان و عموم قرار گرفت «پرونده باز است» آخرین فیلم اوست که در مرحله ی پیش تولید است
آثار
آثار کیومرث پوراحمد در فیلمنامهنویسی و کارگردانی سینما است.
فیلمنامهها
فیلمنامههای کیومرث پوراحمد عبارت است از
قصه خیابان دراز
سریال میرآب
فیلم
سال | نام اثر | کارگردان | نویسنده | بازیگر | تهیهکننده | توضیحات |
---|---|---|---|---|---|---|
۱۴۰۰ | نگهبان شب | آری | سینمایی | |||
١٣٩٧ | تیغ و ترمه | آری | آری | سینمایی | ||
١٣٩٧ | جمشیدیه | آری | سینمایی | |||
۱۳۹۶ | رضا | آری | سینمایی | |||
۱۳۹۴ | کفشهایم کو؟ | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۹۲ | ۵۰ قدم آخر | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۸۸–۸۹ | پرانتز باز | آری | آری | مجموعهٔ تلویزیونی | ||
۱۳۸۶ | برج | آری | ||||
۱۳۸۵ | اتوبوس شب | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۸۴ | نوک برج | آری | ||||
۱۳۸۳ | گل یخ | آری | آری | |||
۱۳۸۰ | شب یلدا | آری | آری | |||
۱۳۷۵–۷۶ | سرنخ | آری | آری | آری | مجموعهٔ تلویزیونی | |
۱۳۷۴ | خواهران غریب | آری | آری | آری | سینمایی | |
۱۳۷۳ | به خاطر هانیه | آری | آری | |||
۱۳۷۲ | نان و شعر | آری | آری | |||
۱۳۷۱ | سفرنامهٔ شیراز | آری | آری | آری | ||
صبح روز بعد | آری | آری | آری | |||
۱۳۷۰ | شرم | آری | آری | آری | آری | |
۱۳۶۹–۷۰ | قصههای مجید | آری | آری | آری | مجموعهٔ تلویزیونی | |
۱۳۶۸ | شکار خاموش | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۶۷ | لنگرگاه | آری | آری | |||
۱۳۶۶ | گاویار | آری | آری | |||
شکوه زندگی | آری | |||||
۱۳۶۵ | آلبوم تمبر | آری | آری | آری | ||
۱۳۶۳ | بیبی چلچله | آری | آری | |||
تاتوره | آری | آری | ||||
۱۳۶۱ | باران | آری | آری | |||
۱۳۶۰ | تابستان سال آینده | آری | مجموعهٔ تلویزیون |
کارگاه فیلمنامهنویسی
جلسات کارگاه فیلمنامهنویسی با تدریس کیومرث پوراحمد با همت مرکز آموزش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه طباطبائی برگزار شد
جوایز
برنده جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم به خاطر هانیه
برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم خواهران غریب
برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم پنانگ برای فیلم خواهران غریب
برنده تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم شب یلدا
برنده تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلمنامه جشن خانه سینما برای فیلم اتوبوس شب
برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم اتوبوس شب
نامزد جایزه صفحه نمایش آسیا و اقیانوسیه جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم اتوبوس شب
نامزد جایزه لینو بروکا جشنواره بینالمللی فیلم مانیل برای فیلم اتوبوس شب
برنده جایزه پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برای فیلم اتوبوس شب
برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بینالمللی فیلم خروس طلایی برای فیلم اتوبوس شب
برنده جایزه ویژه بهترین فیلمنامه جشنواره بینالمللی فیلم رشد برای فیلم صبح روز بعد
بدون دیدگاه