جشنواره فیلم فجر

«آبادان یازده۶۰» قهرمان دارد، قهرمان‌بازی نه

به گزارش ردکارپت فیلم: نشست خبری فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه ۱۴ بهمن ماه در سالن رسانه‌ پردیس ملت برگزار شد.

مهرداد خوشبخت کارگردان «آبادان یازده ۶۰» در نشست خبری این فیلم عنوان کرد که دیگر دوران تیر و ترقه گذشته است و باید در آثار به مقاومت مردم پرداخت.

مهرداد خوشبخت در ابتدای این نشست گفت: نسخه‌ای که دیدید نسخه نهایی نبود، همیشه عجله داریم و این نسخه همین امروز رسیده بود. ببخشید اگر پلان بد دیدید یا گوشتان اذیت شد. همه چیز فیلم به واقعیت نزدیک بود. به جز آن قسمتی که کابل را وصل می‌کنند و در آنجا جنگ رخ می‌دهد بقیه فیلم برگرفته‌شده از واقعیت بود. بخش کابل‌ها مربوط به مخابرات بود ولی چون نمی‌خواستیم قصه از رادیو بیرون برود آن قسمت را آوردیم.

وی درباره انتخاب بازیگران گفت: اجازه بدهید جواب این سوال را ندهم، ولی واقعیت این است که قرار بود فیلم واقع‌گرا باشد از همین رو آقای دهقانی طراح گریم به این مسأله اشاره داشتند که تا جایی که امکان دارد گریم دیده نشود.

علیرضا کمالی بازیگر این اثر هم عنوان کرد: من این فیلم را بازی کردم و توضیح اضافه‌ای ندارم و جهت ادای احترام آمدم. توضیح اضافه به زیر متن احتیاج دارد، که من هنوز به این زیر متن دسترسی پیدا نکردم.

حمیدرضا محمدی دیگر بازیگر این فیلم هم عنوان کرد: امیدوارم عضو خوبی برای این رادیو باشم و راضی از سالن بیرون آمده باشید این از همه چیز برای این اعضای ده نفره و عوامل پشت دوربین مهم است.

ویدا جوان دیگر بازیگر این فیلم هم گفت: واقعیت این است که این نقش را دوست داشتم چون تحولی در بازیگر رخ می‌داد، او از تهران می‌آید و در نهایت خود را قربانی می‌کند و این تحول جذاب ترین قسمت این فیلم بود.

شبنم گودرزی از بازیگران «آباده یازده ۶۰» هم توضیح داد: نقش من وجدانی داشت که قبول کرد در فضای جنگی بماند. من همیشه عاشق فضای جنگی هستم و عرقی برای این موضوع دارم. نقش برای من تقریبا سخت بود چون لهجه داشت اما با کمک دوستان توانستم به آن برسم.

خوشبخت هم گفت: جای جهانگیر میرشکاری صدابردار ما خالی است چون ایشان در زمینه لهجه‌ها به ما خیلی کمک کردند.

کیوان امجدیان منتقد این نشست هم عنوان کرد: اینجا این حرف‌ها به معنای نقد نیست و صرفا یک سری کد است.

نمونه‌ای از یک فیلم ملی

وی افزود: سینمای ما اگرچه به سوپرهیرو و فیلم‌هایی با پروداکشن عجیب و غریب نیاز دارد ولی اگر دنبال فیلم ملی می‌گردیم باید سراغ آن را در «آبادان یازده ۶۰» بگیریم این فیلم مخاطب را تا آخر با خود می‌کشید. درواقع لوکیشن محدود فیلم حس حبس را به مخاطب منتقل می‌کرد حبسی که به وجود آمده بود تا حیاتی ترین شریان زندگی در یک شهر از بین نرود. ما در این فیلم قهرمان داشتیم ولی قهرمان‌بازی نداشتیم. فکر می‌کنم یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره از امروز تاکنون بوده است.

بهزاد عبدی آهنگساز این اثر هم گفت: من به تمام عوامل تبریک می‌گویم و افتخار کردم که در این فیلم بودم آبادانی که ۳۴۵ روز پدر حصر بود و سرنوشت جنگ را تغییر کرد. موسیقی فیلم هم در همه جای فیلم وجود داشت من یک ساعت موسیقی برای فیلم ساختم. من خودم موسیقی را در سالن به خوبی می‌شنیدم. در این فیلم اگر دقت می‌کردید صدای موج رادیو می‌آمد من آن موج را در تیتراژ به ریتم و موسیقی تبدیل کردم.

حسن کلامی تهیه‌کننده این فیلم هم مطرح کرد: مثل همه تهیه‌کننده‌ها من فیلمنامه‌ای خواندم البته فیلمنامه اولیه متفاوت تر از این بود اما اصل داستان همین بود که دیدید.‌ فیلم ما نه قهرمان بازی داشت نه چیزی و بیشتر یک مقاومت مردمی را تصویر می‌کرد ما می‌خواستیم بگوییم در جنگ ما فقط افراد حاضر در خط مقدم رزمنده و جنگنده نبودند ما پشت خط افرادی داشتیم که جانفشانی کردند که البته خیلی یادی از آنها نشد. ما خواستیم از آنها یاد کنیم.

وی درباره هزینه‌های فیلم گفت: هیچ تهیه‌کننده‌ای ندیده ام که رقم تمام شده فیلم را بگوید و اگر بگوید واقعیت نیست یا آنقدر بالا می‌گویند که همه تعجب کنند با پایین.

وی درباره بازیگران فیلم گفت: ستاره‌هایی در سینما هستند که به فروش کمک می‌کنند اما آنها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و قیمتشان هم بالا است اما قرار نبود فیلم ما گران تمام شود. دنبال این نبودیم که ستاره بیاوریم و … . ما به دلایل مالی و فنی به سراغ ستاره‌ها نرفتیم رنجی را برای خودمان انتخاب و طبق آن عمل کردیم.

زهرا صمدی طراح لباس درباره طراحی لباس این فیلم بیان کرد: ما قبل از اینکه کار را شروع کنیم بیش از هزار عکس و راش مستند را دیدیم و لباس کاراکترها دقیقا بر اساس همان مستندها انتخاب شد.

خوشبخت درباره منابع تحقیقاتی این فیلم گفت: من از کتاب «فرکانس یازده ۶۰» عناوینی را به دست آوردم. من با همه بچه‌های رادیویی که در دسترس بودند مصاحبه کردم.

وی اظهار کرد: ما فیلم می‌سازیم و شما از ما حمایت کنید ما به شما نیاز داریم و شما هم فیلم ما را می‌بینید. این فیلم درباره رسانه است و هرچقدر به آن کمک کنید به جوان ترها کمک کرده اید که آن زمان را ندیده اند. در این بازاری که همه چیز به زمان حال و حرف‌های محفلی می‌پردازد، یکی از کارها می‌تواند حمایت باشد.

این کارگردان توضیح داد: این فیلم محصول اوج است اما همه تعجب می‌کنند چون ویگن در آن می‌خواند، حزب‌اللهی کندرو و تندرو دارد و… بنابراین واقعیت اول جنگ را نشان می‌دهد.

فیلمی که درباره اهمیت رسانه است

امجدیان اظهار کرد: فیلم درباره رسانه و اهمیت آن است اما برخی از اهالی رسانه دچار رخوت شده اند در این شرایط این فیلم یادآوری می‌کند که چگونه رسانه می‌تواند به شریان حیاتی یک کشور تبدیل شود. در فیلم نکته‌ای که به چشم می‌آمد ریتم مناسب آن بود گویا با رهبر ارکستری رو به رو بودی که همه چیز را کنترل می‌کند.

خوشبخت درباره‌ نقش کمرنگ ارتش در این فیلم توضیح داد: ما در فیلم تکاوری داریم که ارتشی است ضمن اینکه با سختی توانستیم تصاویر آرشیوی را پیدا کنیم. تا همین چند روز پیش این فیلم‌ها را پیدا نکرده بودیم. تصاویر خیلی کمی از منطقه ذوالفقاری در دسترس است اما ما به این مسأله پرداختیم.

سهراب خسروی تدوینگر این اثر هم درباره ریتم گفت: مهرداد خودش از تدوینگران حرفه‌ای است. بخش مستند این فیلم هم پوست ما را کند. این تصاویر به این کمک می‌کند که فیلم را باور کنیم.

جعفر محمدشاهی طراح صحنه «آبادان یازده ۶۰» بیان کرد: من شاگرد آقای قدیریان هستم و از ایشان تشکر می‌کنم.

محمود دهقانی طراح چهره‌پردازی این اثر هم گفت: ما نمی‌خواستیم آدم هایمان خیلی شبیه آدم‌های دهه شصت شوند چون می‌خواستیم خودمان تعریف کنیم آدم‌ها چه شکلی باشند.

خوشبخت مطرح کرد: از این فیلم حمایت کنید چون دوران تیر و ترقه گذشته است و ما توانستیم اوج را راضی کنیم و بگوییم دوران تیر و ترقه گذشته است و دیگر باید به موضوع مقاومت مردم پرداخت چون مردم جنگ را پیش بردند بسیاری واز آنها با چاقو به مقاومت پرداختند.

اوج به سختی به ما بودجه داد

وی گفت: قصه ما مربوط به چهل روز اول جنگ است. این را هم باید بگویم که ما در اوج ته تغار بودیم و چون این سازمان ۶ فیلم ساخت بنابراین به سختی به ما بودجه دادند.

خوشبخت در پایان بیان کرد: من فیلمساز نظام نیستم، ولی خیلی سختی کشیدم تا بودجه‌ای پیدا کنم و فیلمی درباره مقاومت مردم بسازم. با همه ضعف‌ها و بی پولی‌ها این فیلم را ساختم کمک کنید تا فیلم دیگری هم به این نحو ساخته شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند