به بهانه روز ملی سینما؛ گفتگو با ستار اورکی، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی

به گزارش ردکارپت فیلم: دنیای موسیقی با فیلم عجین است و به نوعی گره خورده و در واقع موسیقی به نوعی زبان پنهان تصویر بوده و تداعی کننده فیلم‌های ارزشمندی که به دست کارگردانان و آهنگسازان بزرگ به یادگار مانده و خلق شده است. اگرچه نقش آهنگساز در این پرده نقره‌ای همیشه کمرنگ بوده و این گلایه‌ها همچنان وجود دارد.

ستار اورکی یکی از همین آهنگسازان نام آشنای ایران است که طی سال‌ها فعالیت در عرصه موسیقی و آهنگسازی به جایگاه ارزنده‌ای در این حوزه رسیده است. او آثار بی‌شماری در این مدت ساخته است و در دو فیلم مطرح سینمای ایران «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» در کنار اصغر فرهادی به عنوان آهنگساز اثر حضور داشته، فیلم‌هایی که موفقیت‌های بزرگی در مجامع بین‌المللی کسب کرده است. البته ستار اورکی خود را وامدار مسعود کیمیایی می‌داند چرا که این کارگردان بزرگ نقطه عطفی برای گرایش او به حوزه موسیقی فیلم بوده. اورکی امروز تنها نماینده ایران در بخش موسیقی اسکار است و این می‌تواند نوید اتفاقات خوب برای جامعه هنری ایران باشد. با او به بهانه روز ملی سینما به گفت‌وگوی کوتاهی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از علاقه‌مندی و گرایش خود به حوزه سینما توضیح دهید و اینکه چه اتفاقی موجب شد به موسیقی فیلم وارد شدید؟
علاقه‌مندی من به حوزه سینما به دوران جوانی برمی‌گردد و این گرایش آرام آرام در من شکل گرفت چرا که قبل‌تر و در سنین نوجوانی ساز تخصصی‌ام پیانو بود و در حیطه نوازندگی و موسیقی کلاسیک فعالیت داشتم و بعد از آن تدریس پیانو و آهنگسازی را شروع کردم و احساسم این بود می‌توانم در بخش آهنگسازی فیلم هم فعالیت کنم و در این مسیر بارها خود را در معرض آزمون و خطا قرار دادم.
به خاطر دارم اولین بار با فیلم‌های آقای مسعود کیمیایی با موسیقی فیلم آشنا و علاقه‌مند شدم چرا که آهنگساز کارهای ایشان در آن زمان اغلب آقای اسفندیار منفردزاده بود و همین امر موجب شده بود گروه آقایان کیمیایی و منفردزاده و بقیه عوامل اصلی فیلم، کارهای بسیار زیبایی را در معرض نمایش قرار دهند و در واقع این اتفاق موجب شد فیلم‌های آقای کیمیایی مرا جذب خود کند و آن را مورد ارزیابی قرار دادم، به این صورت که همراه با ساز پیانو و از نگاه خودم برای کارهایشان موسیقی می‌ساختم و حس می‌کردم توانایی انجام این کار را دارم و این نقطه آغازی در علاقه‌مندی و گرایش من به موسیقی فیلم بود و سال‌های بسیاری است که در این حوزه فعالیت می‌کنم.
اولین فیلمی که شما را جذب سینما و موسیقی فیلم کرد و به آن علاقه‌مند شدید چه بود؟
اگر بخواهم به موازات فیلم‌های ارزشمند ایران که قبل‌تر اشاره کردم، باید بگویم، اولین فیلم‌ها «برباد رفته»، «پدرخوانده»، «دکترژیواگو» و «سینما پارادیزو» بود و به موازات آن فیلم «محمد رسول الله» – به کارگردانی مصطفی عقاد- که از نگاه من فیلم مذهبی بسیار زیبایی با آهنگسازی بی‌نظیر و شاهکار «موریس ژار» است که بسیار علاقه‌مند به این کار هستم.
ارزیابی شما از شرایط امروز سینمای ایران چیست؟
نگاه من به سینمای امروز ایران مثبت است اما متأسفانه حضور و تعداد دوستان حرفه‌ای کمرنگ است چرا که انتظار است در این حیطه و پهنای گسترده ایران زمین تعداد بیشتری فعالیت داشته باشند اما افراد مورد قبول کم و بسیار انگشت‌شمار بوده. نکته دیگر برخوردی است که با عنوان و کارکرد موسیقی در سینمای ایران وجود داشته و همچنان به چشم می‌خورد و همیشه جای گلایه دارد، چرا که این حوزه همیشه با نبود بودجه و امکاناتی از این دست مواجه بوده و هست و آهنگسازان عزیز و پرتلاش به اجبار از حق و حقوق‌شان منصرف می‌شوند و با ممارست و سختی بسیار موسیقی‌هایی تولید می‌کنند که گاهی روی فیلم‌ها شنیده می‌شود؛ آثاری که بسیار حرفه‌ای و زیبا خلق شده‌اند. این آهنگسازان از وجود خود کم می‌کنند به صرف اینکه این پتانسیل به فیلم افزوده شود.
با توجه به تجربه و حضور شما در فستیوال‌های مختلف بین‌المللی، تفاوت سینمای ایرانی با سینمای‌ هالیوود چیست؟ آیا در این سال‌ها سینمای ایران توانسته موفق عمل کند؟
سینمای ایران قطعاً سینمایی است که بسیار مورد توجه جهانیان است ولی اگر بخواهیم از بعد تکنیکال صحبت کنیم، قطعاً سینمای‌ هالیوود بسیار سینمای بزرگی است چرا که با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری درست شکل گرفته و همچنان در این مسیر حرکت می‌کند اما در سینمای ما همین مبحث موسیقی که پیش‌تر اشاره کردم، مشکلات بسیاری چون نبود امکانات و عدم سرمایه‌گذاری وجود دارد اما با این تفاسیر سینمای ایران یک نوع سینمای روایتگر است که توانسته بسیار موفق عمل کند و با حضور کارگردانان بزرگ و فرهیخته در مجامع بین‌المللی حرف و سخن‌های بسیاری هم به همراه داشته است.
جایگاه موسیقی فیلم ما در سینمای ایران چگونه است؟ آیا آن طور که در سینمای جهان به موسیقی فیلم توجه می‌شود، در ایران هم این نگاه وجود دارد؟
اگر بخواهیم درباره جایگاه موسیقی فیلم در مقیاس جهانی صحبت کنیم قطعاً در سینمای‌ هالیوود پردازش بهتری بوده، چرا که با امکاناتی که در اختیار آهنگساز قرار می‌دهند قطعاً می‌توانند بسیار موفق‌تر عمل کنند.
شما به عنوان نماینده ایران در بخش موسیقی اسکار چه فعالیت و برنامه‌هایی برای موسیقی فیلم و سینمای ایران خواهید داشت؟
به عنوان نماینده موسیقی ایران در اسکار پاسخ دادن بسیار مشکل است، اما باید بگویم خودم و همکارانم تلاش‌مان بر این است برای فیلم‌هایی که در بخش‌های مهم مجامع بین‌المللی قرار می‌گیرند، موسیقی‌های خوب و ارزشمندی بسازیم و مورد ارزیابی دقیق قرار دهیم و من با این نگاه می‌توانم همراه باشم.
کانون آهنگسازان فیلم چه نقشی در بهتر شدن موسیقی فیلم دارد؟ آیا به درستی از تجربه اعضای این کانون که آهنگسازان نام‌آشنایی هستند، بهره می‌برند؟
کانون آهنگسازان می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد، چرا که با حضور افرادی که عضویت این کانون را دارند با این امر بسیار متخصصانه برخورد می‌شود. اعضای این کانون از فیلترهای ارزیابی شده و بسیار مهمی عبور می‌کنند و زیر نظر اساتید بزرگ که چند دهه فعالیت‌های بسیار حرفه‌ای داشتند، فعالیت می‌کنند. هنرمندانی که کارنامه‌ای درخشان در عرصه موسیقی به نام خود به ثبت رسانده‌اند و اعضای این کانون زیر نظر این اساتید فعالیت می‌کنند و به عضویت درمی‌آیند و من فکر می‌کنم چه بهتر کارگردانان عزیز از حضور این دوستان که در کانون عضو هستند، بهره ببرند ولی متأسفانه این اتفاق خیلی کمتر از حد معمول رخ می‌دهد. این درحالی است که کانون آهنگسازان فیلم همیشه سعی بر این داشته قانونی ایجاد کند که هر کسی نتواند براحتی به این کانون ورود کند چرا که متأسفانه گاهی موسیقی‌های سخیفی در این حیطه ساخته می‌شود که مورد توجه هیچ کسی نیست و بهتر است بگویم در این زمینه یک مقدار سوء‌استفاده‌هایی بوده، در واقع هنرمندان جوان که از تجارب کمی برخوردارند به استخدام گرفته می‌شوند آن هم به این دلیل که دوستان تهیه‌کننده هزینه خاصی را متقبل نشوند و به عقیده من تلاش کانون آهنگسازان فیلم بر این است که این اتفاق به روند مثبتی برسد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند