نوروز

جزئیاتی از ۴ سریال تلویزیونی که امسال مهمان خانه‌های مردم هستند

به گزارش ردکارپت فیلم: جام جم نوشت: ماراتن مجموعه‌های نوروز از قدیم الایام وجود داشته و تا امروز هم ادامه دارد. طبیعی است رقابت میان سازندگان آثار نمایشی بالاست، به دلیل این‌که نوروز مخاطبان زیادی را پای جعبه جادویی می‌نشاند.

بنابراین هر یک از سازندگان و حتی شبکه‌های تلویزیونی علاقه مند هستند بهترین اثر نمایشی سال را برای پخش در این ایام آماده کنند. البته رقابت با این‌که زیاد است، اما همیشه مثبت بوده و به هیچ وجه منجر به دلخوری میان کارگردانان و بازیگران نشده است. امسال با وجود مهمان ناخوانده که به کرونا معروف و شهره است و این روزها ترس زیادی را در دل مردم ایران و دیگر کشورها انداخته، طبیعی است وظیفه هنرمندان نسبت به قبل سنگین‌تر شده است. چون با توجه به این مهمان ناخوانده که حالا حالاها هم قرار نیست رفع زحمت کند، مردم باید در ایام نوروز قرنطینه خانگی باشند، به همین دلیل رسانه ملی هم سعی دارد با چهار مجموعه متنوع که هر کدام موضوعات متفاوتی را دستمایه قرار داده‌اند، مردم را سرگرم کنند. همین اتفاقات باعث شده هنرمندان هم نسبت به سال‌های گذشته تلاش‌شان را بیشتر کنند، حتی در این روزهای کرونایی که بیشتر مردم در خانه نشسته‌اند، اما آنها شبانه‌روز مشغول ضبط آثار نوروزی هستند تا بتوانند از این طریق لبخند را به دل مردم بیاورند و آنها را با مجموعه‌های تلویزیونی جذاب سرگرم کنند.

بنابراین هر کدام به سهم خودشان این روزها تلاش می‌کنند، حتی با آن‌که احتمال دارد خودشان هم بیمار شوند، اما سختگیرتر از این حرف‌ها هستند و به خاطر علاقه به مردم و احترامی که برایشان قائل هستند، کارشان را ادامه می‌دهند. ویژگی عمده سریال‌های نوروزی امسال، پرداختن به زندگی عامه مردم است تا قصه‌ها برای مردم قابل لمس باشد. شبکه یک برای نوروز امسال فصل ششم پایتخت را آماده می‌کند که همه مردم ایران شخصیت‌های پایتختی‌ها را دوست دارند.

حال این بار قرار است پایتختی‌ها با ماجرای متفاوتی مردم را سرگرم کنند و آنها را بخنداند. شبکه دو برای نوروز سراغ یک مجموعه طنز رفته که درباره یک پیشکسوت فوتبال است. شبکه سه هم با ساخت مجموعه دوپینگ به سراغ ژانر فانتزی ــ تخیلی رفته و روایتگر قصه دو نوزاد است. شبکه پنج هم که چند سالی بود برای ایام نوروز سریال تولید نمی‌کرد، اما امسال دست به کار شده و مجموعه میانبر را پخش می‌کند. البته این مجموعه از چندی پیش روانه آنتن شده و در ایام نوروز قصه‌ها کاملا با این ایام همخوانی دارد.

بهنام بانی به پایتختی‌ها  پیوست
نام سریال: پایتخت ۶
شبکه: یک
کارگردان: سیروس مقدم
تهیه‌کننده: الهام غفوری

بازیگران: محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی، هومن حاج عبداللهی، بهرام افشاری، مهران احمدی، سارا و نیکا فرقانی.

آخرین وضعیت: ۸۰ درصد تصویربرداری تمام شده است. گروه از شیرگاه به سمت تهران حرکت کردند و از روز سه‌شنبه هفته جاری بقیه کار را در تهران پیگیری می‌کنند. قرار است ادامه کار در یک خانه ویلایی و یک هتل تصویربرداری شود. همزمان با تولید، تدوین هم انجام می‌شود.
داستان: پایتختی‌ها طبق پنج فصل قبل، این بار هم با ماجراهای زیادی روبه‌رو می‌شوند که قطعاً برای مردم جالب است. در این فصل به مساله ویلاسازی‌ها در زمین‌های کشاورزی و شالیزارهای شمال توجه شده و افتتاح بزرگراه تهران ــ شمال یکی دیگر از مسائلی است که به آن پرداخته شده است.

توضیحات: یکی از ویژگی‌های اصلی موفقیت پایتختی‌ها، تیم نویسندگان آن بوده و بعد از فوت خشایار الوند، محسن تنابنده از آرش عباسی برای نگارش کمک گرفته است. حال باید دید او در فصل ششم چه عملکردی دارد. در این فصل بابا پنجعلی که پیش از این علیرضا خمسه آن را بازی می‌کرد، فوت کرده و اعضای آن نیز اهدا شده است و دیگر در این سریال حضور ندارد و فقط در برخی قسمت‌ها روح او حضور پیدا می‌کند. مهران احمدی هم در نقش بهبود که در فصل‌های قبل غایب بوده، این بار حضور دارد. بهرام افشاری هم که نقش بهتاش را بازی می‌کند که به عنوان گلر دوم تیم نساجی قائمشهر حضور دارد.

همچنین بهنام بانی، خواننده، در یکی از سکانس‌های این فصل حضور کوتاهی دارد و به عنوان خواننده در یک جشن پایتختی‌ها شرکت می‌کند. همچنین رحمت پس از پنج فصل در این فصل ازدواج می‌کند. چند روز پیش هم ویدئویی منتشر شد و ریما رامین‌فر در آن اعلام کرد که با وجود کرونا، مشغول ضبط سریال هستند.

اولین فصل مجموعه پایتخت که به پایتخت یک معروف است، نوروز سال ۹۰ از شبکه یک سیما پخش شد و آن زمان کسی تصور نمی‌کرد این مجموعه آن‌قدر مورد استقبال قرار بگیرد که ساخت آن به مدت شش سال دیگر ادامه پیدا کند و در این میان نه تنها از محبوبیت این سریال و شخصیت‌هایش در طول سال‌ها کاهش پیدا نکرده بلکه ارتباط آن با مخاطبان افزایش نیز داشته است.

برای موفق بودن این سریال دلایل مختلفی را می‌توان نام برد. علت‌هایی همچون ساخت آن بدون شتابزدگی، خلق کاراکترهای شناسنامه‌دار و شخصیت‌پردازی آنها، نمایش خوب تضادها، تفاوت‌ها و حتی دوقطبی‌هایی که در بین شخصیت‌ها وجود دارد، اضافه کردن شخصیت‌های جدید به هر فصل با توجه به شرایط داستان، خلق کمدی موقعیت با استفاده از طنز درست کلامی، تعریف قصه واقعی مردم همراه با جزئیات آن و بهره‌گیری درست از ظرفیت‌های بومی از جمله دلایل موفقیت پایتخت است.

اما مهم‌ترین علت برتری سریال پایتخت نسبت به برخی مجموعه‌های تلویزیونی دیگر توجه آن به زندگی عامه مردم است و همه شخصیت‌های آن همانند نقی معمولی افرادی معمولی هستند و به همین دلیل مخاطب ایرانی با آن همذات‌پنداری می‌کند و تجربه این سریال نشان می‌دهد هرگاه سازندگانی آثار تلویزیونی و سینمایی به جامعه واقعی مردم نزدیک شدند، کاملا می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

یکی از ویژگی‌های پایتخت این است داستانی که تعریف می‌کند به روز است. در فصل اول این مجموعه که سال ۹۰ ساخته شد و به نوعی اولین آشنایی مردم با نقی معمولی بود، به مشکلات مهاجرت از شهرهای دیگر  به تهران در روایت طنز پرداخته شد.

در فصل دوم با نشان دادن فعالیت نقی در یک کارگاه گنبد و گلدسته‌سازی و ماموریت او برای بردن یک گنبد و گلدسته به روستایی در قشم به ریشه‌های مذهبی ایران توجه شده است.

در پایتخت ۳ به اهمیت مسائل محیط زیست، ورزش و لزوم استقامت در کارها پرداخته شده است. در فصل ۴، با توجه به فضای انتخاباتی کشور به نقش زنان در شوراها و اهمیت مشارکت آنها در فعالیت‌های اجتماعی توجه و در فصل ۵، با توجه به شرایط روز و در قالبی طنز به داعش پرداخته شده است.

شیرگاه، ساری، قائمشهر، نمک‌آبرود، چالوس، ورزشگاه آزادی و ‌کمپ تمرینی باشگاه نساجی قائمشهر از جمله مکان‌هایی است که فیلمبرداری این سریال در آن انجام شده است.

سازندگان این سریال هرچند در میانه ساخت آن با بحران گسترش ویروس کرونا مواجه شدند اما با تدبیر تهیه‌کننده و مراقبت‌های بهداشتی همه تلاش خود را کردند تا این مجموعه را در ۱۵ قسمت برای پخش در نوروز ۹۹ آماده کنند و همان‌گونه که پرستاران و پزشکان با این ویروس مبارزه کردند، آنها در جبهه‌ای دیگر با ساخت یک مجموعه تلویزیونی جذاب خنده را بر لبان مردم از طریق رسانه ملی بیاورند تا کمی نگرانی درباره ویروس کرونا کاهش پیدا کند.

ماکان بند، تیتراژ کامیون را می‌خواند
نام سریال: کامیون
شبکه: دو
کارگردان: مسعود اطیابی
تهیه‌کننده: ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور

بازیگران: مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، بیتا سحرخیز، نادر سلیمانی، علی عامل هاشمی، بهنام شرفی، هادی مرتضی‌زاده، ماهان عبدی و کامیاب دانشپور

آخرین وضعیت: ۹۰ درصد تصویربرداری تمام شده و گروه در مکان اصلی این سریال واقع در ستارخان مستقر هستند. همزمان مراحل فنی هم انجام می‌شود.

داستان: این مجموعه طنز درباره یک پیشکسوت فوتبال است که مدتی روی کامیون باربری کار می‌کند و پس از آشنایی با سه دانشجو که صاحبخانه به دلیل مشکلاتی اثاثیه‌شان را به خیابان ریخته است، درگیر ماجراهایی می‌شوند.

توضیحات: ماکان بند که از گروه‌های پرطرفدار موسیقی پاپ هست، برای اولین بار تیتراژ یک سریال تلویزیونی را می‌خوانند. مهدی هاشمی نقش پیشکسوت فوتبال را بازی می‌کند. هادی مرتضی‌زاده شرکت‌کننده برنامه عصر جدید یکی از بازیگران سریال نوروزی کامیون است. او در یکی از قسمت‌های برنامه عصرجدید شرکت و اعلام کرد نمی‌تواند خوب صحبت کند، اما چون کسی را که دوست دارد و خواسته آن فرد این است که در برنامه احسان علیخانی شرکت کند، به همین دلیل به برنامه آمده است و شروع به آواز خواندن کرد، در حالی که نمی‌توانست کلمات را درست ادا کند. همین اجرای او مردم را تحت تاثیر قرار داد، اما از اوسط اجرا خیلی خوب کلمات را ادا کرد و بعد از پایان اجرا گفت که ببینید چه بازیگر خوبی هستم و توانستم شما را تحت تاثیر قرار بدهم! البته این حرکت هادی مرتضی زاده در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد و موافق و مخالف زیادی هم داشت. حال قرار است او هم در سریال نوروزی شبکه دو نقش یک دانشجو را بازی کند.

بهره بردن از گونه تخیلی -فانتزی
نام سریال: دوپینگ
شبکه: سه
کارگردان: رضا مقصودی
تهیه‌کننده: سیدامیر پروین حسینی

بازیگران: شبنم مقدمی، هادی حجازی‌فر، محمد بحرانی، الناز حبیبی، نیما شعبان‌نژاد و…

آخرین وضعیت: مراحل تصویربرداری که همزمان تدوین هم انجام می‌شود.

داستان: قصه این سریال درباره دو نوزاد است که از زمان تولد که همزمان به دنیا می‌آیند با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که حتی آینده آنها را در بر می‌گیرد.
توضیحات: این سریال در سکوت خبری ساخته می‌شود و گونه آن فانتزی-تخیلی است. شنیده‌ها حاکی است که گونه این سریال برای مخاطبان متفاوت خواهد بود و برای اولین بار در تلویزیون می‌بینند. همچنین مخاطبان در این سریال ترکیب تخیل و رویا را می‌بینند که برایشان جذابیت خواهد داشت.

در این سریال بازیگران ایفاگر نقش‌های سختی هستند که باید هم فانتزی بازی کنند و هم تخیلی. همین کار آنها را  در دوپنیگ دشوارتر کرده است. همچنین دست اندرکاران سریال برای در آوردن تعدادی از صحنه‌ها از جلوه‌های ویژه متفاوتی بهره می‌برند که در تلویزیون تا به حال به این میزان نبوده است. با توجه به این که کار به موقع برای پخش برسد، در کنار گروه اصلی برای ضبط، گروه دوم هم انتخاب شده است. به همین دلیل بخش‌هایی از سریال را برزو نیک‌نژاد کارگردانی کرده است.

قصه‌های شاد نوروزی
نام سریال: میانبر
شبکه: پنج
کارگردان: یزدان فتوحی
تهیه‌کننده: محمد صالحیان

بازیگران: غلامرضا نیکخواه، محمود جعفری، شهین تسلیمی، کمند امیرسلیمانی، سیاوش چراغی‌پور، اشکان اشتیاق و امیر نوری

آخرین وضعیت: گروه مشغول تصویربرداری هستند و همزمان تدوین هم انجام می‌دهد. بازیگران جدید هم اضافه می‌شوند.

داستان: «میانبر» داستان ساکنین یک ساختمان و ماجراهایی است که اهالی این ساختمان خلق می‌کنند. با توجه به آپارتمان نشینی در کلانشهرها و به خصوص تهران و مشکلاتی اغلب بین ساکنان ایجاد می‌شود.

توضیحات: پخش این سریال از چندی پیش آغاز شده و گروه بخش‌هایی از این سریال را برای نوروز آماده می‌کنند. این در حالی است که در سال‌های اخیر شبکه پنج برای ایام نوروز سریال نداشته و این اتفاق خوبی است. نویسندگان سریال برای ایام نوروز قصه‌ها را شاد نوشته‌اند تا مردم از تماشای سریال لذت ببرند. همچنین گروه به مناسبت‌های تقویم هم توجه کرده و متناسب با آن قصه‌ها را نگارش کرده‌اند.

یزدان فتوحی، سومین تجربه سریال‌سازی‌اش را با میانبر تجربه می‌کند. وی با توجه به تولید همزمان با پخش این سریال بیان کرد: همین نکته باعث می‌شود تندتر و زودتر کار کنیم. با این حال ریتم تند و شتابی که در تولید وجود دارد، باعث نمی‌شود به کیفیت کار لطمه‌ای وارد شود.

چون من خیلی در کارگردانی وسواس دارم. همان طور که دیدید ما تک دوربین کار می‌کنیم و پلان‌های حرکتی داریم که متناسب با لزوم در قصه است.
وی ادامه داد: با وجود فضای جمع و جوری که داریم، اما زوایای مختلف خانه را به مخاطب نشان می‌دهیم تا تکراری و یکنواخت نشود. سکانس‌های مغازه و پارک و خیابان هم داریم تا جذابیت بصری برای مخاطب ایجاد کرده باشیم. کار تصویربرداری همزمان با پخش را هم دوست دارم. چون احساس می‌کنم پا به پای مخاطب جلو می‌رویم.

مردم خاطرات خوبی با سریال‌های آپارتمانی دارند. از همین رو فتوحی در این باره توضیح داد: من فکر می‌کنم تلویزیون از همان سال‌هایی که ما کودک بودیم تا امروز حکم این را دارد که همه خانواده را کنار هم جمع کند. به همین دلیل ساخت کارهایی از این دست جزو دغدغه‌های من بود و خیلی دوست داشتم سریالی بسازم که خاطرات خوب گذشته را در ذهن مخاطب تداعی کند. چون من همه برنامه‌های تلویزیون را تماشا می‌کنم و حتی دیدن کارهای همکارانم هم برایم لذت بخش است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند