بیانیه تند سینماگران ایران علیه نظارت صدا و سیما بر شبکه خانگی نمایش

به گزارش ردکارپت فیلم: صنف سینمایی در ایران با صدور بیانیه‌ای با نظارت صداوسیما بر شبکه خانگی نمایش مخالفت کردند.

۲۶ نماینده مجلس ایران در قالب طرح یک اصلاحیه،‌ به ‌دنبال افزودن تبصره‌ای به قانون مرتبط با وظایف وزارت ارشاد بودند که بر اساس آن تأکید شده: “صدور هر گونه مجوز نظارت بر فرآیند تولید و پخش کلیه برنامه ‌های رادیویی و تلویزیونی از جمله ساختارهای مستند، مسابقات، انیمیشن، سریال، برنامه ‌های گفتگومحور و ترکیبی برعهده سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.”

صنوف سینمایی در مقابل این اصلاحیه گفته‌اند: “حرفه و معیشت خود و خانواده ‌هایمان مستقیماً وابسته به تولید محصولات فرهنگی تصویری است و اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صدا و سیما اعلام می ‌داریم.”

صنوف سینمایی معتقدند در صورت اجرایی شدن این طرح، عملاً شغل بیش از پنج هزار نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به خطر می‌افتد.

اصناف سینمایی در بیانیه‌شان گفته‌اند که واگذاری نظارت شبکه نمایش به صدا و سیما یک اشتباه تاریخی است و مخاطبان را به سوی شبکه‌های خارجی سوق می‌دهد.

معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در نامه‌ای به معاون پارلمانی رئیس جمهور مخالفت صریح این وزارتخانه با طرح نمایندگان مجلس را اعلام کرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است: طرح اصلاحیه نمایندگان تناقص و تضادهای بسیار دارد و با فربه کردن صداوسیما هزینه سنگینی برای حاکمیت دارد.
ایران

بر سر تعریف صوت و تصویر و مسئولیت نظارت بر تولیدات سینمایی و تصویری، میان سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد اختلاف نظر وجود دارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران در بخشنامه بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی بر عهده صدا و سیما است اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که این وزارتخانه مرجع رسیدگی و نظارت براین شبکه است، روز گذشته روزنامه جام جم، ارگان رسمی صدا و سیما هم در گزارشی دلایل قانونی این سازمان برای نظارت بر شبکه خانگی نمایش را اعلام کرد.

محمدحسین فرحبخش، تهیه ‌کننده فیلم سینمایی “زنها فرشته‌‌اند ۲” روز گذشته همزمان با اکران آنلاین این فیلم اعلام کرد که این طرح نمایندگان مجلس سیاسی است و صداوسیما با پخش نکردن تیزرهای سینمایی آشکارا مقابل سینما ایستاده است.

تهیه کنندگان، فیلمنامه نویسان، کارگردانان، بازیگران و شماری دیگر از دست اندرکاران سینما، بیانیه را امضا کرده‌اند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند