مستندساز

«جانفرانکو رُزی» میهمان ویژه ایدفا ۲۰۲۰

به گزارش ردکارپت فیلم: جشنواه بین المللی مستند آمستردام (ایدفا) اعلام کرد، امسال «جانفرانکو رُزی» مستندساز برجسته ایتالیی میهمان افتخاری جشنواره خواهد بود که با مروری بر آثار او همراه می شود.

«رُزی» تنها سینماگر جهان است که توانسته جایزه اصلی دو جشنواره معتبر و رده الف جهانی را با آثار مستند کسب کند، او در سال ۲۰۱۳ با مستند «سکرو جی. ئه. رآ» موفق به کسب جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شد و در سال ۲۱۱۶ نیز با مستند «آتش در دریا» جایزه خرس طلای برلین را به خود اختصاص داد.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم آمستردام (ایدفا) آثار این مستندساز ایتالیایی را مرور خواهد کرد که شامل جدیدترین مستندش با عنوان «شب» نیز می شود که به زودی در بخش رقابتی جشنواره ونیز امسال رونمایی خواهد شد.

مستند جدید «شب» نتیجه سفر سه ساله «جانفرانکو رُزی» به مرزهای سوریه، عراق، کردستان و لبنان است.

«رُزی» از معدود فیلمسازانی است که توانسته با زبانی هنری تعادلی میان قابلیت دسترسی و موفقیت تجاری در آثارش ایجاد کند و یکی از چهره های کلیدی “عصر طلایی مستند” محسوب میشود که در حال حاضر در آن به سر می بریم.

گرچه او تنها شش مستند ساخته اما رویکرد او به خلق شاهکارهایی شده که دیدگاهی منحصر به فرد از جامعه ارائه می دهد. دوربین او به ما نشان می دهد مردم چگونه دنیا را تجربه می کنند و در عین حال به ما کمک می کند دنیاهای خودمان را فراموش کنیم.

«قایقران» (۱۹۹۳)، «زیر یطح دریا» (۲۰۰۸)، «ال سیکاریو: اتاق ۱۶»، «سکرو جی. ئه.رآ» (۲۰۱۳)، «آتش و دریا» (۲۰۱۶) و «شب» (۲۰۲۰)، مجموعه آثار مستند «جانفرانکو رُزی» هستند که برنامه مرور آثار این سینماگر ایتالیایی در جشنواره مستند آمستردام به روی پرده می روند.

سی و سومین جشنواره بین المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۱۸ تا ۲۹ نواامبر (۲۸ آبان تا ۹ آذر) در کشور هلند برگزار می شود و بیش از ۲۰۰ اثر مستند در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته خواهند شد.

سینمای ایران در آخرین دوره جشنواره ایدفا سه جایزه اصلی را برای سه فیلم، به خود اختصاص داد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند