هرآنچه باید درباره فیلم «ددپول و ولورین» بدانید

ردکارپت فیلم : فیلم «ددپول و ولورین» (Deadpool & Wolverine) در دوران جدید استودیو مارول منتشر می‌شود. باب ایگر و کوین فایگی استراتژی انتشار استودیو مارول را تغییر داده‌اند، به این ترتیب در طول یک سال، فیلم‌های کمتری از دنیای سینمایی مارول منتشر خواهد شد، اما آن‌ها امیدوارند درعوض با بالا بردن کیفیت، تعادلی میان کمیت و کیفیت ایجاد کنند. به همین دلیل همه نگاه‌ها معطوف به فیلم «ددپول و ولورین» است که جدیدترین پروژه دنیای سینمایی مارول به حساب می‌آید. به خصوص که قسمت سوم «ددپول» یکی از معدود اقتباس‌های کمیک‌بوکی است که در سال ۲۰۲۴ روی پرده سینماها خواهد رفت. «ددپول و ولورین» برای مارول یک فرصت بزرگ است تا به هواداران خود ثابت کند کیفیت بر کمیت اولویت دارد و همزمان پایه‌های حماسه جدید سینمایی خود را بسازد.

 

در فیلم «ددپول و ولورین» پس از تقریباً یک دهه، برای نخستین بار دو ضدقهرمان محبوب و مشهور با هم متحد می‌شوند تا راوی یک داستان هیجان‌انگیز باشند. با وجود اینکه هنوز جزئیات زیادی از فیلم برای جلوگیری از افشا شدن داستان مخفی نگه داشته شده، باز هم چیزهای زیادی درباره «ددپول و ولورین» و جایگاه آن در دنیای سینمایی مارول وجود دارد. این‌طور که به نظر می‌رسد «ددپول و ولورین» برای همیشه دنیای سینمایی مارول را تغییر خواهد داد. در این فیلم ددپول یک بار دیگر ثابت می‌کند چه اخلالگر مهم و بزرگی است.

 

فیلم «ددپول و ولورین» یک دنباله است، اما نه آن دنباله‌ای که هواداران انتظارش را دارند

فیلم «ددپول و ولورین» از خیلی جهات مانند بازسازی به نظر می‌رسد. این فیلم دنباله‌ای برای فیلم‌های «ددپول» و «ددپول ۲» است، اما برخی از آن شخصیت‌ها و خطوط داستانی سر جای خود باقی می‌مانند و به قسمت سوم فیلم منتقل نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که شخصیت‌هایی مانند دومینو و کیبل در «ددپول و ولورین» ظاهر نخواهند شد، و در حالی که شخصیت‌های محبوب هواداران، مانند ناگاسونیک، در فیلم حضور دارند. با این وجود طبق شواهد موجود نقش چنین شخصیت‌هایی در فیلم بسیار محدود خواهد بود.

 

«ددپول و ولورین» فیلمی است که به جدایی ددپول از خانواده‌اش اختصاص داده شده، امری که بدون شک روی روایت تأثیر خواهد گذاشت. یکی دیگر از شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ددپول، ونسا، در این فیلم حضور خواهد داشت. از آنجا که در «ددپول ۲» وید ویلسون برای نجات دادن معشوقه‌اش ونسا مجبور شد در زمان سفر کند و آن را تغییر بدهد، حضور این شخصیت اهمیت ویژه‌ای دارد. اکنون که ددپول می‌تواند در چندجهانی و زمان سفر کند، این نقطه داستانی در «ددپول و ولورین» اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

شاید مهم‌ترین و جالب‌ترین نکته در رابطه با فیلم «ددپول و ولورین» این نکته باشد که لحن شیطنت‌آمیز و بزرگسالانه دو فیلم قبلی در آن ادامه پیدا کرده. اکنون سومین قسمت «ددپول» هنوز از راه نرسیده رکورد فروش بلیت فیلم‌هایی که رتبه‌بندی R دریافت کرده‌اند را شکسته است. با توجه به شخصیت‌های اصلی فیلم، جای تعجبی هم ندارد. حتی استودیو مارول هم می‌داند اگر ددپول را با همان حال و هوای بزرگسالانه‌اش تحویل مخاطب ندهد، با یک شکست تجاری و هنری بزرگ مواجه خواهد شد.

 

برجسته‌ترین خبری که از سومین قسمت «ددپول» آمد، بازگشت ولورین بود، آن هم در دنیای سینمایی مارول. بازگشت غافلگیرکننده هیو جکمن در قامت ولورین به این معناست که فیلم حاضر نه تنها دنباله «ددپول ۲»، که دنباله فیلم‌های فرنچایز «مردان ایکس» (X-Men) نیز به حساب می‌آید. فیلم‌های «مردان ایکس» در رابطه با انسجام و جدول زمانی بسیار پیچیده‌اند؛ امری که وید ویلسون هنگام شکستن دیوار چهارم بدون شک به آن خواهد پرداخت. اما اینکه فیلم «ددپول و ولورین» کجای این جدول زمانی قرار می‌گیرد، رابطه بین ددپول و ولورین را مشخص خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این نسخه از ولورین هنوز وقایع فیلم «لوگان»‌ (Logan) را تجربه نکرده و برخلاف آنچه تصور می‌شد، به زندگی بازگردانده نشده است. او حتی داستان فیلم «ولورین» (The Wolverine) را تجربه نکرده؛ در حقیقت ولورین مذکور، ولورینی از یک واقعیت کاملاً متفاوت است. نکته مهم اینجاست که این موضوع در فیلم توضیح داده خواهد شد تا بینندگان مجبور به گمانه‌زنی نباشند که این ولورین دقیقاً کدام نسخه از ولورین است. به هر حال به وضوح هیو جکمن قصد ندارد پایان فیلم «لوگان» را تغییر بدهد و دوست ندارد تأثیر احساسی عظیم آن فیلم را خنثی کند.

 

«ددپول و ولورین» در دنیای سینمایی مارول رخ می‌دهد

خریده شدن کمپانی فاکس قرن بیستم به دست کمپانی دیزنی حرکت عظیمی بود؛ به ویژه برای استودیو مارول. ناگهان همه آن شخصیت‌هایی که خارج از دسترس استودیو مارول بودند نزد او بازگشتند. علاوه بر این، مارول موفق شد قراردادهایی با سونی ببندد که به او اجازه می‌داد اسپایدرمن و شخصیت‌های مرتبط به او را در دنیای سینمایی مارول به تصویر بکشد. این به معنای یک جهان مشترک واقعی و کامل از شخصیت‌های مارول بود که در آن هر اتفاقی ممکن بود رخ بدهد.

 

اما انتقال همه این شخصیت‌ها و داستان‌ها از فاکس به مارول ساده نبوده است. اغلب فیلم‌ها و سریال‌های «مردان ایکس» در حال بازگشت مجدد به دنیای سینمایی مارول هستند. در حال حاضر سریال انیمیشنی «مردان ایکس ۹۷» (X-Men 97) کمابیش در تداوم با نسخه قبلی خود دوباره جان گرفت و برخی از شخصیت‌های کلیدی فرنچایز «مردان ایکس» تاکنون در فیلم‌های مختلف دنیای سینمایی مارول حضور کوتاه داشته‌اند. اما درنهایت یک گروه جدید از مردان ایکس، با بازیگرهای جدید، در دنیای سینمایی مارول حضور پیدا خواهند کرد. این موضوع برای گروه «چهار شگفت‌انگیز» (the Fantastic Four) نیز صدق می‌کند، گروهی که دو تلاش قبلی فاکس برای ایجاد یک فرنچایز سینمایی برای آن‌ها شکست خورد.

 


اما به تصویر کشیدن دو شخصیت ددپول و ولورین با شکل و شمایل جدید به این سادگی‌ها نبود. این دو شخصیت با بازیگرهای فعلی و همین شکل و شمایل محبوبیت به شدت زیادی پیدا کرده بودند، طوری که انتخاب بازیگر جدید برای آن‌ها تقریباً غیرممکن است. به خصوص برای رایان رینولدز که نقش ددپول را بازی می‌کند. به نظر می‌رسد هیچ بازیگری به اندازه رینولدز پتانسیل‌های این شخصیت را نمی‌شناسد. به جرأت می‌توان گفت اگر بازیگر دیگری برای این نقش در دنیای سینمایی مارول انتخاب می‌شد، پروژه با شکست مواجه می‌شد.

در فیلم «ددپول و ولورین» اولین باری است که این دو شخصیت را در دنیای سینمایی مارول می‌بینیم، به همین علت هواداران مارول به شدت هیجان‌زده شده‌اند. این روایت جنبه‌های دیگری از دنیای سینمایی مارول را وارد بازی می‌کند. برای مثال سازمان TVA که در سریال «لوکی» (Loki) شناخته شد، نقش مهمی در فیلم ایفا می‌کند و ظاهراً آنتاگونیست فرعی داستان به شمار می‌آید. دیگر عناصر دنیای سینمایی مارول مانند آلیوث و کلاهخود انت‌من در طول تریلر دیده شده‌اند؛ اگرچه آینده این چهره‌ها در دنیای سینمایی مارول کاملاً مشخص نیست، به نظر می‌رسد حداقل یک بار دیگر ظاهر خواهند شد.

 

تا به اینجا به نظر می‌رسد در این فیلم بزرگ‌ترین دشمن ددپول و ولورین یک جهش‌یافته خطرناک به نام کاساندرا نوا است، خواهر پروفسور ایکس مشهور. با حضور ددپول در دنیای سینمایی مارول، این بدان معناست که انواع و اقسام شوخی‌ها، حتی در رابطه با کوین فایگی و دیزنی، قرار است در طول فیلم بینندگان را بخنداند. اما طرفداران هیجان‌زده مارول بیش از هر چیزی دوست دارند تعامل ددپول با شخصیت‌های کلاسیک مارول را تماشا کنند؛ به خصوص اسپایدرمن.

 

حماسه چندجهانی

با وجود اینکه «ددپول و ولورین» دنباله دو فیلم دیگر است و به داستان‌های روایت‌شده پیشین ولورین ارتباط دارد و همزمان وظیفه مهم وارد کردن مردان ایکس به دنیای سینمایی مارول را به عهده گرفته، داستان آن نمی‌توانست هر داستانی باشد. تنها راهی که می‌شد همه این عناصر را کنار یکدیگر قرار داد، این بود که داستان «ددپول و ولورین» به حماسه چندجهانی گره زده می‌شد. ددپولی که در کمیک‌ها دنیای مارول را نابود کرده بود، اکنون وظیفه پیدا می‌کند آن را نجات بدهد و برای این کار به کمک ولورین افسانه‌ای نیاز دارد.

 

با وجود اینکه در طول داستان این دو شخصیت در جهان‌های بسیاری سفر می‌کنند، هواداران توقع دارند نسخه‌های متفاوت ددپول و ولورین را در فیلم ببینند. برای مثال داگ‌پول (نسخه سگ ددپول) پیشاپیش در تریلرها حضور پیدا کرده. در کمیک‌ها چیزی به نام «سپاه ددپول» (Deadpool Corps) وجود دارد؛ گروهی از ددپول‌ها از سراسر چندجهانی که برای اهداف مشترک با هم متحد می‌شوند. بعید نیست در «ددپول و ولورین» به چنین سپاهی اشاره شود. لوگان نیز ممکن است نسخه‌های متفاوتی داشته باشد، نسخه‌هایی که به دست بازیگران متفاوتی به تصویر کشیده شده‌اند. مارول حتی می‌تواند از این طریق سلیقه مخاطبان خود را بسنجد.

 

وقتی از فیلم‌هایی با محوریت چندجهانی صحبت می‌کنیم، همیشه پای چند حضور افتخاری در میان است. این امر در رابطه با فیلم «ددپول و ولورین» نیز صدق می‌کند و تأیید شده که حضورهای کوتاه و افتخاری متعددی در این فیلم وجود دارد. در تریلرهای منتشر شده دیده‌ایم که افرادی مانند لیدی دث‌استرایک و تود از فیلم‌های «مردان ایکس» در فیلم ظاهر خواهند شد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد «ددپول و ولورین» در نقطه‌ای از داستان، یک نوع میدان نبرد چندجهانی خواهد داشت که شخصیت‌های مارول، که پیش‌تر به فاکس تعلق داشتند، در آن حضور دارند.

درنهایت «ددپول و ولورین» نوید دوره جدیدی از دنیای سینمایی مارول را می‌دهد. دوره‌ای هیجان‌انگیز که هواداران برای مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند.

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند