فیلم

هشتاد سالگی “دیکتاتور بزرگ”

به گزارش ردکارپت فیلم: “دیکتاتور بزرگ” زمانی به نمایش درآمد که هیتلر در اوج قدرت بود و همه جهان را به وحشت انداخته بود. آمریکا هنوز در ورود به جنگ تردید داشت. چاپلین نشان داد که او جنایتکاری پلید و بی‌رحم است و پیش از آن که تمام جهان را نابود کند، باید با او جنگید. این مهمترین فیلم سیاسی تاریخ سینما در عزم مردم آمریکا به جنگ با هیتلر مؤثر بود.

با این که چاپلین مضمون فیلم خود را کاملا مخفی نگه داشته بود، اما او نامدارترین کمدین دنیا بود و همه می‌دانستند که قصد دارد آدولف هیتلر را ریشخند کند. چاپلین از سال ۱۹۳۸ ایده “دیکتاتور بزرگ” را در سر می‌پروراند اما در هالیوود اراده‌ای برای تولید آن وجود نداشت. او پس از شکست مذاکراتش با “یونایتد آرتیستز” بر آن شد که برای آزادی کامل در خلق و بیان، فیلم را خود تهیه کند.

“دیکتاتور بزرگ” نامی دوپهلو برای داستانی ساده و خنده‌دار است: یک آرایشگر یهودی به خاطر قیافه ظاهری با مقتدرترین دیکتاتور زمان، عوضی دستگیر می‌شود. نام فیلم از این نظر دوپهلو است که نشان می‌دهد، شخصی که خود را “دیکتاتور بزرگ” می‌خواند کسی نیست جز انسانی کوچک و حقیر که جز فریبکاری و کینه‌توزی هنری ندارد.

تولید فیلم در ۱۵ اکتبر تمام شد و در ۱۶ نوامبر ۱۹۴۰ در نیویورک به روی اکران رفت و با استقبالی پرشور روبرو شد. فیلم موفقیت بزرگی کسب کرد، اما برخی از کشورهای دیکتاتوری، مانند ایتالیای موسولینی و اسپانیای ژنرال فرانکو، نمایش آن را ممنوع کردند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند