کنسرت‌

پدیده‌های موسیقی در سال ۹۸

به گزارش ردکارپت فیلم: در سال ۹۸ مانند سال‌های گذشته شاهد ظهور چهره‌های جدید در زمینه خوانندگی بودیم. چهره‌هایی که توانستند خیلی زود سر زبان‌ها بیفتند و حتی کنسرت‌ های فراوانی برگزار کنند.

مهراد جم در این سال نخستین کنسرت خود را با حضور پرشور طرفدارانش برگزار کرد. گروه ایهام در تیر ماه برای نخستین بار روی صحنه رفت. اواخر سال ۹۸ آرون افشار اجرای خود را روی صحنه برد. رضا بهرام که با قطعه «گل عشق» در اوایل سال به شهرت رسیده بود، اواخر سال ۹۸ یکی از رکوردداران اجرای کنسرت در تهران و شهرستان‌ها شد.

البته چهره‌های دیگری هم وارد عرصه موسیقی شدند، اما شاخص‌ترین چهره ها، همین چهار مورد بودند. گروه‌هایی که فاصله شنیده شدن کارهایشان تا برگزاری نخستین کنسرت، خیلی زیاد نبود.

مهراد جم؛ متفاوت و پرحاشیه

نوع خوانندگی و حتی آهنگسازی مهراد جم با دیگر خوانندگان نوظهور کمی متفاوت است. او سبک پاپ را در خوانندگی و در آهنگسازی و تنظیمش دارد و به دلیل شیوه متفاوتش در خوانندگی و نوع بیان کلمات سر زبان‌ها افتاد. قطعه «غمت نباشه» مشهورترین قطعه این خواننده است که بسیاری با این اثر، جم را شناختند. استفاده تک آهنگ «غمت نباشه» در فیلم عروسی یکی از بازیگران، به شهرت این قطعه کمک زیادی کرد؛ هر چند حواشی را نیز به همراه داشت.

اسفندماه ۱۳۹۷ فعالیت رسمی جم آغاز شد. او کارش را با «مسعود جهانی» آغاز کرد و پس از انتشار چند آهنگ، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در ماه‌های پایانی سال ۹۸، برگزاری کنسرت این خواننده نقل محافل موسیقایی بود و گفته می‌شد برخی مشکلات داخلی باعث تعویق در زمان روی صحنه رفتن مهراد جم شده است. پیش از این، مسعود جهانی در گفت‌وگویی خودش، هادی حسینی مدیربرنامه‌های جم و میثم ابراهیمی را به عنوان عوامل سهیم در پروژه‌ موسیقایی مهراد جم معرفی کرده بود.

۴ بهمن ۹۸ نخستین کنسرت مهراد جم در جزیره کیش برگزار شد. او در اواخر همین ماه در تهران کنسرتی برگزار کرد. حرکات عجیب و غریب این خواننده در کنسرت تهران، باعث شد حواشی جدیدی برای وی اتفاق بیفتد

«نامرد بودی» و «گل بی گلدون» نخستین آهنگ‌های منتشر شده با صدای مهراد جم هستند که به فاصله ۱۰ روز در اسفندماه ۹۷ منتشر شدند. بیشتر مخاطبان او را با آهنگ‌های «شمال»، «غمت نباشه» و «شیک و پیک» می‌شناسند که در اردیبهشت و تیر ۱۳۹۸ منتشر شدند. او همچنین شب یلدای ۹۸، خوانندگی تیتراژ برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیا را تجربه کرد و آهنگ «گل شقایق» را برای این برنامه خواند. «خیالت راحت»، «خوابم برد»، «دلمو بردی»، «سردار» و «هواییتم»، دیگر آثار منتشر شده با صدای مهراد جم هستند که تنظیم، میکس و مسترینگ همه‌ آن‌ها را «مسعود جهانی» بر عهده داشته است.

رضا بهرام؛ شاید پرطرفدارترین خواننده نوظهور

او برای تسلطش به موسیقی ردیف دستگاهی و اجرای آواز‌های گوش نواز، سرزبان‌ها افتاد. قطعه «گل عشق» مشهورترین و شاید محبوب ترین قطعه منتشر شده از این خواننده دهه هفتادی است. قطعه «مو به مو» تیتراژ یکی از سریال‌های شبکه خانگی بود که با صدای رضا بهرام ساخته شد. سبک این خواننده پاپ است، اما در خوانندگی، آواز ایرانی را چاشنی کار می‌کند. بهرام نخستین کنسرتش را ۱۳ تیر ۹۸ در جزیره کیش و ۱۶ همان ماه در تهران برگزار کرد و پس از آن در شهر‌های مختلف بار‌ها روی صحنه رفت. اجرا‌های متعدد بهرام باعث شد، بسیاری او را رکورددار برگزاری کنسرت در سال‌های آتی بدانند. رکوردی که پیش از این در اختیار خوانندگانی مانند بهنام بانی و محسن ابراهیم زاده بود.

حاشیه این خواننده مربوط به تصاویری از کنسرت وی بود که شایعه پلی بک خواندن بهرام را مطرح می‌کرد. انتشار این ویدئو باعث شد خواننده‌ای که خیلی در رسانه‌ها حضور پیدا نمی‌کرد، کنسرتی با حضور اهالی رسانه و منتقدان موسیقی برگزار کند و با این کار اتهام پلی بک خواندن را از خود دور کند.

ایهام؛ باز هم ریشه‌های آواز ایرانی در یک گروه پاپ

گروه ایهام مانند گروه‌های دیگری که امسال بر سر زبان‌ها افتادند، از سال‌ها قبل فعالیتش را آغاز کرده است. زانیار خسروی و مازیار لشنی خوانندگان این گروه هستند. گروه ایهام در سکوت رسانه‌ای فعالیت خود را آغاز و ادامه داد.

این گروه موسیقی با انتشار قطعات متعددی توانسته طرفداران زیادی به دست بیاورد. «نبات»، «تنها شدم»، «سلطان قلب من»، «بغض»، «تاب و تب»، «نگار»، «دنیای بعد از تو» و «جانا» از جمله قطعات مشهور گروه ایهام است. ترکیبی از صدای زانیار خسروی که مخاطبان سال‌هاست او را می‌شناسند و صدای مازیار لشنی که عضو جدیدی در عرصه خوانندگی پاپ به شمار می‌آید، گروهی محبوب و پر طرفدار ساخته است. سبک فعالیت گروه ایهام نزدیک به سبک رضا بهرام است.

نخستین کنسرت گروه ایهام ۴ تیر ۹۸ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. طرفداران گروه ایهام نزدیک به دو سال منتظر ماندند که نخستین کنسرت این گروه را ببینند. از این حیث گروه ایهام، آرون افشار و مهراد جم، فاصله زیادی بین مشهور شدن و برگزاری کنسرت داشتند؛ این درحالی است که رضا بهرام به سرعت پس از مشهور شدن کنسرت برگزار کرد.

آرون افشار؛ جوان‌ترین خواننده مطرح

متولد ۱۳۷۷ است، اما با شنیدن صدای وی به نظر می‌رسد، بیش از ۳۰ سال سن دارد. او هم به آواز ایرانی مسلط است و عیار صدایش را در قطعات مختلفی که از وی منتشر شده، نشان داده است. قطعه «جانم باش» سکوی پرتاب افشار بود. او با این قطعه شنیده شد و خود را مهیای برگزاری کنسرت‌های متعدد با طرفدارانش کرد.

او نخستین تجربه برگزاری کنسرتش را دی ماه تجربه کرد و پس از آن در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرد. معین راهبر آهنگساز، تنظیم کننده و مدیربرنامه این خواننده جوان است. «طبیب ماهر»، «خط و نشان»، «دلشوره»، «گیسو پریشان»، «یار قدیمی»، «شب رویایی» و «کجایی» از قطعات مشهوری است که با صدای افشار منتشر و بار‌ها میان طرفداران هنر اول دست به دست شد.

افشار هم شایعه اجرای پلی بک را در نخستین سال برگزاری کنسرت خود تجربه کرد. هر چند خیلی این شایعه پر و بال نگرفت، اما کمی این خواننده جوان را وارد حاشیه کرد.

به هر شکل سال ۹۸ با معرفی این خوانندگان به پایان رسید. نکته قابل توجه، بد شانسی این خوانندگان نوظهور بود که در ابتدای شهرتشان به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستند کنسرت‌های خود را ادامه دهند و بیش از پیش از شهرت و محبوبیتشان بهره برداری کنند. باید ببینیم در سال ۹۹ چه اتفاقی برای این خوانندگان خواهد افتاد. همچنین باید منتظر آمدن خوانندگان جدید و شنیده شدن کار آن‌ها باشیم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند