سینما جهان

سقوط آزاد گیشه؛ اتفاقی بی‌سابقه در ۲۰ سال اخیر

به گزارش ردکارپت فیلم: در حالی که در بیش از ۵۰ کشور جهان سالن‌های سینما تعطیل شده است، گیشه سینما جهان دوران بسیار تاریکی را سپری می‌کند.

در حالی که بزرگترین بازارهای سینمای جهان تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، گیشه سینما حال خوبی ندارد و برای نمونه در آمریکا فروش هفتگی سینما به کمترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

نوبت آمریکا هم رسید

با انتشار خبر شیوع کرونا در چین خیلی زود تمام سالن‌های سینمای آن کشور که تعدادشان فراتر از ۷۰ هزار بود، بسته شد. اما کرونا قرار نبود در چین کارش تمام شود. این بیماری اندک اندک تمام جهان را تسخیر کرد و مثل چین، بر بازار سینما تاثیر گذاشت.

تا اینجای کار ۳۲ کشور از جمله چین، ایتالیا، فرانسه، هلند، اسپانیا و ایرلند تمام سینماها را تعطیل کرده‌اند و خبری از اکران تازه در آن‌ها نیست. ایران از کشورهایی است که خیلی زود دستور به تعطیلی سینماها داد.

در آمریکا هم اکران وضعیت خوبی ندارد و بسیاری سینماها تعطیل شده‌اند. تا اینجای کار مقامات شهرهای نیویورک و لس‌آنجلس که قلب سینمای آمریکا هستند، دستور به بسته شدن سینماها و تعطیلی اکران داده‌اند.

همین موضوع سبب شده است که فروش هفتگی سینمای آمریکا به رقم ۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برسد که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه و پایین‌ترین مقدار است.

پرفروش‌ترین فیلم هفته

در این میان پرفروش‌ترین فیلم روی پرده سینمای جهان انیمیشن «به پیش» محصول مشترک پیکسار و دیزنی است که در دومین هفته اکران افت فروش ۷۳ درصدی داشت. این افت فروش برای انیمیشن‌های پیکسار بی‌سابقه است. حتی انیمیشن کم فروغ «دایناسور خوب» هم این میزان افت فروش نداشت.

«به پیش» در سه روز پایانی هفته اندکی بیش از ۱۰ میلیون دلار آمریکای شمالی و نزدیک به ۷ میلیون در کشورهای دیگر گیشه داشت. مجموع فروش جهانی این انیمیشن پس از دو هفته اکران حدود ۱۰۰ میلیون دلار است که با هر معیاری برای یک اثر ارژینال از دیزنی و پیکسار رقم ناامیدکننده‌ای است.

فیلم‌های جدیدی که روی پرده رفتند

در حالی که به دلیل شیوع کرونا و وضعیت بد گیشه، اکران بسیاری از فیلم‌های بزرگ مثل «زمانی برای مردن نیست» ، «سریع و خشمگین ۹» یا «مکان ساکت ۲» به تعویق افتاده است، فیلم‌های تازه‌ای بودند که جسارت به خرج دادند و در این شرایط روی پرده رفتند.

فیلم «هنوز ایمان دارم» دومین فیلم پرفروش هفته گذشته یکی از این فیلم‌ها است. اکران فیلم هفته پیش شروع شد و در روزهای نخست اکران با فروش ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری به کار خود پایان داد. آمار فروش فیلم شاید زیاد جالب توجه نباشد اما میزان رضایت تماشاگران از فیلم بسیار بالا بود و در سایت سینمایی «راتن تومیتوز» با ۹۹ درصد تازگی از تماشاگران امتیاز بالایی گرفت. این فیلم که درونمایه‌ای مذهبی دارد درباره زندگی جرمی کمپ موزیسین آمریکایی است که اندکی پس از ازدواج پی‌ می‌برد همسرش به سرطان مبتلا شده است.

دومین فیلم تازه اکران شده هفته پیش «بلادشات» با بازی وین دیزل بود که در افتتاحیه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش داشت. این فیلم اکشن البته نه به خوبی «هنوز ایمان دارم» در جلب نظر تماشاگران موفق بود و امتیازش در «راتن‌ تومیتوز» به ۷۸ درصد رسید. این فیلم در گیشه بین‌المللی موفق‌ترین اثر بود و بیش از ۱۳ میلیون دلار فروش داشت.

فیلم ترسناک «شکار» هم هفته پیش افتتاح شد. این فیلم که با بودجه اندک ۱۴ میلیون دلار ساخته شده است، گیشه‌ای ۵ میلیون دلاری داشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند