بازیگر

متولدین ۱ ژوئن سینما ، تئاتر و موسیقی؛ مورگان فریمن

به گزارش ردکارپت فیلم: مورگان فریمن (به انگلیسی: Morgan Freeman) (زادهٔ ۱ ژوئن ۱۹۳۷) بازیگر و کارگردان آمریکایی برنده ی جایزه اسکار است. وی در فیلم‌های مشهور و پرفروش بسیاری بازی کرده که از آن جمله می‌توان به رستگاری در شائوشنگ، هفت، و دوره های جدید مجموعه فیلم‌های بتمن (مجموعه فیلم) اشاره نمود.

فریمن به خاطر بازی در فیلم دختر میلیون دلاری موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بوده و همچنین برنده جایزه یک عمر فعالیت هنری گلدن گلوب ۲۰۱۲ است.

او مجری مستندهای علمی موفق درون کرمچاله و داستان خدا بود که با استقبال همگانی در سراسر جهان مواجه شد.

وی بیشتر در نقش‌های مکمل نقش آفرینی می‌کند.

کودکی

فریمن متولد ممفیس در ایالت تنسی است. او فرزند میم، معلم، و مورگان، آرایشگر است. او ۳ خواهر و برادر دیگر نیز دارد. همچنین طبق آزمایش دی‌ان‌ای از وی مشخص شد تبار وی نیجریه ای است.

در سن ۹ سالگی فریمن ضمن ایفای نقش‌های اصلی نمایش در مدرسه ، تقریباً دوران بازیگری خود را نیز شروع کرد. وی در ۱۲ سالگی در همین زمینه در یک مسابقه نمایشی برنده شد و چند اجرای برنامه را نیزدر رادیو بر عهده داشت. فریمن بورسیه دانشگاه ایالتی جکسون را که در زمینه بازیگری به وی اعطا شده بود نپذیرفت و به جایش شروع به خدمت در نیروی هوایی آمریکا به عنوان متخصص راداری کرد.

زندگی شخصی

فریمن در ۴ اوت ۲۰۰۸ در یک تصادف در بزرگ‌راهی نزدیک رولویل (در میسیسیپی) زخمی شد. خودرویی که وی می‌راند، نیسان ماکسیما مدل ۱۹۹۷ بود. خودرو از بزرگ‌راه بیرون رفت و چندبار دورِ خود چرخید. فریمن و زنی که همراهش بود به وسیلهٔ ابزار نجات هیدرولیک نجات داده شدند.

فریمن مالک یک رستوران و یک باشگاه موسیقی است.

حضور در عزاداری عاشورای حسینی

در روز ۱۰ محرم (عاشورا) سال ۱۳۹۵ وی در عزاداری حسینیه الخویی متعلق به شیعیان نجفی در لندن برای ضبط بخش‌هایی از مستند داستان خدا (The Story of God) حضور یافت.

اتهامات تجاوز جنسی

هشت زن از فعالان و بازیگران حوزه سینما مورگان فریمن را متهم به آزار جنسی خود کرده‌اند. یکی از دستیاران تهیه فیلمی کمدی در گزارشی فریمن را متهم کرد ماه‌ها وی را آزار داده‌است. وی ادعا کرد فریمن بارها در تلاش بوده تا بدنش را لمس کند یا دامنش را بالا بزند. همچنین اضافه کرد که بارها به صورت کلامی با پرسیدن پرسش های نامناسب مثل «آیا شورت به تن داری؟» وی را آزرده است. زنی دیگر نیز وی را به این جرم متهم نموده ، اذعان داشت هیچ‌کس جرأت نمی کرد در حضور وی لباس جلوباز، کوتاه یا چسبان بپوشد. الن آرکین یکی از همبازی‌های زن به او تذکر داده بود که دست از این کارها بردارد چنان‌که تذکر وی باعث دست پاچگی فریمن شده بود.

جوایز

مورگان فریمن علی‌رغم اینکه از بزرگترین بازیگران هالیوودی به‌شمار می‌رود، تاکنون فقط موفق به کسب تنها یک جایزه اسکار نقش مکمل مرد شده‌است.

  • ۲۰۰۵ – برنده اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم دختر میلیون دلاری
  • ۱۹۹۵ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رستگاری در شاوشنگ
  • ۱۹۹۰ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی
  • ۱۹۸۸ – نامزد اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مهارت شهرنشینی
  • ۲۰۰۹ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم شکست ناپذیر
  • ۱۹۹۰ – برنده گلدن گلوب بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی
  • ۱۹۹۰ – برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین بهترین گروه بازیگری برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی همراه با جسیکا تندی

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند