سجاده‌چی: مشکلات موجودنباید سبب تغییر اولویت‌های سینما خاصه در موضوعاتی مانند مقاومت شود

به گزارش ردکارپت فیلم: نویسنده فیلمنامه «روز سوم» جشنواره فیلم مقاومت را نیاز راهبردی سینمای ایران دانست و تاکید کرد: تداوم این رویداد از برگزاری آن اهمیت بالاتری دارد.

مهدی سجاده‌چی با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، گفت: گرچه برگزاری این جشنواره اقدام بسیار خوبی است اما تداوم برگزاری آن از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی افزود: برگزاری مداوم جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سبب تثبیت جایگاه این جشنواره در بین سینماگران و ترغیب بیشتر فیلمسازان برای حضور در آن می‌شود.

سجاده‌چی با بیان اینکه بخش بزرگی از سینمای ایران را سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس تشکیل می‌دهد، ادامه داد: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکی از نیازهای استراتژیک سینماس ایران است.

نویسنده فیلمنامه «روز سوم» با اشاره به لزوم ارتقای کیفی آثار ارسالی به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، یادآور شد: جشنواره‌ها هیچ نقشی در کیفیت آثار ارسالی ندارند و تنها می‌توانند جهت فیلمسازی را با توجه به رویکردهای خود تعیین کنند. نهادهایی مانند انجمن سینمای دفاع‌مقدس و یا دیگر نهادهای درگیر با این حوزه باید در این موضوع نقش‌آفرینی کنند گرچه مدیریت کل سینمای ایران در موضوعات استراتژیک مانند مقاومت و دفاع‌مقدس عملکرد مطلوبی ندارد.

وی تصریح کرد: مشکلات موجود مانند مسائل اقتصادی نباید سبب تغییر اولویت‌های سینما خاصه در موضوعاتی مانند مقاومت شود؛ با این حال بسیاری بدون‌توجه به نقش راهبردی جشنواره‌هایی مانند فیلم مقاومت، ترجیح می‌دهد به بهانه‌های مختلف به سمت موضوعات غالب سینما حرکت کند.

سجاده‌چی با اشاره به ضرورت انطباق موضوعات جشنواره به مقتضیات‌ روز جامعه، اختصاص بخش ویژه به موضوع کرونا در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را اقدامی مناسب توصیف و تصریح کرد: پرداختن به موضوع کرونا و تأکید بر مفهوم مقاومت در مقابله با این بیماری یکی از اقدامات بسیار خوب جشنواره امسال است که البته به دلیل نزدیکی زمان برگزاری این جشنواره به شیوع این بیماری نمی‌توان انتظار تولید آثار داستانی سینمایی را داشت.

وی اضافه کرد: کرونا جنبه‌های متعددی دارد که فیلمساز برای تولید اثر خود باید به آنها توجه کند و آنها را از نظر علمی مورد بررسی قرار دهد و این در حالیست که هنوز جنبه‌های روانشناسانه و جامعه‌شناسانه این بیماری به‌طور دقیق شناخته نشده است و حتی از نظر فیزیولوژیکی نیز نمی‌توان خیلی دقیق درباره آن اظهار نظر کرد. با این حال اما پرداخت به این موضوع در جشنواره مقاومت سبب شد دورنمای دقیق‌تری از مفهوم مقاومت در جامعه ترسیم شود و این مفهوم گسترده تنها در جنگ و دفاع‌ از مرزهای جغرافیایی خلاصه و محدود نشود.

نویسنده قاعده‌بازی با اشاره به رسالت جشنواره فیلم مقاومت در زمینه‌سازی برای ورود استعدادهای جدید به سینما، خاطرنشان کرد: این جشنواره باید بستری برای ورود، ترغیب و تشویق استعدادهای تازه در حوزه کارگردانی و نویسندگی به سینمای مقاومت باشد تا این افراد بتوانند با شرایط بهتری فعالیت خود را در سینما آغاز کنند حتی اگر کیفیت فیلمنامه‌های ارسالی به حدی باشد که هرگز ساخته نشوند.

سجاده‌چی تأکید کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باید زمینه‌سازی برای ورود سینماگران و فیلمنامه‌نویسان با استعداد به عرصه مقاومت را ضروری‌‎تر از داشتن یک ویترین خوب بداند؛ ویترینی که می‌توان با اعطای جایزه به افراد نام‌آشنای سینمای کشور به بهترین‌شکل چیده شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند