«بلا تار»

جایزه دستاورد هنری جشنواره توکیو به «بلا تار» فیلم‌ساز مجارستانی

به گزارش ردکارپت فیلم:  جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو از «بلا تار» فیلم‌ساز مجارستانی با اعطای جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدیر می‌کند.

«بلاتار» که به خاطر سبک سینمایی متمایزش شناخته می‌شود، با فیلم ۴۳۸ دقیقه‌ای خود با عنوان «تانگوی شیطان» در سال ۱۹۹۴ شهرت بین المللی به دست آورد که برای او جایزه‌ای در برلیناله به ارمغان آورد.

تار از زمان اعلام بازنشستگی خود از فیلمسازی پس از ساخت فیلم «اسب تورین»، بر آموزش نسل بعدی فیلمسازان تمرکز کرده است. او در سال ۲۰۱۲ مدرسه «film.factory» را در سارایوو تأسیس کرد و کارگاه‌هایی را در سراسر جهان برگزار می‌کند.

سی و هفتمین جشنواره توکیو، فیلم‌های کوتاه خلق شده در کارگاه آموزشی اخیر به رهبری تار در استان فوکوشیمای ژاپن را به نمایش می‌گذارد. این جشنواره همچنین میزبان یک رویداد گفتگوی ویژه با حضور بلا تار و اهدای جایزه یک عمر دستاورد طی مراسمی در یکم نوامبر خواهد بود.

بلار تار در سال ۲۰۲۳ جایزه افتخاری آکادمی فیلم اروپا دریافت کرد و در سال ۲۰۲۲ نیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد جشنواره فیلم قاهره مورد تقدیر قرار گرفت.

تار که در سال ۱۹۵۵ در مجارستان به دنیا آمد و بزرگ شد، از آکادمی تئاتر و فیلم بوداپست فارغ‌التحصیل شد و اولین فیلم خود را در مقام کارگردان در سن ۲۲ سالگی با نام «آشیانه خانواده» در سال ۱۹۷۷ ساخت و با تمرکز بر مسائل اجتماعی به سبک آثار مستند، در سال ۱۹۸۱ فیلم «بیگانه‌» و در سال ۱۹۸۲ فیلم «مردم پیش‌ساخته» را به سینما آورد.

اقتباس تلویزیونی او از نمایشنامه «مکبث» شکسپیر در سال ۱۹۸۲، که آن را تنها در دو پلان فیلمبرداری کرد، مرحله جدیدی را در کار خلاقانه او رقم زد و فیلم «لعنت» در سال ۱۹۸۸ شاهد آغاز سبکی بصری بود که او با آن شناخته شده است: رویکرد فیلمبرداری سیاه و سفید، و نماهای بلند و آهسته، که با اقتباس هفت‌ساعته رمان «تانگوهای شیطان» در سال ۱۹۹۴ به اوج خود رسید.

این فیلم برای او شهرت بین‌المللی به ارمغان آورد و پس از آن فیلم «اهرمونی‌های ورکمایستر» (۲۰۰۰) و «مردی از لندن» (۲۰۰۷) را بر اساس رمانی از «ژرژ سیمنون» ساخت.

«اسب تورین»، که او چندین سال پیش آن را به عنوان آخرین فیلم داستانی خود اعلام کرد، در بخش رقابتی جشنواره  برلین در سال ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد و خرس نقره جایزه بزرگ هیات داوران و همچنین جایزه فیپرشی را دریافت کرد.

از دیگر ساخته‌های بلا تار می‌توان به «تقویم پاییز یا گاهنامه خزان» و «نفرین» اشاره کرد.

سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو که در میان رویدادهای موسوم به الف جهانی است، از ۷ تا ۱۶ آبان (۲۸ اکتبر تا ۶ نوامبر) در ژاپن برگزار خواهد شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند