از اجبار والدین برای تماشای«رحمان۱۴۰۰»تا به‌روز نبودن فیلمسازان دهه۶۰

به گزارش ردکارپت: سیدجواد هاشمی معتقد است که برای همراه کردن کودکان امروز با فیلم‌های سینمایی، باید از نگاه آن‌ها به اتفاقات نگریست و از المان‌های مورد نظرشان استفاده کرد.

سیدجواد هاشمی از جمله چهره‌هایی است که در چند سال اخیر به شکلی جدی پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است و با ساخت فیلم‌هایی چون «اختاپوس» و مجموعه «پیشونی سفید» توانسته در جذب مخاطبان کودک و نوجوان تا حدود زیادی موفق باشد.

او امسال هم در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان هم با فیلم «تورنا۲» حضور داشت و در نشست خبری این فیلم درباره مشکلات سینمای کودک و نوجوان سخن گفت.

به همین بهانه با او درباره موضوعاتی چون نبود فیلمنامه‌نویس خوب، حضور نداشتن چهره‌ها در این حوزه و موضوعاتی از این دست گفت و گویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

نویسنده‌ها را در سینما تحویل نمی‌گیریم

سیدجواد هاشمی در ابتدای گفت و گو در پاسخ به اینکه به چه دلیل ضعف عمده سینمای کودک را نبود فیلمنامه‌نویس خوب می‌داند، توضیح داد: «سه دلیل عمده دارد، اول اینکه ما نویسنده‌ها را تحویل نمی‌گیریم، نه پول خوب به آن‌ها می‌دهیم و نه نامشان جایگاهی در بین عوامل فیلم‌ها دارد، حتی در تیتراژ نام نویسنده اگر با کارگردان یکی نباشد جایگاه مناسبی ندارد و این در حالیست که او خالق اثر است.»

او ادامه داد: «دوم اینکه ما هیچوقت به این معضل به صورت ریشه‌ای نگاه نمی‌کنیم و به نظرم باید نویسندگان خوب کشور را در یک مکان مشخصی جمع کنیم تا در محیطی آرام بنویسند و درآمد خوبی هم برایشان در نظر بگیریم. سوم، ما نویسندگان خوب در این مملکت داریم اما به خاطر پول یا شرایط کاری با عجله می‌نویسند و آن وقت لازم را برای پختگی فیلمنامه نمی‌گذارند. من خودم می‌گویم نویسنده خوبی نیستم چون نوشته‌هایم هیچ وقت آنطور که باید پخته نشده است و از این بابت از خودم بسیار عصبانی هستم. امیدوارم نویسنده‌ای پیدا شود که کاری متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطبان امروز بنویسد.»

نسل فیلمسازان دهه ۶۰ فیلم‌های جدید برای کودکان ساختند اما هنوز در دهه ۶۰ سیر می‌کردند و به روز نبودند، همانطور که فیلم های جدید مانند «شهر موش ها۲» و «کلاه قرمزی ۳» ساختند و من دیدم هنوز در فضای همان دوران باقی ماندند

فیلمسازان دهه ۶۰ در همان دوران باقی ماندند

این هنرمند در پاسخ به اینکه نویسندگان و کارگردانان دهه ۶۰ که آثار به یادماندنی را خلق کردند امروزه حضور کمرنگی در سینمای کودک دارند، این مسئله تا چه اندازه بر ضعف فیلمنامه در سینمای کودک تاثیر گذار است؟ گفت: «آن نسل فیلم‌های جدید برای کودکان ساختند اما هنوز در دهه ۶۰ سیر می‌کردند و به روز نبودند، همانطور که فیلم های جدید مانند «شهر موش ها۲» و «کلاه قرمزی ۳» ساختند و من دیدم هنوز در فضای همان دوران باقی ماندند. چطور می‌شود که همه ما اشعار «شهر موش ها۱» را حفظ هستیم اما از «شهر موش ها۲» هیچ شعری به یاد نداریم؟ به نظرم آنچه که وجود دارد را باید دید، آثار دهه ۶۰ برای همان دوره مناسب بود و برای آنکه با کودکان امروز ارتباط برقرار کنیم، باید متناسب با ذائقه امروزی فیلم بسازیم و فیلمسازان آن آن دوره ۲۰ سال به جلو بیایند.»

فیلم پیشونی سفید

هاشمی درباره اینکه برای ساخت فیلم کودک به چه مولفه‌هایی به عنوان یک کارگردان توجه می کند، بیان کرد: «من یک تجربه ساختارشکنانه ۳۰ ساله در دوره معلمی داشتم و فکر می‌کنم در خلق شخصیت‌ها، داستان و … تا حدودی از نگاه بچه‌ها به موضوعات نگاه کنم و به همین دلیل توانستم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم. همچنین در انتخاب ترانه‌ها سعی کردم نوستالژی بزرگان را به کار بگیرم تا آن‌ها هم مجاب شوند به تماشای فیلم‌های کودک بنشینند، البته این کار را از سر اجبار انجام دادم، چون برخی از پدرومادرها خودخواه هستند و به فرزند خود می‌گویند سی دی این فیلم را برایت می‌گیرم تا در خانه ببینی اما من «رحمان ۱۴۰۰» را می‌خواهم ببینم و فرزندان خود را به تماشای این فیلم که حداقل برای کودکان مناسب نیست می‌برند.»

من یک تجربه ساختارشکنانه ۳۰ ساله در دوره معلمی داشتم و فکر می‌کنم در خلق شخصیت‌ها، داستان و … تا حدودی از نگاه بچه‌ها به موضوعات نگاه کنم و به همین دلیل توانستم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم

مدیران برای حضور چهره‌ها در سینمای کودک شرایط بگذارند

سینمای کودک در ایران از نبود چهره‌های شاخص رنج می‌برد و این در حالیست که سینمای جهان شاهد حضور بازیگران مطرح در فیلم های کودک و نوجوان است، هاشمی درباره علت این اتفاق گفت: «ما در برخی از جشنواره‌ها چهره‌های شاخص سینمایی را تحویل نمی‌گیریم، همچنین به نظرم باید مدیران برای آنکه چهره‌ها در سینمای کودک فعالیت کنند شرایط بگذارند، من به یکی از همین بازیگران چهره برای حضور در فیلم «شهر گربه‌ها» زنگ زدم و در پاسخ من با لحنی خاص گفت: کار کودک؟ این پاسخ توهین به بچه‌های این سرزمین است. اما اگر او با دستمزد بالایی بخواهد در فیلم من بازی کند، حتما من پرداخت می‌کنم چون با حضورش در فیلم ضمن اینکه فروش من را تضمین و مخاطب جذب می‌کند، زمینه ساز حضور چهره‌های دیگر هم در سینمای کودک می‌شود اما متاسفانه این امکانات فراهم نمی‌شود.»

لینک کوتاه
https://redcarpetfilm.net /?p=783

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند