سیاهپوست

اسپایک لی خواستار پایین آوردن مجسمه‌های نژادپرستانه شد

به گزارش ردکارپت فیلم: اسپایک لی کارگردان سرشناس سیاهپوست آمریکایی خواستار این شد که مجسمه‌های یادگار دوران نژادپرستی در آمریکا پایین کشیده شوند.

در مصاحبه‌ای در یکی از اپیزودهای جدید پادکست بلک‌لیست لومینری به مجری‌گری فرنکلین لئونارد از موسسان بلک‌لیست، اسپایک لی کارگردان حمایت خود با درخواست‌های عمومی مبنی بر حذف شدن مجسمه‌ها و نمادهای یادبود ایالات موتلفه آمریکا را اعلام کرد.

لی گفت: «لعنت به آن پرچم. آن پرچم باعث می‌شود من همان حسی را داشته باشم که برادران و خواهران یهودی من نسبت به صلیب شکسته دارند. و آن مجسمه‌های لعنتی موتلفه باید پایین بیایند.»

این موضوع در میان صحبت درباره مجموع آثار لی پیش آمد و صحبت از جایی شروع شد که داشتند درباره صحنه آغازین فیلم سال ۲۰۱۸ «بلک کلنزمن» این نویسنده و کارگردان حرف می‌زدند. این فیلم با نمونه‌برداری از شاتی از فیلم «بر باد رفته» آغاز می‌شود که یک پرچم موتلفه را نشان می‌دهد و بعد وارد صحنه سخنرانی یک نژادپرست حامی برتری سفیدپوستان با نقش‌آفرینی الک بالدوین می‌شود.

در حالی که اعتراض‌های «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» در ایالات متحده بعد از قتل جورج فلوید و سیاهپوستان آمریکایی بی‌شمار دیگری به دست پلیس ادامه دارد، استفاده از نمادهای ایالات موتلفه زیر سوال رفته و تعدادی از مجسمه‌های چهره‌های تاریخی نژادپرست توسط مردم در سراسر کشور پایین آورده شده‌اند.

لی در مصاحبه خود درباره فیلمش «کار درست را انجام بده» که در ماه جولای ۳۱ ساله می‌شود درباره جنبش عدالت‌طلبی سیاهپوستان هم صحبت کرد. داستان این فیلم بعد از قتل یک مرد سیاهپوست به دست یک افسر پلیس به اوج خود می‌رسد.

لی گفت: «انگار فیلم همین دیروز ساخته شده بود. بنابراین از ۲ طریق می‌توان به آن فکر کرد. اینکه هنوز خاص است. هنوز نو است و بعد اینکه سیاهپوستان هنوز دارند کشته می‌شوند و می‌میرند. اگر این فیلم را دیده باشید، چطور به طور اتوماتیک به فکر اریک گارنر یا سلطان جورج فلوید نمی‌افتید؟»

او اضافه کرد: «این موضوع هرگز درباره پاسخ سیاهپوستان نبوده است. درباره این است که خواهران و برادران سفیدپوست ما چطور به مسأله پاسخ داده‌اند. مثل من سی‌ان‌ان تماشا کرده‌اید؟ مردم دارند تمام این زمین خدا راهپیمایی می‌کنند و شعار می‌دهند که جان سیاهپوستان اهمیت دارد، در حالی که خودشان سیاهپوست نیستند. این تفاوت بزرگ ماجراست.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند