آخرین تغییرات از وضعیت پخش سریال سووشون ساخته نرگس آبیار

ردکارپت فیلم : ساخت سووشون بر اساس رمان سووشون از سیمین دانشور سال ۱۴۰۱ در باغ عفیف‌آباد شیراز و به کارگردانی نرگس آبیار شروع شد. بعد از گذشت یک سال حالا تولید سووشون تقریبا به پایان رسیده و آماده انتشار است و گفته شده قرار است همزمان امتیاز پخش آن به پلتفرم‌های خارجی هم داده شود. در مورد زمان پخش اما هنوز اطلاعاتی داده نشده است. البته در طول این مدت چندین بار زمان‌های تقریبی برای پخش اعلام شد که البته این اتفاق نیفتاد. آخرینش اسفند ماه گذشته بود که اعلام شد سووشون در نوروز به شبکه نمایش خانگی می‌آید که این اتفاق نیفتاد و هنوز هم زمان پخش آن مشخص نیست.

 

شیدا به جای نماوا

یکی دیگر از مسائل و حاشیه‌های این سریال پلتفرم پخش‌کننده آن بود. این

سریال ابتدا با سرمایه‌گذاری پلتفرم نماوا در حال ساخت بود. اما اختلافاتی بین این پلتفرم و تهیه‌کننده پیش آمد که باعث شد برای مدتی سریال بلاتکلیف بماند. حالا گفته می‌شود با رای دادگاه، مالکیت «سووشون» به محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سریال، رسیده است. از آنجا که آبیار و قاسمی‌همزمان در حال تولید و تصویربرداری سریال بامداد خمار هم هستند که با همکاری پلتفرم شیدا در حال ساخت است، بنابراین به نظر می‌رسد، ‌ سووشون هم توسط همین پلتفرم پخش شود.

 

جنگی که ناتمام مانده است

 

با این که گفته می‌شود تصویربرداری سووشون تمام شده، اما بخش مهمی ‌از آن هنوز باقی مانده است که مربوط به جنگ سمیرم است؛ نبردی که در تیر ماه سال ۱۳۲۲ در ارتفاعات سمیرم اصفهان میان نیروهای متحد عشایر قشقایی و بویراحمدی از یک سو و نیروهای ارتش ایران و مردم سمیرم از سوی دیگر درگرفت و تلفات بسیاری داشت. قسمت‌های مربوط به این نبرد در سریال به دلیل مشکلات مالی پلتفرم و همینطور تهیه‌کننده، فیلمبرداری نشده و آنطور که گفته می‌شود قرار است بین دو فصل بامداد خمار این کار انجام شود.

 

اولین تجربه نرگس آبیار در سریال‌سازی با بازی بهنوش طباطبایی، میلاد کی‌مرام، هوتن شکیبا، سام درخشانی، ترلان پروانه و آزاده صمدی سه فصل ده قسمتی دارد و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم می‌گذرد و فضای اجتماعی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ ایران را ترسیم می‌کند.

 

بامداد خمار

 

علاوه بر سووشون و با این که هنوز پخش نشده و طبیعتا بازخوردی از آن وجود ندارد، نرگس آبیار سریال بامداد خمار را هم بر اساس رمان فتانه حاج سیدجوادی در حال تولید دارد. تولید این سریال تیرماه ۱۴۰۰ پیش تولید سریال بامداد خمار با کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد، کارگردان فیلم عنکبوت شروع شد که به نتیجه نرسید و ایرج‌زاد از این پروژه کناره‌گیری کرد. در آن زمان و بعد از کناره گیری ایرج‌زاد، محمد رحمانیان، ‌ نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر که فیلمنامه سریال شبکه مخفی زنان را هم نوشته، کار را با تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در دست گرفت و شروع به بازنویسی فیلمنامه کرد که البته باز به جایی نرسید. دی ماه ۱۴۰۱ بار دیگر این پروژه توسط امیرحسین عسگری، کارگردان فیلم برف، شروع شدبه عنوان کارگردان این سریال ثبت شده بود و بازیگران آن هم تغییر کرده بودند. بعد از مدتی اما به دلیل آنچه کند بودن روند فیلمبرداری اعلام شده بود، پروژه به کلی متوقف شد. سرانجام بهمن ماه گذشته صفحه رسمی‌ سریال بامداد خمار از شروع ساخت این سریال این بار با کارگردانی نرگس آبیار و بازی ترلان پروانه و سینا مهراد خبر داد.

 

جالب است که هر دو سریال او که خودش هم داستان‌نویس است، اقتباسی از رمان‌هایی هستند که توسط نویسندگان زن نوشته شده‌اند. سووشون بر اساس رمان سیمین دانشور و بامداد خمار بر اساس رمان معروف فتانه حاج سیدجوادی به همین نام. زمانی که فیلم «نفس» او اکران شد، نظر بعضی منتقدین بر این بود که به دلیل بازنمایی دوره‌های مختلف زمانی در این فیلم او حتما می‌تواند سریال‌ساز خوبی باشد و حالا او دو سریال در دست ساخت دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند