به گزارش ردکارپت فیلم: خسرو سینا (زادهٔ ۱۳۵۰ در مهاباد) نویسنده سینما، کارگردان تلویزیون و تئاتر است. وی دانشآموختهٔ دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران است. او در حال حاضر عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد سنندج است.
تحصیلات
- کارشناسی کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران.
- کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور.
- کارشناسی ارشد کارگردانی و بازیگری دانشگاه هنر تهران.
- دکترای پژوهش هنر (مطالعات سینما) دانشگاه هنر تهران.
فعالیتهای نمایشی
- دستیار اول کارگردان در نمایشهای «بهرام چوبینه» نیرنگهای اسکاپن” «مرد فرزانه، ببر دیوانه»» به کارگردانی قطبالدین صادقی
- بازیگر نمایش «هملت» به کارگردانی قطبالدین صادقی
- کارگردانی نمایش «مسیح هرگز نخواهد گریست» جایزهٔ بهترین کارگردانی از جشنواره تئاتر منطقهای تبریز
- کارگردانی نمایش «انسانم آرزوست» جایزهٔ بهترین کارگردانی از جشنوارهٔ منطقهای ارومیه
- کارگردانی و طراحی صحنه نمایش «کور و افلیج» اثر”دراماسنا پاتیراجاً تالار مولوی سال ۱۳۷۴
- کارگردانی و طراحی صحنه نمایش «سیزیف و مرگ» اثر روبرت مرل با ترجمه احمد شاملو – سالن تجربه نمایش – دانشگاه تهران – سال ۱۳۷۵
- کارگردانی تله تئاتر «پیراهنهای سفید» پروژه کارشناسی تئاتر – دانشگاه تهران – سال ۱۳۷۵
- نویسندگی و کارگردانی نمایش «طلسم» تقدیر شده سومین جشنواره منطقهای سنندج سال ۱۳۹۱
- دراماتورژ نمایش «خون منتشر» نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه تهران سال ۱۳۹۱
سینما و تلویزیون
- نویسنده فیلمنامه فیلم ژانی گهل و حضور در اسکار ۲۰۰۷
- نویسندگی فیلم نامه مجموعهٔ تلویزیونی ژینگه تلویزیون زاگرس
- نویسندگی فیلم نامه فیلم کوتاه (سراب، رچه، شرم، کمی دورتر، رهایی، دراویش قادری) از تولیدات دفاتر انجمن سینمای جوان ایران
- کارگردانی فیلم مستند «گزارش» تقدیر شدهٔ جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- کارگردانی انیمیشن «بازی» – جایزهٔ بهترین فیلم از جشنوارهٔ منطقهای فیلم کوتاه (خوی) سال ۱۳۷۱
- کارگردانی مجموعه تلویزیونی «آقای بام» شبکه استانی
- کارگردانی مجموعهٔ تلویزیونی «تو بلیی وابی؟» تلویزیون زاگرس
- کارگردان و تهیهکننده «یک امید یک بهار» شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران تقدیرشدهٔ جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- کارگردانی و تهیهکننده فیلم داستانی «با دوبال سفید» شبکه جهانی سحر
- کارگردانی و تهیهکننده فیلم داستانی «خمره» شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران
- طراح صحنه مجموعهٔ تلویزیونی «پنجرهای رو به ماه» به کارگردانی عباس رافعی شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران
- طراح صحنهٔ مجموعهٔ تلویزیونی «تعقیب سری» به کارگردانی حسن محمدزاده شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران
- بازیگر نقش اول فیلم داستانی (۱۶م. م) «پرواز» – ۱۳۶۷ صداوسیمای مهاباد
- دستیار اول کارگردان و برنامهریز فیلم سینمایی ژانی گل
- دستیار اول کارگردان و برنامهریز فیلم سینمایی تنبل قهرمان به کارگردانی بهروز غریبپور
- دستیار اول کارگردان فیلم سینمایی اتانازی (فیلم) به کارگردانی رحمان رضایی
- دستیار کارگردان و مشاور فیلم سینمایی «یک مشت علف» محصول مشترک ایران و آلمان – سال ۲۰۰۰ – ZDF تلویزیون
دوبله
- دوبلور فیلم و سریالهای شبکه جهانی سحر از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱
- مدیر دوبلاژ بیش از ۳۰ فیلم و سریال به زبان کردی برای تلویزیون[۱۹]
- فیلمها: سینما پارادیزو، محمد علی، من سام هستم، شعبدهباز (فیلم)، نابودگر ۳: انقلاب ماشینها، باشگاه مشتزنی، مونیخ ، مرد مرده.
- مجموعه تلویزیونی: دامون (کرهای)، فرشتهٔ سیاه (آمریکایی).
پژوهش
- راهاندازی رشتههای هنر در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
- مدیر دپارتمان هنر و معماری مرکز مطالعات کردستانشناسی دانشگاه آزاد سنندج
- پژوهشگر برتر منطقه ۱۱ دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۹۰
- دبیر علمی همایش هویت و سینمای کُردی – مرکز تحقیقات کردستانشناسی ۱۳۹۴ سنندج
- پژوهشگر برتر گروه هنر و معماری دانشگاههای استان کردستان ۱۳۹۴
کتابها
- ۱۰۰۰ نکته در خلاقیت تصویری،آیندگان، تهران. ۱۳۸۰.
- هنر دیدن، نشر دانش، تهران، اسفند ۱۳۹۲.
- هویت فرهنگی و سینمای کُرد، قم، نشر لوگوس. ۱۳۹۶.
راهنمایی رساله و پایاننامه
- بازنمایی جنسیت در طراحی پوستر فیلمهای کارگردان زن ایرانی از منظر نشانهشناسی اجتماعی تصویر.
- روایت در مجموعه عکسهای مستند.
- خوانشی تطبیقی از برساخت هویت در نمایشنامههای دو نسل از نمایشنامه نویسان ایرانی و غیرایرانی (محمد چرم شیر و شیلا استفنسن – اکبر رادی و آگوست ویلسون).
- بازتاب هویت زنانه در فیلمهای تولیدی دهه ۹۰ فیلمسازان زن و مرد ایرانی.
- بررسی انتقادی مواجهه فلسفههای تحلیلی با فلسفههای قارهای در سینما با تکیهبر آراء نوئل کرول.
مقالات
- تئاتر خیابانی تئاتر تبلیغ و تهییج سیاسی – روزگار وصل – شماره۱۸ – سال ۱۳۷۴
- تئاتر بیچیز – ماهنامه تئاتر تجربی – ویژه نامهٔ جشنواره تئاتر دانشجویی – سال ۱۳۷۳
- آئینهای نمایشی در کردستان – ماهنامهٔ سروه – سال ۱۳۷۴
- تحلیل بیت سهیدهوان (نگاهی به ادبیات شفاهی کردستان – زریبار – شماره ۲ و ۳ سال ۱۳۷۴
- جستاری بر بنیاد و سیر تحول نمایش و نمایش گزی در فرهنگ، فولکلور و ادبیات کردستان – دانشگاه هنر – سال ۱۳۸۰
- بررسی سنتهای نمایشی در کردستان (رقصهای فولکلوریک) – مجله مهاباد – شماره ۱۰۱- سال ۱۳۸۷
- گرافیتی هنر زشت زیبا (سخنرانی علمی) – دانشگاه سنندج – سال ۱۳۸۶
- فیلمنامه در آثار سینمای پست مدرن (سخنرانی علمی) اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کردستان – سال ۱۳۸۷
- موسیقی رنگ در آثار واسیلی کاندینسکی – (سخنرانی علمی) – دانشگاه سنندج – سال ۱۳۸۸
- بررسی رابطه کوررنگی با قومیت، محل زندگی و رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج – طرح تحقیقی – سال ۱۳۸۸
- ریختشناسی هنر مفهومی – (سخنرانی علمی) – دانشگاه سنندج – سال ۱۳۸۸
- نگاهی به شیوههای جدید کارگردانی در تئاتر پست مدرن
- نگاهی تحلیلی به ادبیات شفاهی کردستان (همایش ملی جلوههای فرهنگی استان کردستان)
- هنر درمانی – هفتهنامه سیروان – شماره ۷۰۸ سال ۱۳۹۱
- آیین و اسطوره در ایران- با نگاهی ویژه به آیینهای نمایشی کردستان – هفتهنامه سیروان – شماره ۷۰۴ تا ۷۰۷سال ۱۳۹۱
- ریختشناسی سینمای پست مدرن- هفتهنامه سیروان – شماره ۷۱۰ سال ۱۳۹۱
- اثر هنری از دیدگاه والتر بنیامین؛ با نگاهی به مقاله «اثر هنری در عصر بازتولید ماشینی»علمی پژوهشی
- جستاری بر اسطورههای «باروری و قربانی» در آیینهای نمایشی کردستان- ماهنامه نمایش – شماره۱۷۳ سال ۱۳۹۲
- شیوههای خوانش عکس از منظر نشانهشناسی – (سخنرانی علمی) – انجمن سینمای جوان – سال ۱۳۹۳
- واکاوی خاستگاه اسطوره ای و سیر تحول نمایشهای آیینی کردستان – فستیوال تئاتر دیاربکر – ترکیه – سال ۱۳۹۴
- خوانشی ساختاری از ادبیات شفاهی کردستان علمی پژوهشی
- کارکرد نظریههای جامعهشناسی در تحلیل فیلم مطالعه موردی تحلیل فیلم «لاکپشتها هم پرواز میکنند» – علمی پژوهشی
- تحلیل اجتماعی تکوین موج نوی سینمای کرد بر بستر سینمای قومی ایران – علمی پژوهشی
- واکاوی مؤلفههای باختینی در نمایش میر نوروزی بر اساس مفهوم کارناوال – علمی پژوهشی
- نگاهی به پیشینه ثبت قدیمیترین عکسهای موجود از کُردها – مقاله
- جلوههای کوچک تنهایی – (حلقه نشانهشناسی تهران)
- چگونگی تحریف واقعیت توسط یک عکس – (حلقه نشانهشناسی تهران)
- طنز، دیگری سازی و تقابل فرهنگی در بازنمایی رسانه ای – (پژوهشکده کردستانشناسی دانشگاه کردستان)
- بازنمایی حس مکان در سینما، مطالعه موردی فیلم الماسها ابدیاند (مقاله مشترک)
- معماری و سینما؛ بازنمایی مکان در فیلمهای ترسناک بر اساس فیلمهای دیگران (فیلم ۲۰۰۱)، مادر!، کوایدان و روانی (فیلم ۱۹۶۰) (مقاله مشترک)
- تحلیل محتوایی فیلم (شریک جرم) در انطباق با نظریه نا مکانهای مارک اوژه (مقاله مشترک)
داوری مقالات، فستیوالها
- مجله علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی – دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
- همایش ملی جلوههای فرهنگی کردستان
- همایش ملی سبک زندگی و تمدن سازی نوین اسلامی
- همایش ملی هورامانشناسی
- داوری فستیوالهای متعدد بینالمللی و ملی فیلم و تئاتر (داخل و خارج از کشور)
بدون دیدگاه