هنرمندان

روایت محمدعلی کشاورز از خسارتی که به هنرمندان وارد شد

به گزارش ردکارپت فیلم: بازیگر سریال‌های ماندگار «هزاردستان» و «پدرسالار» گفت: مسئولان و دست‌اندرکاران امور فرهنگ و هنر کشور در کنار لزوم توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی اهالی فرهنگ و هنر، توجه بیشتر به روح و روان زخم خورده و آسیب‌دیده هنرمندان داشته باشند.

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشورمان از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸؛ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعملی مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه سالن‌های سینما؛ نمایش و برگزاری نشست‌های ادبی با هدف تلاش برای جلوگیری از تجمع افراد در کنار یکدیگر برای قطع زنجیره شیوع این ویروس و گام برداشتن در مسیر شکست دادن ویروس کرونا صادر کردند.

تردیدی در این مساله وجود ندارد که انجام کلیه این امور برای تحقق هدفی ایده‌آل و آرمانی که همانا کمک به رخت بربستن سایه تلخ و غم‌بار این ویروس، اقدامی شایسته و غیر قابل جایگزین به شمار می‌رفت و می‌رود؛ اما آن‌چنان که مسلم و مشخص است تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه اقتصادی، آسیب‌ها، خسارات و ضررهایی نیز با خود به‌همراه داشته است.

محمدعلی کشاورز در این زمینه با تقدیر و تشکر از زحمات مسئولان، به‌ویژه کادر درمان، پزشکان و پرستاران که از ابتدای شیوع این ویروس، خالصانه؛ عاشقانه و فداکارانه در مراکز بهداشت و درمان برای ریشه‌کن کردن آن بسیج شده‌اند گفت: همراهی و هم‌فکری مسئولان نشان‌دهنده دغدغه‌مندی آنها در راستای رفع خواسته‌ها، نیازها و پاسخ‌گویی به اهالی فرهنگ و هنر است. هنرمندانی که فعالیت آنها، بقا، دوام و حضور مسئولان در تمامی بخش‌های فرهنگی و هنری کشور را به اثبات می‌رساند.

وی ادامه داد: پیچیدگی و درهم‌تنیدگی مباحث اقتصادی و معیشت خانواده‌های اهالی فرهنگ و هنر در حوزه فعالیت‌های‌شان و تعطیل شدن اقدامات آنها در سایه شیوع ویروس کرونا به‌تنهایی کلاف پیچیده و سردر گمی‌ست که حل شدن آن به نگاه کارشناسانه از یک‌سو و ازسوی دیگر همراهی و همدلی تمامی اهالی خانواده فرهنگ و هنر با مسئولان، دست‌اندرکاران و مدیران بخش‌های فرهنگی هنری کشور نیازمند است.

کشاورز با اشاره به این مساله که شرایط و سازوکار مالی و پیچیدگی‌ کُنش‌های اقتصادی در یَد قدرت مسئولان و کارشناسان خبره این امر است یادآور شد: به‌عنوان یکی از اعضای کوچک خانواده بزرگ فرهنگ و هنر کشورمان تنها نکته‌ای که در این حوزه به ذهن من می‌رسد در کنار لزوم توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی اهالی فرهنگ و هنر، توجهی بیشتر به روح و روان زخم خورده و آسیب‌دیده هنرمندان است.

مهم‌ترین رسالت و مسئولیت خانواده فرهنگ و هنر تلاش برای رشد و تعالی فرهنگی جامعه است. این مگر با روحِ لطیف، روانِ آرام و نگاهِ توام با زیبایی‌شناسی و حساسیت هنرمندان میسر نمی‌شود. هنرمندان افرادی هستند که لطافت روحی آنها نسبت به دیگر آحاد جامعه به‌مراتب بیشتر است و در مواجهه با بحران‌ها؛ از جمله کرونا و تمامی عواقب تلخ و غم‌بار آن؛ زخم‌های آکنده از این بحران، عمیق‌تر و شدیدتر و اثرگذاری بیشتری بر هنرمندان جامعه دارد.

بازیگر سریال های ماندگار هزاردستان و پدرسالار خاطرنشان کرد: درست بر همین اساس است که مسئولان، دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان عرصه مدیریت فرهنگ و هنر کشورمان نباید نگاه‌شان در حوزه جبران خسارت‌ها تنها بر مسائل مالی استوار باشد.

وی تصریح کرد: دل‌جویی، همراهی و به آرامش رساندن جامعه فرهنگ و هنر کشور که بار سنگین و رسالت بزرگ آرامش و نشاط اجتماعی و امنیت روانی جامعه بر دوش آنها و تولیداتشان است از مهم‌ترین بخش‌ها و مسئولیت‌هایی است که تمامی دست‌اندرکاران این عرصه باید توجهی بیش از پیش به آن داشته باشند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند