به گزارش ردکارپت فیلم: کانون کارگردانان سینمای ایران در واکنش به سخنان وزیر ارشاد بیانیه ۲۸ صنف سینما را بازنشر کرد و از آن به عنوان بیانیه ای« تاریخی» نام برد.
در نوشتاری از کانون کارگردانان خانه سینما آمده است:
« کانون کارگردانان سینمای ایران در راستای موضع گیری آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد لزوم بازگشت شوراهای ساخت و نمایش تولیدات نمایش خانگی به سازمان سینمائی، لازم میداند یادآوری کند این امر مطالبه به حق سینماگران و صنوف سینمائی از سال گذشته بود که مخالفت خود در مقابل دستاندازی صداوسیما به تولیدات نمایش خانگی و اعتراض به عقب نشینی وزارت ارشاد را در بیانیهای مطرح کردند.
شبکه نمایش خانگی و تولیدات پلتفرمهای نوپا به جد در سالهای اخیر مخاطبان را به سمت تولیدات داخلی سوق داده است، امری که گویا چند سالی است از اولویت کاری مدیران صداوسیمای ملی خارج شده است. سازوکار اداری تولیدات نمایش خانگی باید از دست صداوسیمائی که مخاطبین خودش را روز به روز از دست میدهد خارج گردد تا ضمن احترام به خواست مخاطبین میلیونی و روزافزون این تولیدات در داخل و خارج از ایران، امنیت شغلی و معیشتی اهالی سینما نیز تامین گردد که در اوضاع آشفته کرونائی سینمای ایران اولویت اصلی است.
لازم میدانیم به پیوست بیانیه اعتراضی ۲۸ صنف سینمائی در شهریور ماه سال ۹۹ را برای اطلاع بازنشر کنیم:
اعتراض ۲۸ صنف سینمائی به نظارت محدود کننده صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی:
ما اعضای صنوف سینمای ایران که حرفه و معیشت خود و خانواده هایمان مستقیماً وابسته به تولید محصولات فرهنگی تصویری است ، اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صدا و سیما اعلام می داریم.
ما همچنین برای کسانی که پنهان و آشکار تلاش می کنند در سال جهش تولید این صنعت نوپا را به نابودی بکشانند نیز اظهار تاسف می کنیم.
فرصتهای شغلی بوجود آمده از تولید محصولات شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای “ویاودی” بالغ بر سه تا پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در سال است که سیاستهای غیر پاسخگوی صداوسیما بدون شک باعث فرار سرمایه از این صنعت شده و ضرر معیشتی هنگفتی به اهالی سینما وارد خواهد کرد.
سپردن سرنوشت این پدیده نوپای تولید و توزیع به سازمانی که خود رقیب آن است تصمیمی اشتباه و غیر قابل جبران خواهد بود.
نباید فراموش کرد که این شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای “ویاودی” بودند که در این ماههای سخت بیماری فراگیر کرونا و بیرونقی سالنهای سینما توانستند با اکران آنلاین کمک زیادی به سینمای ایران کنند و با تولید سریالها و محصولات جدید در حال پیدا کردن مسیر خود جهت هرچه حرفهایتر شدن هستند. بدیهی است که همه تولیدات در یک سطح و بری از کاستی و عیب نیستند، اما بدون شک و براساس تحلیلهای تجربی/حرفهای، عرصه رقابت و نیاز جامعه خود به خود استانداردها و کیفیت کارها را بالا خواهد برد. در حالی که میتوان پیشبینی کرد که صداوسیما با رقابت ناصحیح با این پدیده نو پا و شاید هم با قصد حذف رقیب، باعث از دست رفتن مخاطبین رسانههای داخلی شده و این عرصه را نیز در اختیار شبکههای ماهوارهای قرار خواهد داد.
ما اصناف سینمائی از مسئولین و دلسوزان این عرصه میخواهیم که با جلوگیری از این اشتباه تاریخی، مخاطبان شبکههای داخلی را به سوی رسانههای خارجی سوق ندهند و به ایجاد بیثباتی و فرار سرمایهگذاری مشروع از این حوزه فرهنگ و هنر دامن نزنند.
انجمن صنفی کارگردانان سینما (کانون کارگردانان)
انجمن صنفی تهیه کنندگان سینما (اکت)
انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما
انجمن صنفی بازیگران سینما
انجمن صنفی فیلمبرداران سینما
انجمن صنفی تدوینگران سینما
انجمن صنفی صدابرداران و صداگذاران سینما
انجمن صنفی کارگردانان مستند
انجمن مدیران تولید سینما
انجمن صنفی چهره پردازان سینما
کانون آهنگسازان سینمای ایران
انجمن صنفی طراحان فیلم ایران
انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند
انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
انجمن صنفی دستیاران فیلمبردار
انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما
انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران
انجمن صنفی تبلیغات سینما
انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمائی
انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
انجمن صنفی موسسات پخش فیلم
انجمن طراحان و مجریان جلوه های بصری سینما
انجمن جلوه های ویژه سینما
انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه
انجمن صنفی بازیگران و بدلکاران سینما
انجمن کارکنان لابراتوار
انجمن مدرسان سینما
انجمن مدیران سالن های سینما»
بدون دیدگاه