سروش صحت

«جهان با من برقص» فیلمی که به حقش نرسید

به گزارش ردکارپت فیلم: سیاوش چراغی‌پور بازیگر «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت ضمن اشاره به حوادث ناخواسته در مسیر اکران عمومی این فیلم، ابراز امیدواری کرد فیلم با شرایطی مناسب‌تر از سوی مخاطبان دیده شود.

فیلم سینمایی «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت از فیلم‌های تحسین‌شده جشنواره جهانی فیلم فجر در سال گذشته بود که اکران آن در زمستان سال گذشته با حواشی پیش‌بینی نشده مواجه شد و با اوج گیری شیوع کرونا، اکران آن در اوج استقبال مخاطبان به‌واسطه تعطیلی سینماها نیمه‌تمام ماند. این فیلم به‌تازگی در قالب «سینماماشین» به اکران درآمد و در حال حاضر یکی از شانس‌های اصلی اکران در موعد بازگشایی مجدد سینماها هم محسوب می‌شود؛ البته اگر با تصمیم سازندگان زودتر از آن نسخه اینترنتی آن عرضه نشود.

سیاوش چراغی‌پور بازیگر فیلم سینمایی «جهان با من برقص» درباره مسیر پرفرازونشیبی که این فیلم برای دیده‌شدن از سوی مخاطبان تا به امروز پشت‌سر گذاشته است، گفت: من یک بار به سروش صحت کارگردان این اثر گفتم که در مدت اکران «جهان با من برقص» فقط زلزله شدید نیامد، وگرنه این فیلم دچار اتفاقات مختلفی شد و از زمین و آسمان در مسیر اکران عمومی آن بلا نازل شد! در روزهای ابتدایی اکران فیلم در زمستان سال قبل اتفاقات غم‌انگیزی رخ داد که همه ما نگران و ناراحت از آن اتفاقات بودیم اما جهت دیگر ناراحتی ما این بود که حق «جهان با من برقص» این نبود و از این جهت دلمان می‌سوخت، چون معتقدیم این فیلم، فیلم باشخصیت، فرهیخته و حال خوب کنی است و با دیگر فیلم‌ها تفاوت‌ها دارد.

وی افزود: «جهان با من برقص» در مرحله اکران می‌توانست اتفاقات خوبی را برای سرمایه‌گذارانش رقم بزند و کاری کند که سرمایه‌گذاران مستقل تشویق شوند و روی فیلم‌های مشابه سرمایه‌گذاری کنند. فیلمی که به هر قیمتی باب شوخی و خنده را باز نمی‌کند. در عین حال فضای «جهان با من برقص» خیلی هم فضای روشنفکری به معنای مطلق و جدا از زندگی مردم نبود، فیلمی بین این دو طیف بود بنابراین قابلیت این را داشت که اتفاقات خوبی برایش در گیشه رخ بدهد و سرمایه‌گذارانش تشویق شوند.

اتفاق خوب برای فیلم در شرایط سخت

این بازیگر باسابقه ادامه داد: متأسفانه بخشی از اکران «جهان با من برقص» با حوادث تلخ سال گذشته مواجه شد و این اواخر هم که بیماری کرونا پیش آمد و مردم نتوانستند آنچنان که باید به تماشای این فیلم بنشینند و فیلم زمین خورد، ولی ناگفته نماند در همان زمان اکران با همه این مشکلات، چیزی حدود ۸ میلیارد فروخت. به طوری که خیلی‌ها را دیدم که فیلم را ندیده بودند اما از بازخورد خوب «جهان با من برقص» شنیده بودند برای مثال می‌گفتند چقدر حیف شد که نتوانستیم این فیلم را ببینیم که به نظرم همین موضوع یک اتفاق خوب است.

وی در تشریح دلایل توفیق این فیلم در برقراری ارتباط با مخاطب افزود: به نظرم قبل از هر چیز صداقتی در دل ماجرای ساخت «جهان با من برقص» وجود دارد که این صداقت آبکی و متظاهرانه نیست، همین باعث شده که فیلم به دل مردم بنشیند. فیلمنامه آن هم درباره موضوع مرگ و زندگی است؛ دو پدیده‌ای که انسان‌ها همواره و هر لحظه می‌توانند به آن فکر کنند. ما تا زمانی که زنده‌ایم و در کنار اطرافیان‌مان هستیم باید خوش باشیم و حالمان خوب باشد. چه بخواهیم چه نخواهیم مرگ به سراغمان می‌آید بنابراین باید با این پدیده کنار بیایم، چون راه گریزی از آن نیست.

«جهان با من برقص» روی ۲ دغدغه اصلی بشر دست گذاشته اما ساده و روان به کنکاش آن پرداخته که این زبان و هنر سینماست. اگر فیلم‌های دیگر هم بتوانند مقولات پیچیده زندگی را برای مردم راحت و ساده کنند درک و برداشت ما از زندگی پرمعنا خواهد بود بازیگر «جهان با من برقص» ادامه داد: این ماجرا به نظرم یک مقوله فلسفی است ولی چگونگی کنار آمدن با آن بسیار مهم است. برای مثال برای خودم باوجود مطالعات زیاد و با توجه به سن و تجربیاتم همیشه مرگ مثل تابو بوده است که با آن کنار نیامده بودم، ولی وقتی فیلمنامه «جهان با من برقص» را خواندم و فیلم را روی پرده به عنوان تماشاچی دیدم، متوجه شدم که این موضوع چقدر ساده است. از آقای صحت هم تشکر کردم چون به گونه‌ای بود که گویا یک فیلسوف این فیلمنامه را نوشته نه یک فیلم‌نامه‌نویس و سینماگر. این فیلم روی ۲ دغدغه اصلی بشر دست گذاشته اما ساده و روان به کنکاش آن پرداخته که این زبان و هنر سینماست. اگر فیلم‌های دیگر هم بتوانند مقولات پیچیده زندگی را برای مردم راحت و ساده کنند درک و برداشت ما از زندگی پرمعنا خواهد بود. البته به نظرم «جهان با من برقص» به لحاظ تکنیکی هم در سینمای ما نوآوری‌هایی داشته که پیش از آن نمونه‌اش کم بوده است.

چراغی‌پور توضیح داد: «جهان با من برقص» نه تنها علیه کینه‌توزی است بلکه بر رفاقت‌ها و دوستی‌ها اصرار دارد، گویا می‌خواهد بگوید دنیا ۲ روز است؛ این فلسفه‌ای است که بزرگان ما در شعر و ادبیات هم پیش از این، به آن پرداخته‌اند. این فیلمنامه با زبانی امروزی تأکیدی بر تفکرات بزرگان ما دارد. گویا «جهان با من برقص» می‌خواهد این نهیب را بزند که دنیا ارزش کینه‌توزی و دشمنی ندارد و هر لحظه ممکن است هر کدام از آدم‌های این جمع از بین بروند پس چرا ما باید به این دشمنی‌ها اضافه کنیم.

این بازیگر اظهار کرد: حرف فیلم آنقدر همه جهانی و همه زمانی است که گویا حرف بشریت است و فرقی نمی‌کند در کجا باشیم تا متوجه آن باشیم. همه ما نیاز داریم با اتفاقات اطرافمان راحت برخورد کنیم، همدیگر را برای خودمان بخواهیم نه اینکه از افراد سوءاستفاده کنیم، توقعات اضافه از هم داشته باشیم. همدیگر را همانگونه که هستیم، بپذیریم، کاراکترهای این فیلم روابطی دارند که در طول آن، بر این تاکید می‌شود که باید افراد را همانطور که هستند، بخواهیم. جهان یک جایی از فیلم می‌گوید من درگیر بیماری خودم بودم و فکر می‌کردم همه آدم‌ها باید به اندازه من از اینکه قرار است بمیرم، ناراحت بشوند. در حالی که این یک توقع اضافه است. بعد در می‌یابد که زندگی برای او اینچنین پیش می‌رود شاید برای دخترش زندگی جور دیگری باشد چون او امیدها و دغدغه‌هایی دارد که متفاوت است.

اولین انتخاب سروش صحت برای «جهان با من برقص» بودم

چراغی‌پور درباره حضورش در این فیلم توضیح داد: اولین بازیگری که برای این فیلم انتخاب شد، من بودم و این سعادت را داشتم درواقع آقای صحت این لطف را در حق من کرد و این اعتماد را من به داشت. من همواره نقش‌های کوتاه‌تری را در فیلم‌ها بازی کرده بودم. اطمینان کارگردانان در سپردن نقشی به این اندازه همیشه دارای اهمیت و در بالانس یک فیلم تأثیرگذار است از همین رو شاید کمی تردید داشته باشند اما آقای صحت با شجاعت این انتخاب را کرد و به پای من ایستاد. می‌دانم در مرحله پیش تولید به هر دفتری که رفته بود، به تهیه‌کننده‌ها گفته بود من خودم تنها یکی از این سیزده بازیگر را انتخاب می‌کنم، مابقی را شما می‌توانید انتخاب کنید و آن یک بازیگر من بودم. این برایم بسیار ارزشمند است. وظیفه خودم می‌دانم که از این اعتماد تشکر کنم.

در فیلم دیالوگی وجود دارد که کاراکتر حمید می‌گوید می‌داند که همسرش به‌خاطر کارخانه سوسیس حاضر به ازدواج با او شده است که به نظرم این یک موقعیت دردناک بود؛ وقتی فیلمنامه را می‌خواندم بی‌اختیار اشکم سرازیر شد وی ادامه داد: این نقش از من خیلی دور بود وقتی فیلمنامه را خواندم به قدری ترسیده و هیجان‌زده از فیلمنامه و نقش بودم که نیمه شب به سروش صحت زنگ زدم و گفتم دست و بالم می‌لرزد هم دوست دارم در «جهان با من برقص» باشم و هم می‌ترسم. خوشبختانه سروش صحت تجربیات و شناخت خوبی از لایه‌های پنهان بازیگران دارد. با توجه به اینکه تجربه همکاری را با او در «لیسانسه‌ها» داشتم به من دلداری داد و گفت نگران چیزی نباش، ما به کمک هم تمام زوایای کاراکتر را درمی‌آوریم. این بود که من امیدوار شدم.

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون افزود: برای خودم هم موقعیت مهمی بود چون در دل بازیگرانی بودم که همه‌شان سابقه بازی‌های درخشان و نقش‌های اصلی را در فیلم‌ها به عهده داشتند. برای مثال علی مصفا، پژمان جمشیدی، جواد عزتی، هانیه توسلی، همه و همه از بازیگران درجه یک هستند که البته کار من را سنگین‌تر می‌کردند ولی خدا را شکر به لطف دوستان، تمرکزی که خودم روی کارم کردم و عشقی که به این فیلمنامه و کاراکتر داشتم کار من مقبول افتاد.

چراغی‌پور مطرح کرد: در فیلم دیالوگی وجود دارد که کاراکتر حمید می‌گوید می‌داند که همسرش به خاطر کارخانه سوسیس حاضر به ازدواج با او شده است که به نظرم این یک موقعیت دردناک بود. وقتی فیلمنامه را می‌خواندم بی‌اختیار اشکم سرازیر شد و وقتی با سروش صحت مشورت کردم، به این نتیجه رسیدیم که این سکانس خاص را در چند ورژن بازی کنم چون یکی از تأثیرگذارترین سکانس‌های «جهان با من برقص» بود به همین دلیل من چند جور آن را بازی کردم تا دست سروش صحت در مونتاژ باز باشد، همه نسخه‌ها را هم با همه عشقم بازی کردم. ما چند برداشت درجه یک داشتیم یک بار با بغض، یک بار با اشک، یک بار با خنده و… چون نمونه‌های عینی مختلفی از این موضوع را در واقعیت داریم حتی بعد از اکران، چندین نفر به من گفتند که این دقیقاً سرنوشت ماست. من مردهایی را دیدم که می‌گفتند همسرانمان به خاطر خودمان با ما ازدواج نکرده‌اند یا برای سرمایه‌مان بوده و یا به خاطر موقعیتی اجتماعی و کاری که داریم. این یک اعتراف تلخ و دردناک برای یک مرد است اما در عین حال واقعیت دارد. البته فرقی نمی‌کند خیلی از مردها هم به خاطر همین مناسبات با خانم‌ها ازدواج کرده‌اند که بازهم دردناک است.

وی در پایان گفت: امیدوارم این فیلم بتواند در موقعیت‌های دیگری دیده شود و مردم به تماشای آن بنشینند و لذت ببرند، چون «جهان با من برقص» یک فیلم حال خوب کن است. در این شرایط سخت که غم و غصه و نگرانی فوران می‌کند، دیدن چنین فیلمی نعمت است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند