نخستین «نشان رسول» به کدام سینماگر رسید؟

به گزارش ردکارپت فیلم: نرگس آبیار ، محمدحسین مهدویان ، سیدمحمود رضوی و بهرام توکلی ، از شانس‌های اصلی دریافت نشان رسول از جشنواره فیلم مقاومت هستند. این نشان، برای ادای دین به رسول ملاقلی‌پور ، سینماگر شاخص دفاع مقدس طراحی شده است.

یکشنبه ششم مهر و در اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نخستین نشان رسول به یک سینماگر خلاق اهدا می‌شود.

امسال و در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نام یک جایزه تازه مطرح شد. نشان رسول که ادای دین به رسول ملاقلی‌پور سینماگر شاخص دفاع مقدس است، قرار شد متر و معیاری برای کشف استعدادهای خلاق سینمای ایران باشد. متولی این جایزه، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است و قرار بود مراسم اهدای جایزه در اسفندماه ۹۸ برگزار و نخستین نشان رسول به سینماگر خلاق اهدا شود. اما شیوع ویروس کرونا همه معادلات را بر هم زد. در نهایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تصمیم گرفت در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت این مراسم را هم برگزار کند. در آئین افتتاحیه این رویداد که ۳۱ شهریور برگزار شد، از همسر رسول ملاقلی‌پور و فرزندش علی، تقدیر و کتاب «رسول» رونمایی شد اما اهدای نشان رسول به آئین اختتامیه موکول شد.

برگزار کنندگان این جشنواره و دبیر نشان رسول بارها تاکید داشته‌اند که این جایزه قرار است کشف استعداد و سینماگران خلاق را در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس معرفی و حمایت کند. اما آیا در سال‌های اخیر در این حوزه استعدادی وجود داشته که درخشش و تلالویی خاص داشته باشد؟ محمدحسین مهدویان، کارگردان «ماجرای نیمروز ۱ و ۲» شاید مهمترین سینماگری باشد که در سال‌های اخیر در حوزه مضامین مربوط به انقلاب و دفاع مقدس کار کرده است.

مهدویان که با ساخت مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» به شهرت رسید، با «ماجرای نیمروز ۱» خود را به عنوان یک چهره مستعد مطرح کرد. او به موضوع ترورهای شهری در دهه ۶۰ پرداخت؛ سوژه‌ای که در سینمای ایران مغفول مانده بود. مهدویان احتمالا یکی از گزینه‌های دریافت نشان رسول است.

نرگس آبیار دیگر سینماگری است که می‌تواند گزینه دریافت این نشان باشد. آبیار که از حوزه ادبیات به سینما آمده، در «شیار ۱۴۳»، روایتی تازه از رنج مادران شهید ارائه داد و در فیلم ستایش شده «شبی که ماه کامل شد» به موضوع فرقه‌های انحرافی و جریان‌های تندرو پرداخته است. آبیار به عنوان یک فیلمساز زن، جسورانه به سمت موضوع‌هایی رفته که معمولا سینماگران مرد به سراغ آنها می‌روند.

همچنین، بهرام توکلی برای کارگردانی «تنگه ابوقریب» و بهروز شعیبی برای ساخت «سیانور» می‌توانند از گزینه‌های دریافت این نشان باشند. توکلی در رویکردی متفاوت با کارنامه‌اش در «تنگه ابوقریب»، به سراغ ساخت درامی نفسگیر رفت و با خلق صحنه‌هایی تکان دهنده از روزهای آخر دفاع مقدس، اتفاقی تازه در کارنامه خود و سینمای دفاع مقدس رقم زد. شعیبی در «سیانور» ماجرای شکل گیری سازمان مجاهدین در دهه ۵۰ شمسی را روایت کرد. آنهم با چاشنی عشق و رابطه عاطفی.

سید محمود رضوی، تهیه‌کننده پرکار سینمای ایران در این سال‌ها هم می‌تواند یکی از برندگان نخستین «نشان رسول» باشد. او با تهیه آثاری همچون «ماجرای نیمروز» و «سیانور»، یکی از چهره‌های مهم سینمای انقلاب بوده است.

باید دید برگزار کنندگان شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و جایزه «نشان رسول» از میان این چهره‌ها کدامیک را انتخاب می‌کنند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند