جوکر

بیوگرافی واکین فینیکس

به گزارش ردکارپت فیلم:  واکین فینیکس بازیگری است که امسال با نقش آفرینی در فیلم سینمایی جنجالی «جوکر» توجه‌ زیادی را به خود جلب کرد.

واکین فینیکس (با نام کامل واکین رافائل “لیف” فینیکس) با وجود آنکه کمی دیرتر از زمانی که انتظار می‌رفت به زبان‌ها افتاد، از سنین خیلی پایین حرفه بازیگری را آغاز کرده است. او که اکنون ۴۵ ساله است، در ۲۸ نوامبر ۱۹۷۴ به دنیا آمده و کارنامه درخشانی را در عرصه بازیگری رقم زده است.

نام خانودگی آن‌ها در ابتدا باتم بود که در نهایت به فینیکس به معنای ققنوس تغییر یافت. جان لی پدر واکین، اصالتی کالیفرنیایی دارد و از نژاد انگلیسی، آلمانی و فرانسوی است. آلین، مادر او نیز روسی تبار است که در نیویورک به دنیا آمد. فینیکس ۴ برادر و خواهر دیگر دارد که همگی آن‌ها بازیگر هستند.

او زمانی که کوچک بود، دوست داشت او را همانند برادر و خواهرش که نامشان مربوط به طبیعت است (ریور فینیکس:رودخانه، رین فینیکس:باران) لیف صدا بزنند که به معنای برگ است. البته او در سن ۱۵ سالگی دوباره نامش را به واکین تغییر داد. واکین برای اولین بار به همراه برادرش ریور فینیکس و خواهرش رین فینیکس در تلویزیون شروع به کار کرد. ریور فینیکس با اینکه در سن ۲۳ سالگی بر اثر استفاده بی از اندازه هروئین و کوکائین جان خود را از دست داد، سابقه یک نامزدی اسکار دارد.

واکین شهرت خود را با نقش آفرینی در فیلم سینمایی «گلادیاتور» محصول سال ۲۰۰۰ به دست آورد. در ادامه او در سال ۲۰۰۵ با فیلم سینمایی «سر به راه باش» موفقیت خود را تکمیل کرد و توانست جایزه گلدن گلوب دریافت کند و نامزد اسکار شود. البته او نیز مثل هر بازیگر دیگری فیلم‌های ناموفقی دارد که نه فروش خوبی داشتند و نه نقد‌های مثبتی دریافت کردند؛ اما روزمه حرفه‌ای او همچنان درخشان است.

او در دهه ۲۰۱۰ به نوار موفقیت‌های خود در فیلم‌های منتقد پسند و نامزد اسکار ادامه داد تا در نهایت با فیلم سینمایی «جوکر» ساخته تاد فیلیپس توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کند.

نکات جالبی در مورد این بازیگر وجود دارد؛ از جمله اینکه بر خلاف نام او (ققنوس)، واکین فینیکس علاقه زیادی به پرواز ندارد و از آن می ترسد. زخمی بالای لب اوست که شاید برای هوادارن سوال باشد که چگونه و چه زمانی این اتفاق برای او افتاده است؛ اما گفته می‌شود این زخم جای هیچ حادثه و یا جراحی نیست و واکین از زمان تولد چنین زخمی را بالای لب خود داشته است.

او از سنین کودکی گیاه خوار است و در سخنرانی‌هایی که برای دریافت جوایز خود از جمله اسکار و گلدن گلوب انجام داد، شاهد بودیم که محوریت اصلی آن حمایت از حقوق حیوانات بوده است. او کمپین‌هایی نیز برای افزایش آگاهی از حیوان آزاری برگزار کرده است.

در سال ۲۰۱۹ و با فیلم جوکر شاهد بودیم که او کاهش وزن زیادی را تجربه کرده بود، اما این اولین تجربه وی برای همگام شدن با نقشش نبود. فینیکس در فیلم «نردبان ۴۹» نقش یک آتش نشان را بر عهده داشت و قرار بود یک خانواده را از آتش بزرگی نجات دهد. او برای این نقش به مدت یک ماه به عنوان آتش نشان فعالیت کرده و گفته می‌شود مدرکی را نیز در این زمینه دریافت کرده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند