«کیف پول» ایرانی چگونه جهانی شد؟

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان فیلم کوتاه «کیف پول» که چندی پیش موفق به کسب جایزه ۲۰ هزار یورویی بهترین فیلم موبایلی از جشنواره فرانسه شد، درباره تجربه ساخت این فیلم توضیحاتی ارائه کرد.

فیلم کوتاه «کیف پول» ساخته فاطیما نوفلی چندی پیش توانست در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های موبایلی فرانسه، جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را از آن خود کند؛ یک فیلم کوتاه از ایران با موضوع بحران آب که تبدیل به یک اثر تحسین‌شده در یک رویداد جهانی شد.

فاطیما نوفلی کارگردان این فیلم کوتاه ضمن اشاره به این موفقیت درباره جزییات حضور فیلم «کیف پول» در این جشنواره گفت: این دومین دوره‌ای بود که در جشنواره فیلم‌های موبایلی فرانسه حضور داشتم و از طریق سایت جشنواره اثر خود را بارگذاری کردم. این پانزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های موبایلی فرانسه است و پیش از این و در دوره چهاردهم این جشنواره با فیلم «جعل هویت» شرکت کردم که متاسفانه موفق به حضور در رویداد نشدم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم‌های موبایلی فرانسه از جمله جشنواره‌های معتبر جهانی است که سازمان ملل از آن حمایت می‌کند، بیان کرد: در این دوره ۲ اثر دیگر از ایران نیز حضور داشت و فکر می‌کنم به بخش نامزدها هم راه یافتند.

رقابت با ۸۰۰ فیلم از ۹۱ کشور

این کارگردان جوان با بیان اینکه در این مسابقه نزدیک به ۹۱ کشور با ۸۰۰ اثر در جشنواره حضور داشتند، تاکید کرد: مبلغ جایزه اول این جشنواره ۲۰ هزار یورو است که به دلیل آنکه نتوانستم به فرانسه بروم و در اختتامیه این جشنواره شرکت کنم، هنوز مبلغ جایزه را دریافت نکرده‌ام. البته از طریق مکاتباتی که با همدیگر داریم شرایط دریافت مبلغ جایزه را بررسی می‌کنیم و البته این امکان وجود دارد برای دریافت جایزه به فرانسه سفر کنم.

وی درباره اینکه به چه دلیل نتوانسته در اختتامیه جشنواره شرکت کند، توضیح داد: به دلیل اختلال در اینترنت در مقطع برگزاری این رویداد نتوانستم برای دریافت ویزا به موقع اقدام کنم و همین مساله سبب شد تا نتوانم در اختتامیه جشنواره حضور داشته باشم. شبی که جوایز اعلام شد، همزمان حس شادی و غم را تجربه کردم، چرا که دوست داشتم در این مراسم شرکت کنم اما نتوانسته بودم در جشنواره‌ای که مقام اول را در آن کسب کرده بودم، حضور داشته باشم.

نوفلی درباره تجربیات خود در زمینه فیلمسازی هم بیان کرد: فیلمسازی را از ۳ سال پیش با حضور در کلاس‌های اصغر فرهادی آغاز کردم و به طور حرفه‌ای نیز این دومین تجربه فیلمسازی من محسوب می‌شود.

بحران آب؛ یک سوژه جهانی

این کارگردان فیلم کوتاه توضیح داد: موضوع این جشنواره فرانسوی تغییرات آب و هوایی بود و همین مساله سبب می‌شد تا سوژه‌های مختلفی در زمینه آب و هوا پیش روی یک فیلمساز قرار گیرد، بعد از بررسی‌های بسیار، با توجه به اینکه موضوع کم آبی دغدغه مهمی برای من است و در کشور خودمان با چنین مشکلی مواجه هستیم، تصمیم گرفتم تا این فیلم کوتاه در رابطه با کم آبی باشد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲ ماه جلساتی را برای بررسی چگونگی به تصویر کشیدن معضل آب برگزار کردیم، در این جلسات به ایده‌های خوبی دست پیدا کردیم که اجرایی کردن اکثر آن‌ها به دلیل بودجه اندکی که داشتیم امکان‌پذیر نبود، با این حال ایده آب جزو ایده‌های خوبی بود که از آن در فیلم استفاده کردیم.

این کارگردان جوان توضیح داد: تاکید می‌کنم که مساله کم آبی جزو دغدغه‌های من است و معتقدم که طولی نمی‌کشد که آب واحد پول رایج دنیا و مانند طلا باارزش شود.

وی با اشاره به اینکه روزی می‌رسد که برای بدست آوردن آب با همدیگر بجنگیم، بیان کرد: هیچگاه موافق فیلم‌های شعاری نبودم و هیچ وقت هم به دنبال ساخت چنین فیلم‌هایی نبودم و همیشه سعی کرده ام در فضای رئال تری فیلم خود را بسازم، درست است که شاید «کیف پول» را نمی‌توان یک اثر رئال دانست اما سعی کردم که فیلم به گونه‌ای رئال آینده باشد و از شعار دور باشد.

نوفلی در پایان گفت: احتمال زیاد این فیلم کوتاه را برای حضور در جشنواره فیلم ۱۰۰ و یا جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیرخانه این جشنواره‌ها ارسال کنم. البته ایده‌های دیگری دارم که می‌خواهم آن را هم بسازم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند