روایت «شهر زیبای من» در چهارمین جشنواره تلویزیونی فیلم‌های مستند

به گزارش ردکارپت فیلم: «شهر زیبای من» به کارگردانی الهام آقالری امروز (دوشنبه ۲۱ مهر) ساعت ۲۱ در قالب چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند از شبکه «مستند» سیما پخش می‌شود.

فیلم مستند شهر زیبای من روایت زندگی جوانی ۳۷ ساله است که به دلیل عقب ماندگی خفیف ذهنی نمی‌تواند شغل مناسبی داشته باشد، در بخش مسابقه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد.

آقالری در این مستند زندگی یک جوان کم‌توان ذهنی متاهل را به تصویر کشیده که نمی تواند شغل مناسبی داشته باشد و در تلاش است تا سازمان نظام وظیفه را به جهت نرفتن به سربازی متقاعد کند و در این مسیر با چالشهای فراوانی در این مسیر روبروست.

عضو انجمن صنفی کارگردانان مستند ایران درباره این مستند گفت: بررسی وضعیت افراد کم توان ذهنی همیشه یکی از دغدغه‌های من بوده و هست، پرداختن به موضوعات گروه مظلومی از جامعه که بسیار مطیع هستند، ظلم می‌بینند و هیچ ابزار دفاعی ندارند.

آقالری گفت: «شهر زیبای من» روی اشتغال افراد کم توان ذهنی متمرکز است، افرادی که متاسفانه تحت حمایت قانون قرار نمی گیرند و گویا در اجرای قانون حمایت از معلولان از قلم افتاده اند، متاسفانه تعریف جامعه از معلولیت این است که این افراد از ناحیه دست، پا، چشم دچار مشکل باشند یا ضایعه نخاعی داشته باشند!

این کارگردان گفت: متاسفانه این افراد در جامعه به عنوان کسانی که می‌توانند منبع درآمد داشته باشند، پذیرفته نشده اند، برای مثال سوژه ما کم‌توانی ذهنی خفیف دارد، به طوری که هر کسی فیلم را دیده متعجب شده و گفته مگر او کم‌توان ذهنی بوده است؟ اما چون تمام افراد جامعه او را به عنوان یک «عقب‌مانده ذهنی» می‌شناسند، این تصور را دارند که می‌توانند از او بیگاری بکشند و او با روزی ۵ هزار تومان کار می‌کند در حالی که او یک شغل یدی سخت دارد، حتی از یک کارگر ساده هم کمتر حقوق می‌گیرد و قانون حمایت از معلولان هیچ کجا به یاری او نمی‌آید.

آقالری درباره ساخت مستند شهر زیبای من هم گفت: زمانیکه فیلم سرنوشت بایگانی که درباره ازدواج کم توانان ذهنی بود را ساختم و قبل از هر اقدامی برای پخش، فیلم را به همراه نامه ای به مجلس، کمیسیون ویژه معلولین، بهزیستی فرستادم و بعید می دانم حتی برای تماشای این مستند وقت گذاشته باشند تا مشکلی که سال‌ها در تاریکی مانده بود را ببینند و در تلاش برای حل آن باشند.

شهر زیبای من به تهیه‌کنندگی عطا پناهی در خانه مستند تولید شده و علاوه بر برگزیده شدن در جشنواره‌های «سلامت»، «تدبیر زندگی»، «مهر سلامت» اصفهان ، کاندیدایی جشنواره های فیلم کوتاه تهران، بهترین فیلم در یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران، بهترین کارگردانی در یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران، بهترین صدابرداری

در یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران را نیز در کارنامه دارد. این مستند در جشنواره بین المللی گوانجو چین هم حضور داشته است.

این مستند دوشنبه ۲۱ مهر ساعت ۲۱ از باکس جشنواره تلویزیونی مستند روی آنتن می رود و علاقه مندان برای رای دادن به این مستند می توانند تا ۲۴ ساعت، کد f۶ را به شماره ۳۰۰۰۰۸۱ پیامک کنند و یا از طریق سایت به این مستند رای بدهند.

آثار راه‌یافته به بخش مسابقه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، فیلم، عکس، مستندنگاری هرشب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه مستند می‌روند و بازپخش آن‌ها در ساعت‌های ۲ بامداد و ۹ صبح روز بعد در کنداکتور این شبکه قرار گرفته است. همچنین رای‌گیری بعد از پخش هر اثر از شبکه مستند سیما به مدت ۲۴ ساعت ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند به مستند مورد علاقه خود امتیاز بدهند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند