«ژولیت و شاه»

اشکان رهگذر کارگردان «ژولیت و شاه»؛ برداشتی آزاد و آلترناتیو از تاریخ

به گزارش ردکارپت فیلم:  اشکان رهگذر معتقد است عهد ناصری، آغاز گذار ایران به مدرنیته بوده و اهمیت زیادی برای پرداخت دارد؛ نمی‌توان به‌راحتی از این دوران چشم‌پوشی کرد.

به گزارش روابط‌عمومی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، اشکان رهگذر، کارگردان انیمیشن «ژولیت و شاه» در گفت‌وگو با ستاد خبری، درباره حضور این اثر در جشنواره گفت: خیلی خوشحالم که برای بار دوم در جشنواره فیلم فجر، حضور دارم. دوست دارم به واسطه جشنواره با مخاطب حرفه‌ای سینما ارتباط گرفته و از آن‌ها بازخورد بگیرم. ساخت «ژولیت و شاه» به‌تازگی پایان‌یافته است و من بی‌صبرانه مشتاق بازخورد گرفتن از مردم هستم. فرایند اکران عمومی پیچیده و سخت است و برای همین، حضور فیلم در جشنواره به ما کمک می‌کند که با مخاطب خود ارتباط بگیریم.

او ادامه داد: چند سالی است که بخش انیمیشن در جشنواره دیده می‌شود و این جای خوشحالی دارد. از سال ۹۶ و با سیمرغ گرفتن انیمیشن «آخرین داستان» این موضوع پایه‌گذاری شد. فکر می‌کنم انیمیشن ایران به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده و جدی شده است که مستحق بخشی جدا در جشنواره باشد. جای خوشحالی بیشتری خواهد داشت، اگر جدای از سیمرغ «بهترین انیمیشن» جایزه‌هایی هم مثل سیمرغ بهترین موسیقی، صداگذاری یا طراحی صحنه و نویسندگی در نظر گرفته شود.

این انیمیشن ساز بیان کرد: به‌هرحال انیمیشن گونه‌ای از سینما است. خیلی خوب است که عوامل این آثار بتوانند با عوامل دیگر آثار سینمایی رقابت کنند. چنین چیزی می‌تواند برای بدنه حرفه‌ای سینما در این حوزه خاص انگیزه‌بخش باشد.

رهگذر گفت: «ژولیت و شاه» یک برداشت آزاد و آلترناتیو از تاریخ است. «تاریخ آلترناتیو» ژانری از تاریخ است نمونه‌های سینمایی آن را پیش‌تر در آثاری مثل سریال «جیران»، «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما» و… داشتیم.

او ادامه داد: به ما انتقاد می‌شود که این روزها خیلی به موضوع ناصرالدین‌شاه پرداخت شده است. باید بگویم زمانی که من تصمیم به ساخت این اثر گرفتم؛ یعنی پنج یا شش سال پیش، خیلی درباره عهد ناصری کار ساخته نمی‌شد. از طرفی این برهه تاریخی ازآنجاکه آغاز گذار ایران به مدرنیته است، اهمیت زیادی برای پرداخت دارد و نمی‌توان به‌راحتی از این دوران چشم‌پوشی کرد؛ بنابراین فکر می‌کنم ساخت اثر درباره این موضوع هنوز جا دارد.

رهگذر اظهار کرد: این نکته را نیز باید بگویم که «ژولیت و شاه» عیناً درباره تاریخ ناصری نیست؛ بلکه برداشتی آزاد از دوران گذار مدرنیته و به‌خصوص تقابل‌های فرهنگی کشور با اروپا و ماحصل آن ورود هنر و فرهنگ اروپایی به ایران و ترجمان گونه‌های مختلف هنر به سبک و سیاق ایرانی است.

او ادامه داد: استاد علی رفیعی با بهرام بیضایی درباره این موضوع کار حرفه‌ای ساخته‌اند. اما خوب است که این اتفاقات در مدیوم عام‌تر سینما و انیمیشن هم تعریف شود. ضمن این که چنین آثاری می‌توانند بیانگر و مروج فرهنگ، تاریخ و هنر ایرانی به کشورهای دیگر نیز باشند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند