کانادا

متولدین ۲۷ مهر سینما ،تئاتر و موسیقی؛ چیستا یثربی

به گزارش ردکارپت فیلم: چیستا یثربی دکترای روانشناسی تربیتی از کانادا و فوق لیسانس روانشناسی‌ از دانشگاه الزهرا است.

( زاده ۲۷ مهر ۱۳۴۷ ) نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان، مدرس دانشگاه، منتقد، مترجم، ناشر و نویسنده تئاتر و سینما

وی فعالیت‌هایش را در حوزه تئاتر از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد و تحقیقات پایان‌نامه‌اش را به مقوله تئاتر درمانی اختصاص داد. او بیش از ۲۶ نمایشنامه نگاشته و نمایشهایی چون «جمعه دم غروب»، «چنگیزخان»،«اتاق تاریک»،«کارناوال با لباس خانه»،«حیاط خلوت»، «مهمان سرزمین خواب»، «زنی که تابستان گذشته رسید»، «سرخ سوزان»، «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» و «زنی برای همیشه» را کارگردانی کرده است. وی تا به حال جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده و بیشترین تعداد جایزه متن اول را از جشنواره بین‌المللی فجر داشته، بارها داور داخلی یا خارجی تاتر، سینما و کتاب بوده و اجراهای مختلفی در خارج از کشور نیز داشته است؛ در سال ۱۳۸۹ نمایش «جنایت و مکافات» را بر اساس رمان «جنایت و مکافات» در جشنواره کلاسیک‌های روسیه در مسکو اجرا کرد که این نمایش در این جشنواره در سه رشته نامزد و موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کند.
برای فراگرفتن تئاتر از کلاس‌های جهاد دانشگاهی الزهرا، فرهنگسرای نیاوران شروع و در ادامه با کانون تئاتر بانوان همراه شد و به یادگیری اصول اولیه بازیگری ـ کارگردانی پرداخت. وی زیر نظر بانو فهیمه راستکار، دکتر پروانه مژده و … تاتر را یاد گرفت. در همان موقع «اتاق آینه» را با همکاری بهزیستی راه‌اندازی کرد که از سال ۷۲ تا سال ۷۴. طرح موفقی بود. به گفته خودش: “سوژه از مردم (اغلب مشکلاتشان) و اجرا توسط اعضای گروه بود. کار ما حل مشکلات به وسیله اجرای تئاتر بود. بعد از آن «دادگاه جادویی» را کار کردم و بعد «جمعه دم غروب» و بعد «سرخ سوزان» که در جشنواره سیزدهم فجر به عنوان کار برتر شناخته شد و در جشنواره چهاردهم هم به عنوان بهترین متن در باره «زن در عرصه انقلاب» شناخته شد. حالا هم (شهریور ماه ۷۵) مشغول کار روی «پهلوان ریزه» هستم.”
وی پس از کارگردانی نمایش میهمان سرزمین خواب وقفه‌ای ۸ ساله در کار کارگردانی خود داشت که علت آن را اجبار مسئولان وقت مرکز هنرهای نمایشی مخصوصاً آقای شریف خدایی، مبنی بر پرداختن وی به امر نویسندگی نمایشنامه برای در اختیار داشتن نویسنده‌ای توانا در این امر برای این قشر از جامعه هنری عنوان کرده و مجموعه را عامل ممانعت کارگردانی آثار خودش می‌داند.
اجرای مجدد جنایت و مکافات به زبان فارسی و به درخواست جشنواره کلاسیک‌های روسیه در اردیبهشت ۱۳۸۵ که در آن مهسا مهجور برنده جایزه شد. وی اخیراً با نوشتن ” داستان پستچی ” که داستان واقعی زندگی اوست، درفضای مجازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

فیلمنامه‌ها:
دعوت – به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا
عکس دسته جمعی با خانم بزرگ – به کارگردانی سیما تیرانداز
کارگردانی:
۱۳۸۲ – جنایت و مکافات – کارگردانی و نویسندگی چیستا یثربی به مناسبت هفته فرهنگی شاعران ایرانی در باکو و به درخواست انجمن نظامی گنجوی – جایزه بازیگر اول برای بازیگر زن نمایش و برگزیده شدن نمایش در جشنواره
جمعه دم غروب
دادگاه جادویی
زنی که تابستان گذشته رسید
۱۳۷۴ – سرخ سوزان
۱۳۷۵ – میهمان سرزمین خواب
۱۳۸۳ – یک شب دیگر هم بمان سیلویا
۱۳۸۳ – بانویی برای همیشه
دخترک و مرد مرده
جن کوچک عزیز
عاشق ابر سفید
سارا و کیمیاگر
مرگ با ترنم عشق
یک بار دیگر به عقب برگرد مهتاب
شیزوئید دوست داشتنی
خرس نقره‌ای الماسی بلوری سیمین

کتاب ها:
پستچی
شیدا و صوفی
معلم پیانو
عشق در زمان ما، سه قصه روان‌شناختی
او یک زن
پری کوچک دریایی
زنی که تابستان گذشته رسید
زنی از کوچه پشتی
اسرار انجمن ارواح
کوتاه کردن موی مرده


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند