مروری بر نقدهای منتشر شده درباره فیلم «شماره ۱۰» به بهانه اکران آن | فراربزرگ

فیلم «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، به عنوان اثری برگرفته از زندگی اسرای جنگ، زمان نمایش در جشنواره فجر با استقبال خوبی روبه‌رو شد و بعد از پخش تلویزیونی، حالا در اکران هم واکنش‌های مثبتی دریافت کرده است. سایت‌های مختلفی درباره این اثر نقدهایی منتشر کرده‌اند که به بهانه اکران فیلم، برخی از موارد مهم این نقدها را مرور می‌کنیم.

به گزارش ردکراپت فیلم ، در میان نقدهای منتشر شده درباره فیلم «شماره ۱۰»، ساختار فیلم، شخصیت‌پردازی و بازی‌ها جزو نکات مثبت آن در نظر گرفته شده‌اند.

کارگردانی | یکی از مواردی که در نقدها به عنوان نکات مثبت فیلم روی آن تاکید شده، استفاده درست از زبان تصویر است. در یکی از نقدها آمده: «شماره ۱۰ فیلم با تکنیکی است و حمید زرگرنژاد نشان داده است که مدیوم سینما و زبان تصویر را به خوبی می شناسد. زوایای دوربین، اندازه نما، تقطیع و برش های کاربردی در میزانسنی محدود نشان از توانمندی فیلمساز در خلق اثری قابل قبول حکایت دارد. از دیگر نقاط بسیار مهم در ساخته حمید زرگرنژاد می‌توان به طراحی صحنه، نور و موسیقی آن اشاره کرد که به شدت کاربردی و در خدمت اثر از آب درآمده و توانسته است با ایجاد سایه روشن های مناسب و فضاسازی درست صحنه ای به روح روایت خود عمق و غنا بخشد.» در نقد دیگری به این مسئله اشاره شده که زرگرنژاد تعلیق خوبی ایجاد کرده و از این نظر مخاطبان را با خودش همراه می‌کند: «داستانی جذاب را صرفاً با موضوع انجام یک ماموریت بزرگ در قالب فرار از زندان قفس امن و رساندن اسامی ۴۲ تن از اسرای امنیتی به دست صلیب‌سرخ درهم‌آمیخته است و در این راستا تعلیق و گره دراماتیک دو عنصر مهمی بوده‌اند که یاری‌رسان او شده‌اند و زرگر نژاد نیز حداکثر استفاده را از این دو عنصر چه در فیلمنامه و چه در ساختار خود به عمل‌آورده.» در یادداشتی هم تاکید شده که فیلم یک جورهایی از روی آثار مرتبط با فرار از زندان الگو گرفته است: «به نظر می‌رسد فیلم بیشتر از اینکه برگرفته از زندگی اسرای ایرانی باشد نگاهی به فیلم‌های هالیوودی در سبک فرار از زندان دارد. پلان‌های زیادی از فیلم شبیه فیلم‌های «رستگاری از شاوشنگ»، «بازداشتگاه شماره ۱۷» و «یک محکوم به مرگ گریخت» است. هر چند نمی‌توان گفت صددرصد کپی است اما این شباهت ما را به بیشتر به یاد فیلم‌های هالیوودی می‌اندازد.»

فیلمنامه | در برخی نقدها تنها مسئله اصلی فیلم به فیلمنامه آن ارتباط داده شده. بعضی منتقدان نوشته‌اند که اگر فیلمنامه قدرتمندتری داشت، حتما عیار آن را بالاتر می‌رفت. در برخی نقدها نوشته شده که فیلم دیر به جریان می‌افتد و یک سوم ابتدایی کند پیش می‌رود. در نقدی آمده: «فیلمنامه اگرچه در بخش‌هایی دچار کاستی است و برخی داستانک‌ها نمی‌توانند به درستی در مسیر داستان اصلی قرار گیرند و چرایی برخی کنش‌ها و واکنش‌ها برای مخاطب معلوم نمی‌شود؛ اما در کلیت، با فیلمنامه‌ای مناسب مواجهیم که تا حد زیادی میتوان از ضعف‌های آن چشم پوشی کرد.»

فیلم شماره ۱۰ در مجموع مورد توجه و پسند منتقدان قرار گرفته است.
شخصیت‌پردازی | در یکی از نقدها درباره شخصیت‌پردازی فیلم نوشته شده: «اینکه فیلمساز توانسته است کاراکتر زندانی شماره ۱۰ با بازی مجید صالحی را به گونه ای خلق کند که رمز و رازهایش تا پایان فیلم با او همراه بماند و پله پله از آن لایه برداری کند از نقاط قوت شخصیت پردازی در فیلم است.» درباره چند بعدی بودن شخصیت هم آمده: «کاراکتری که بر خلاف دیگر فیلم های مشابه این حوزه اصلا رو و تک بعدی نیست و اساسا وجه اعتقادی و مذهبی آن نیز به هیچ وجه پررنگ و گل درشت نشده است.» در نقدی دیگر آمده: «شخصیت‌پردازی‌ها به نحوی است که مخاطب در بسیاری از لحظات با شخصیت‌ها همذات پنداری می‌کند و حتی در برخی صحنه‌ها به‌صورت ناخودآگاه برای قهرمان داستان کف و سوت می‌زند.»

بازیگری | درباره انتخاب بازیگران و جنس بازی‌ها هم به نکات مهمی در نقدها اشاره شده. در یکی از نقدها در این باره نوشته شده: «مجید صالحی در شماره ۱۰ توانسته است به خوبی از عهده نقش برآید و سیامک صفری دیگر بازیگر موفق این فیلم اگرچه با فیگوری تکرار شده از خود ظاهر گردیده اما دور از نقش نیست و بازی اش باورپذیر از آب درآمده است. از دیگر بازی های خوب این فیلم بازی بهرنگ علوی در نقش یکی از مجاهدین خلق است. بازی باورپذیر و خوب بهرنگ علوی که سال پیش با اضافه وزن بیست و چند کیلویی در نقش دایی در فیلم شادروان به خوبی درخشیده بود این بار نیز خوش درخشید.» یکی از منتقدان درباره بازی مجید صالحی نوشته:«استفاده از بازیگری چون مجید صالحی برای ایفای نقش قهرمان داستان، با توجه به تجربه بازیگری های اخیر او در برخی سریال‌ها عجیب نبوده اما هرچند او تجربه ایفای نقش جنگی در تئاتر را هم سال‌ها قبل داشته اما با توجه به پیشینه جدی اش در آثار طنز که در ذهن مخاطب نشسته است، یک انتخاب جسورانه و ریسک‌آمیز بوده است؛ ریسکی که نتیجه را ۵۰-۵۰ کرده.».

فیلم «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، با بازی مجید صالحی، حسام منظور، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، بهرنگ علوی و … در چهار رشته بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی صحنه بیشترین سیمرغ را گرفت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند