جزئات تغییر جنسیت محمدرضا فروتن؛ از شایعه تا واقعیت

به گزارش ردکارپت فیلم: در آخرین ساعات روز ۱۵ شهریور، خبرهایی در مورد تغییر جنسیت محمدرضا فروتن بازیگر سینما، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، خبری که بعدتر توسط این بازیگر سینمای ایران تکذیب شد.

شنبه‌شب در شبکه‌های اجتماعی خبرهای ضد و نقیضی درباره تغییر جنسیت یک بازیگر سرشناس ایرانی منتشر شد که واکنش‌های موافق و بعضاً مخالفی هم به دنبال داشت. در آخرین ساعات روز ۱۵ شهریور، خبرهایی در مورد تغییر جنسیت محمدرضا فروتن، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بر اساس این خبر عمل تغییر جنسیت فروتن، ۲ ماه پیش در آلمان اتفاق افتاده است و همچنین اعلام شد برخی از بستگان محمدرضا فروتن این موضوع را تایید کرده‌اند، اما نامی از آنها برده نشد و هیچ تایید یا تکذیبی به همراه نداشت.

در کنار واکنش‌ها به این خبر برخی از فعالان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اشاره به موزیک‌ویدئو «ژنتیک» که پیشتر از سوی محمدرضا فروتن ارائه شده بود، نوشتند: «محمدرضا فروتن در زمان انتشار این موزیک نوشته بود، این آهنگ را تقدیم می‌کنم به کسانی که علیه ژن خود انقلاب کردند یا می‌کنند.». کمی بعد بحث در مورد تحصیلات فروتن در رشته روانشناسی و یا خاطرات و شنیده‌ها از این بازیگر مطرح سینمای ایران در مورد این اقدام و تشویق و تایید او هم به واکنش‌ها اضافه شد.

این اظهارنظرها در کنار توییت‌های تعدادی از خبرنگاران کافی بود تا مساله تغییر جنسیت محمدرضا فروتن جدی‌تر شود.

اما صبح روز یکشنبه مطلبی منتسب به وکیل محمدرضا فروتن در اینستاگرام دست به دست شد که خبر تغییر جنسیت او را تکذیب می‌کرد. این اظهارنظر از سوی شخصی به نام شاهین فلاح بود و در آن گفته شده: «اخیرا شایعاتی مبنی بر تغییر جنسیت آقای فروتن در فضای مجازی و برخی خبرگزاری‌ها پخش شده که با در تماس تلفنی با ایشان تکذیب گردیده لذا ادعای مزبور صحت ندارد. لذا بعنوان وکیل رسمی ایشان با احترام به بانوان عزیز و ارزش ذاتی و بشری ایشان، این خبر تکذیب می‌گردد و هرگونه نشر اکاذیب قابلیت پیگیری در محاکم صالح را دارد.»

کمی بعدتر محمدرضا فروتن نیز با انتشار پستی در اینستاگرام این خبر را به کلی تکذیب کرد. اکانت رسمی محمدرضا فروتن در این‌باره نوشت: «هموطنان عزیزم… خبری که شب گذشته در مورد من در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی منتشر شده است دروغ و به دور از حقیقت است. ضمن احترام به تمام تفاوت‌های جنسیتی، خبر منتشر شده را به تمامی تکذیب می‌کنم. حق پیگیری و شکایت از رسانه‌ها و اشخاصی که چنین اطلاعات نادرستی را بدون هر گونه تحقیق و کاوش در سطح جامعه منتشر می‌کنند برای خویش محفوظ می‌دانم.»

تغییر جنسیت در ایران، بر خلاف دیگر کشورهای اسلامی، برای افرادی که در مصاحبه‌های روانشناسی قبول شوند و بتوانند هزینه عمل را پرداخت کنند مجاز است.

امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۳ در «تحریرالوسیله» فتوای روا بودن اصل تغییر جنس را اعلام کرد. فقه شیعه در کنار پذیرفتن تغییر جنس، ملاک‌هایی را هم درباره هویت تازه فرد و وظایف شرعی او تعیین کرده‌است. هرچند همچنان بسیاری از فقیهان اهل سنت، نظیر قرضاوی، کلیساهای مسیحی و برخی فقهای شیعه با عمل تغییر جنس مخالفند و آن را تغییر در خلقت خدا می‌دانند.

تغییر جنسیت پیش از این در دنیای بازیگری سینما و تئاتر ایران هم اتفاق افتاده است. چند سال پیش فرزانه ارسطو در ۴۱ سالگی تغییر جنسیت داد و نام خود را سامان گذاشت. در سینمای جهان هم شاخص‌ترین چهره‌هایی که تغییر جنسیت دادند، برادران اندی و لری واچوفسکی بودند.

به گفته مددکاران اجتماعی، ترنس‌ها یا افراد دارای اختلال جنسی به دلیل عدم درک درست جامعه از مسائل و شرایط‌‌شان و طرد از سوی خانواده و جامعه در معرض خطر و آسیب قرار دارند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند