چرا تارانتینو از ساخت فیلم «منتقد سینما» منصرف شد

ردکارپت فیلم  : فیلم «منتقد سینما» (The Movie Critic) که کوئنتین تارانتینو اعلام کرد دهمین -و آخرین- پروژه‌اش در مقام کارگردان است، قرار بود سال ۲۰۲۵ اکران شود. تصور می‌شد که داستان فیلم برگرفته از زندگی واقعی منتقد مشهور، پالین کیل (منتقد نیویورکر بین سال‌های ۱۹۶۸ الی ۱۹۹۱) باشد. با این حال، تارانتینو این موضوع را رد کرد و گفت فیلم بر اساس یک منتقد واقعی دیگر است که سابقه‌ی نقدنویسی برای مجله‌ای با محتوای بزرگسالانه را دارد.

در ماه آوریل اعلام شد که تارانتینو از ساخت فیلم «منتقد سینما» منصرف شده و برای تولید آخرین فیلم کارنامه‌ی هنری‌اش، به سراغ پروژه‌ی دیگری خواهد رفت. در حالی که سینمادوستان بی‌صبرانه منتظر هستند تا تکلیف آخرین فیلم این کارگردان مشخص شود، بسیاری همچنان نمی‌دانند که دقیقا چه اتفاقی برای «منتقد سینما» رخ داد، خصوصا اینکه اخبار ضدونقیضی در این رابطه شنیده می‌شود. ما در این مقاله، به صورت اجمالی، دلایل لغو این پروژه را بررسی می‌کنیم.

چه اتفاقی برای فیلم «منتقد سینما» تارانتینو رخ داد؟

در حالی که تارانتینو از دلایل لغو «منتقد سینما» به‌صورت رسمی صحبتی نکرده است، گزارش اخیر هالیوود ریپورتر، تا حدودی نقاط مبهم و تاریک قصه را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که چه اتفاقات رخ داد و چه اتفاقی قرار بود رخ بدهد. ظاهرا مهم‌ترین مسئله‌ای که پیش‌تولید «منتقد سینما» را تحت‌تأثیر قرار داد، «موجی از بازنویسی‌ها» بود که فیلم را از ایده‌ی اولیه‌ی یک منتقد سینما به یک نسخه‌ی فرعی غیررسمی از نهمین فیلم او یعنی «روزی روزگاری در هالیوود» تبدیل کرد.

انتظار می‌رفت که چند سکانس اولیه‌ی فیلم، اواخر سال جاری میلادی فیلمبرداری شود و سپس اوایل ۲۰۲۵، با حضور یک تیم بازیگری پرستاره (و با نقش‌آفرینی برد پیت، که قرار بود برای سومین بار با تارانتینو همکاری ‌کند) مراحل نهایی تولید آن انجام شود. یکی از افراد نزدیک به تارانتینو در این رابطه گفته است: «به یاد نمی‌آورم که او [یک فیلمنامه را] تا این حد بازنویسی کند و تاریخ شروع فیلم‌برداریِ ایده‌ای که در ذهن دارد را [تا این اندازه] به تاخیر بیندازد.»

استودیوی تولیدکننده‌ی فیلم هرگز به‌صورت رسمی معرفی نشد، اما دو منبع نزدیک به پروژه‌، به هالیوود ریپورتر گفتند که شرکت سونی پیکچرز یکی از این استودیوها بوده است، که البته چندان تعجب‌آور نیست زیرا دو همکاری پیشین آن‌ها، یعنی «روزی روزگاری در هالیوود» و «جنگوی زنجیرگسسته» از جنبه‌ی تجاری آثار موفقی به حساب می‌آمدند. البته ساخته نشدن «منتقد سینما» باعث ناراحتی سونی نشده؛ تارانتینو و سونی هنوز قصد دارند در هر پروژه‌ای که این فیلمساز به جای «منتقد سینما» انجام می‌دهد، همکاری کنند.

کسانی که تارانتینو را می‌شناسند، با صراحت نگفته‌اند که چرا او فیلم «منتقد سینما» را کنار گذاشته است، اما به این نکته اشاره کرده‌اند که ایده‌های تازه‌ای به ذهنش رسیده و این ایده‌ها او را بیشتر هیجان‌زده کرده‌اند. تارانتینو با کنار گذاشتن پروژه‌های مختلف چندان غریبه نیست، او در دهه‌های اخیر، فیلمنامه‌های زیادی نوشته اما آن‌ها را در نهایت کنار گذاشته است. این فیلم‌ساز همچنین تأکید کرده است که ایده‌ی «خداحافظی در اوج» را دوست دارد، بنابراین بدیهی است که برای انتخاب آخرین فیلمش تحت فشار باشد.

 

خبر تولید «منتقد فیلم»، نخستین بار در سال گذشته شنیده شد و در آن برهه، فیلم قرار بود بر اساس داستان زندگی یک منتقد نسبتا گمنام باشد که برای مجله‌ای با محتواهای غیراخلاقی مطلب می‌نویسد. ایده‌ی اولیه به اندازه‌ی آثار محبوب تارانتینو مانند «بیل را بکش» و «پالپ فیکشن» جذاب به نظر نمی‌رسید اما کسی نسبت به مهارت‌ها و استعدادهای او تردیدی نداشت. اما با انتشار شایعاتی پیرامون بازگشت برد پیت در نقش بدلکار خونسرد، کلیف بوث، به نظر می‌رسید که «منتقد فیلم» شاید در نهایت به چیز متفاوتی تبدیل شود و به رمان «روزی روزگاری در هالیوود» نزدیکی داشته باشد. (گفته می‌شود تارانتینو پنج سال صرف نوشتن «روزی روزگاری» به عنوان یک رمان کرده بود، تا اینکه در نهایت تصمیم گرفت آن را به فیلم تبدیل کند؛ این مسئله بار دیگر نشان می‌دهد که او قدم‌هایش را تا چه اندازه هوشمندانه و با دقت برمی‌دارد.)

جزئیات دقیق داستان فیلم «منتقد فیلم» مشخص نیست، اما منابع نزدیک به پروژه به چند ایده‌ی جالب اشاره کرده‌اند. یکی از ایده‌ها این بود که فیلم، داستانی فرامتنی داشته باشد که در آن، به دیگر فیلم‌های تارانتینو اشاره می‌شود. به عبارت دیگر، تارانتینو می‌توانست بازیگران قدیمی را بازگرداند تا -در فیلمِ درون فیلم- نقش‌های مشهور قدیمی خود را بازی کنند. ایده دیگر این بود که بخشی از فیلم در یک سالن سینما اتفاق بیفتد و برخی از شخصیت‌ها، آنجا با یک کارگردان جوان که در آینده به یک فیلمساز مولف تبدیل می‌شود (مثلا تارانتینوی ۱۶ ساله) تعامل داشته باشند.

در ماه‌های اخیر، شایعات دیگری هم پیرامون تیم بازیگری منتشر شد. در یک مقطع، «منتقد فیلم» قرار بود یک سکانس کوتاه با بازی پال والتر هاوزر فیلمبرداری کند (او را با شخصیت قاتل مینی‌سریال «پرنده سیاه» می‌شناسید)، اما یک منبع نزدیک به بازیگر می‌گوید: «او هرگز در این پروژه حضور نداشته است.» همچنین گزارش‌هایی وجود داشت که ستارگان آثار پیشین تارانتینو مانند جان تراولتا، جیمی فاکس و مارگو رابی قرار است در آخرین فیلم او بازی کنند. حتی شایعاتی وجود داشت که تام کروز در این فیلم حضور خواهد داشت. کروز، اولین بار برای نقش کلیف بوث -که در نهایت نصیب برد پیت شد- در «روزی روزگاری در هالیوود» در نظر گرفته شد، اما به دلایل کمبود وقت و تداخل پروژه‌ها، انصراف داد. طرفداران به‌شدت منتظر همکاری کروز و تارانتینو بودند اما آن همکاری قرار نیست با «منتقد فیلم» رخ دهد؛ به گفته‌ی منابع نزدیک، کروز برای هیچ نقشی در این فیلم، با تارانتینو دیدار نکرده است.

در سوی دیگر، گفته می‌شود که اولیویا وایلد با تارانتینو دیداری داشته است اما مشخص نیست که آیا این ملاقات به «منتقد سینما» ارتباطی دارد یا خیر. بازیگر دیگری که به فیلم نزدیک شد، دیوید کرامهولتز بود که در فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان هم حضور کوتاهی داشت. منابع گفتند که کرامهولتز مورد توجه تارانتینو بوده است اما مشخص نیست برای چه نقشی. بنابراین او تا آخرین لحظه، به دنبال یافتن بازیگران مورد نظرش بود؛ با این حال در نهایت به این نتیجه رسید که نمی‌خواهد با چنین فیلمی از دنیای سینما خداحافظی کند.

همان‌طور که بالاتر هم اشاره شد، این اولین باری نیست که تارانتینو پروژه‌ای را که برای تولید آن چراغ سبز دریافت کرده است، کنار می‌گذارد. از چندین پروژه ابرقهرمانی مانند «فانوس سبز» و «مرد آهنی» تا تولید قسمت سوم «بیل را بکش». حتی در سال ۲۰۱۷، تارانتینو قرار بود ساخت فیلم بعدی دنیای سینمایی «پیشتازان فضا» به تهیه‌کنندگی جی. جی. آبرامز را به عهده بگیرد و حتی ایده‌هایش را با استودیوی پارامونت پیکچرز در میان گذاشت. با این حال، دو سال بعد تأیید شد که تارانتینو پروژه را ترک کرده است، احتمالا به همان دلیل همیشگی: وسواس‌های فیلمسازی که می‌خواهد بهترین آثار سینمایی ممکن را بسازد.

تارانتینو در سال‌های آینده -یا شاید زودتر- شخصا از دلایل کنار گذاشتن «منتقد سینما» صحبت خواهد کرد و چه کسی می‌داند، شاید آن را در قالب یک سریال تلویزیونی تولید کند یا نسخه‌ی رمان آن‌ را در اختیار طرفداران قرار دهد اما حالا مهم‌ترین سوال این است که کدام ایده او را به حدی هیجان‌زده کرده است که «منتقد سینما» را کنار بگذارد؟ احتمالا به‌زودی، جزئیات پروژه‌ی جدید او اعلام خواهد شد و باید دید این فیلمساز بزرگ آخرین قدمش را چگونه برمی‌دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند