نجف دریابندری

پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان برای درگذشت نجف دریابندری

به گزارش ردکارپت فیلم: مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درگذشت نجف دریابندری نویسنده و مترجم برجسته کشور را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«نجف دریابندری در حالی رخ در نقاب خاک کشید که در دوران حیات خود زبان و ادبیات فارسی را جان تازه‌ای بخشید. دریابندری فارسی را خوب و روان و شیرین می‌نوشت و در ترجمه، دقت، صبر و تامل- که برای نسل امروز مثال‌زدنی است – به کار می‌برد. بی‌دلیل نیست، آثاری که او به فارسی برگرداند، امروز از زمره بهترین آثاری است که از نیم قرن گذشته به فارسی درآمده است. «پیرمرد و دریا» تنها یک نمونه از کوشش نجف دریابندری است که به خوبی نشان می‌دهد، مترجم هم به ظرافت‌های زبان مبدا آشنایی کامل دارد و هم در زبان مقصد دستی توانا، که این چنین، این اثر را به یک اثر ماندگار در میان ما تبدیل کرده است. در کنار متون ادبی، دستی هم در ترجمه متون فلسفی داشت.

نجف دریابندری در دوران حیات خود هیچ‌گاه به دانشگاه نرفت، ولی دانش و درس‌هایی که در جریان تجربه زیسته و اندیشیده خود به‌دست آورد، او را به یک اندیشه ورز و معلم درخشان تبدیل کرد که هم‌چنان برای ما و حتی نسل‌های آینده آموزنده است.

دریابندری از دنیا رفت ولی در انبوه آثارش در میان ما زنده مانده است و خواهد ماند.

درگذشت این انسان شریف را به خانواده محترم دریابندری و دوستداران او تسلیت عرض می‌نمایم و از پروردگار متعال، غفران و رحمت الهی را برای آن عزیز از دست رفته خواستارم.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند