ساخت فیلمهای آموزش ایمنی ساختمان در شرکت آدیش آذرمهر

به گزارش ردکارپت فیلم: ایمنی ساختمان‌های شهری و روستایی یکی از بزرگ‌ترین معضلات ساختمان‌سازی در ایران است. عدم رعایت ایمنی در فرآیند ساخت‌وساز هرساله تلفات جانی و مالی هنگفتی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند . بر همین اساس چندسالی است که فعالیت شرکت‌های ایمنی ساختمان جان گرفته است؛ شرکت‌هایی که با به کارگیری اصول علمی و روش‌های نوین ساخت‌وساز سعی می‌کنند حوادث ناشی از ضعف ایمنی ساختمان را کاهش دهند. مهندس حسام رییس شرکت «آدیش آذرمهر» به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه از چالش‌های حضور در بازار ایمنی ساختمان صحبت کرده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا یک بیوگرافی مختصردرباره خودتان و رزومه شرکت بفرمایید؟
مهندس حسام هستم. کارشناس مهندسی برق کنترل ابزاردقیق و دانشجوی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علوم تحقیقات و مسئولیت ریاست شرکت آدیش آذرمهر را بر عهده دارم. این شرکت از سال ۱۳۹۵ زیر نظر سازمان آتش نشانی در زمینه ایمنی ساختمان فعالیت می‌کند.
به نظر شما چالش‌های پیش رو در صنعت آتش نشانی چیست؟
مهم‌ترین چالش بحث فرهنگ‌سازی است. متاسفانه هنوز به طور کامل فرهنگ‌سازی برای کارفرماها و سازندگان واحدهای اداری و تجاری جا نیفتاده است. آنها سرمایه‌گذاری در بحث ایمنی را هزینه می‌دانند، نه سرمایه‌گذاری. چالش پیش رو ما این است که باید فرهنگسازی کنیم تا حتی ایمنی یک واحد هم مهم شمرده شود. در شرایط تحریم باید به تولید ملی روی بیاوریم و از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده کنیم.
درباره نمایندگی‌های فعالی که در این زمینه دارید توضیح دهید؛ چه نوع محصولی را به فروش می‌رسانید؟
در بحث نمایندگی فعال در گام اول بعد از استان تهران در استان‌های همجوار فراخوان دادیم و در استان‌های خراسان شمالی، خراسان‌رضوی وخراسان جنوبی و در اصفهان فعال بودیم و به تازگی در جزیره کیش و قشم نمایندگی‌هارا فعال کردیم. این مراکز استان بازدهی خوبی دارند و از کلاس بالایی در بحث ایمنی برخوردار هستند.
فروش محصول از نوع فیزیکی هرچیزی که مربوط به بحث ایمنی باشددر مورد فروش محصولات فیزیکی می‌توان به مواردی همچون: درب‌های مقاوم در برابر حریق واحد، سیستم تهویه شامل فن‌های فشار مثبت و سیستم مدیریت دود، اگزاست فن‌های پارکینگ و سیستم‌های اعلام حریق و اطفای حریق، خاموش‌کننده‌های دستی مخصوص ساختمان‌های مسکونی، خاموش‌کننده‌های یک کیلویی یا دو کیلویی داخل خودرو، خط تولید پمپ‌های آب مصرفی و پمپ آتش نشانی با برند آدیش آذرمهر و … اشاره کرد.
در کدام کشور‌ها فعالیت انجام می‌دهید و اسم برند شما چیست؟
نام برند ما «آدیش گروپ» است. درکشور ترکیه، عمان و امارات از سال گذشته شروع به کار کردیم. ما در واقع بازار منطقه‌ای را هدف قرار دادیم چون از نظر شرایط اقلیمی و ضوابطی بسیارشبیه به هم هستیم.
درکشور امارات غول‌ها بحث ایمنی حضور دارند. ما توانستیم رزومه خود را ارائه دهیم و به بازار ورود پیدا کنیم و نظر شرکت‌ها و گروه‌های صنعتی و ساختمان‌سازی که در آنجا فعال‌اند را جلب کنیم.
آیا شرکت شما خدمات و پشتیبانی ۲۴ساعته دارد؟ مشاوره آنلاین ورایگان انجام می‌دهید؟
در زمینه پشتیبانی جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که خدمات و مشاوره ۲۴ ساعته و مشاوره رایگان انجام می‌دهیم. در ۳ شیفت کاری در ۳۶۵ روز سال فعال هستیم و به صورت آنلاین، تلفن، پیامک و شبکه‌های اجتماعی پاسخگو هستیم. سعی می‌کنیم اطلاعات را بگیریم و آن بخش از بحث در زمینه معماری ایمن و سوالات تخصصی آتش‌نشانی حریق پاسخگویی داشته باشیم .
آیا نظارت و بازدید هم دارید؟
معمولا این کار را شرکت‌ها انجام نمی‌دهند ولی ما علاوه بر مشاوره رایگان، بازدید رایگان هم داریم و در سایت شرکت خبرنامه‌ای که به صورت ماهانه در زمینه ایمنی منتشر می‌شود را در اختیار بازدید‌کنندگان می‌گذاریم. بازدیدها و نظارت به صورت دوره‌ای است. هفتگی، دو هفته و ماهانه است بسته به حجم پروژه نظارت و بازدید صورت می‌گیرد. خوشبختانه در این زمینه در سطح بالایی قرار داریم و میتوانم بگوییم در این زمینه بی‌رقیب هستیم.
آیا دانش فنی که درایران در زمینه صنعت ساختمان‌سازی و آتش‌نشانی موجود است مورد تایید است؟
کشور ایران به خاطر تحریم نتوانسته به عنوان دانش مبدا آنچنان مورد توجه قرار بگیرد ولی ما از کتب و ضوابط کشور امریکا مانند(BSI) و کشور انگلیس مانند (NFPA) استفاده می‌کنیم.
اما با توجه به ساختار کلانشهر تهران، ازدحام جمعیت و نوع بافت همه ضوابط قابل استفاده نیست؛ ما با توجه به استانداردهای موجود توانستیم مبحث را اصلاح و سازگار کنیم و شرایط را به صورت دستورالعمل در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهیم؟
چند پروژه در تهران کارکردید؟ اسم تعدادی از پروژه‌ها را بفرمایید؟
از نظر تعدد کاری جزو شرکت‌های برترسازمان آتش‌نشانی در سطح کشور هستیم. ما سالانه بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ واحدکار به سازمان آتش‌نشانی تحویل می‌دهیم. افتخار این را داشته‌ایم که در کلیه پروژه‌ها با معماران بنام تهران مانند جناب آقای دوست‌محمدی، جناب آقای موسی‌پناه و آقای دلیری و همه بزرگان این عرصه کار کنیم.
از جمله پروژه‌های سال گذشته شرکت می‌توان به ۷۲۴ واحد جنت‌آباد مرکزی مربوط به رحیم قربانی، ۲۵۰ واحد سازمان بازرسی کل کشور، پروژه ۴۰۰ واحدی وزارت ورزش‌، پروژه ۸۲۴ واحدی فرهنگیان در سیمون بولیوار تهران بلوار معین و پروژه ۱۶۰۰ واحدی وزارت دفاع اشاره کرد. همچنین در پروژه‌های نیمه‌دولتی و دولتی جزو اولین شرکت‌هایی هستیم که ناظر مقیم داریم. هر روز در پروژه هستیم و تیم مهندسی ما پشتیبانی روزانه دارد.
آیا در زمینه آتش‌نشانی و ایمنی ساختمان فیلم ساخته‌اید؟ اطلاع‌رسانی در این زمینه از طرف شما شکل گرفته است؟
بحث فیلمسازی نیاز به اسپانسرهای بزرگ دارد. ما ایده‌های زیادی داریم و با کارگردانان و تهیه‌کنندگان بزرگی مثل آقای کورش کبیری آشنایی داریم و ایده‌هایمان را مطرح کردیم. امید داریم که شرایطش مهیا شود و اگر شرایط مهیا شود می‌توانیم جزو اولین‌ها در این زمینه باشیم.
مراحل مجوز گرفتن برای صنعت آتش‌نشانی در زمینه ایمنی ساختمان به چه صورت است؟ و چقدر طول می‌کشد؟ شما به عنوان شرکت مشاور چه خدماتی را می‌توانید به مشتریان‌تان بدهید؟
ما نقشه‌های مکانیکال و الکتریکال و تهویه را طراحی می‌کنیم و این نقشه‌ها به تایید سازمان می‌رسد و بر عملکرد صحیح همان نقشه‌ها نظارت می‌کنیم.
بعد از اینکه با نظارت مستمر نقشه‌ها صحیح اجرا شد کار آماده تحویل می‌شود. چند مرحله توسط خود سازمان آتش‌نشانی از نظر دسترسی خودرو‌های امدادی، نوع سیستم خشک اطفاء ساختمان، امدادرسانی از نما و جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود و در نهایت کاری که تاییدیه ایمنی بگیرد توسط خود سازمان آتش‌نشانی با بالاترین استاندارد و ضوابط سخت‌گیرانه تحویل گرفته می‌شود.
برنامه شما برای خدمت در سال آینده چیست؟
ما سال کاری را براساس هدف‌گذاری تعریف می‌کنیم. در سال آینده نوید این را می‌توانیم بدهیم که جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که صفر تا صد صنعت ایمنی آتش‌نشانی را در داخل هلدینگ خودمان انجام می‌دهیم. خدمات طراحی و نظارت بر اجرای تهیه مفاد ایمنی‌، اخذ تاییدیه از سازمان آتش‌نشانی، طراحی نقشه‌های مکانیکال و الکتریکال و همچنین در زمینه تولید محصولات مثل پمپ‌های آتش‌نشانی که به دلیل تحریم به کشور وارد نمی‌شوند .
سعی کردیم در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مانند متریال و تولیدات را هم داخل مجموعه خودمان انجام دهیم و تبدیل به هلدینگی بزرگ شویم. در زمینه بحث آموزشی و رسانه‌ها هم همکاری کرده‌ایم. با دوستان سینمایی‌مان و دوستانی که دست‌اندرکار هستند در زمینه سازمان آتش‌نشانی کار کرده‌ایم.
در واقع یک مجموعه تلویزیونی در حال تولید داریم که ۶۰ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای مربوط به صنعت ساختمان‌سازی است. ما از دید سنتی فاصله گرفتیم و دید صنعتی ایمنی داریم. ما در کار ساخت مجموعه تلویزیونی در گام پیش‌تولید هستیم و به زودی نتیجه زحمات‌مان را در اختیار مردم و استفاده‌کنندگان قرار می‌دهیم. در آخر نیز تشکر می‌کنم از دست‌اندرکاران در زمینه ساختمان‌سازی، وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر، سازمان آتش‌نشانی، خدمات ایمنی، معاونت پیشگیری جناب آقای مهندس قدیری و مدیریت عامل مجموعه جناب دکتر زمانی و همچنین از پدر و مادر عزیزم که همیشه نفس گرم‌شان همراهم بوده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند