نسخه غیرقانونی «متری شیش‌ونیم» چقدر خسارت به‌بار آورد؟

به گزارش ردکارپت: پس از پخش نسخه غیرقانونی «متری شیش‌ونیم» سازندگان فیلم مجبور شدند پخش دی‌وی‌دی قانونی این فیلم را تسریع بخشند.

«متری شیش‌ونیم» دومین ساخته سعید روستایی آنقدر مورد توجه قرار گرفت که خیلی زود نسخه قاچاق آن سر از بازار دربیاورد. آن هم درحالی‌که هنوز اکران فیلم تمام نشده بود.

همین‌ امر باعث شد تا سازندگان فیلم مجبور شوند در کنار تلاش برای جمع کردن نسخه قاچاق، هر چه زودتر نسخه قانونی فیلم را هم عرضه کنند. اما با توجه به این اتفاق و با توجه به اینکه معمولا فروش رایت نسخه نمایش خانگی از همان ابتدا صورت می‌گیرد، این خسارت چگونه بین طرفین محاسبه می‌شود.

وبلاگ «روزانه‌های سینمایی» درباره این موضوع نوشته است: «به دلیل بروز چنین اتفاقاتی در گذشته در متن قراردادهای رایج پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است. به‌طوری‌که در متن اغلب قراردادها کاهش و تنزل ۵۰درصدی مبلغ مورد معامله قید شده است. به عنوان مثال اگر رایت «متری شش و نیم» یک میلیارد تومان فروخته شده باشد، این مبلغ با توافق طرفین قرارداد به ۵۰۰ میلیون تومان کاهش می یابد. البته بطور استثنایی مدیران موسساتی به دلیل ارزش فیلم و سرعت عمل در مقابله با جمع آوری نسخه غیرقانونی و یا ملاحظات اخلاقی راضی به کاستن از ارزش رایت نمی شوند.

علی اسدزاده، مدیر عامل موسسه تصویر گستر پاسارگاد در همین رابطه گفته است: «من تا حالا از هیچ تهیه کننده ای یک ریال کم نکردم (با اینکه ) خیلی از فیلم های من اینطوری لو رفته اند مثل «فروشنده» «چهار راه استانبول»، «بدون تاریخ و بدون امضا» و …»

نسخه فیزیکی فیلم «متری شش و نیم» از سوی موسسه هنر اول همزمان با بارگذاری آن در سامانه های آنلاین ویدیویی و نیز قراردادن لینک دانلود آن از سوی سایت‌های مجاز منتشر شد. این نسخه از فیلم با نسخه غیرقانونی و نیز نسخه به نمایش درآمده در جشنواره فیلم ونیز متفاوت است و فاقد بعضی از صحنه‌هایی است که در نسخ دیگر دیده می‌شوند.!

لینک کوتاه
https://redcarpetfilm.net /?p=777

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند