بازیگر

متولدین ۰۷ آبان سینما ، تئاتر و موسیقی؛ فاطمه معتمدآریا

به گزارش ردکارپت فیلم: فاطمه سیمین معتمدآریا (زاده فروردین ۱۳۴۱ تهران) بازیگر سینما تلویزیون و تئاتر اهل ایران است. او در فیلم‌های کارگردانان نام‌آوری چون بهرام بیضایی، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان‌آرا، ایرج طهماسب و محسن مخملباف بازی کرده و بازی او بارها مورد توجه و ستایش قرار گرفته‌است.
زندگی‌نامه

فاطمه معتمد آریا در ۷ آبان ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۳ وارد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شد. در ۱۳۵۵ به عنوان هنرجوی هنر در دانشسرای هنر پذیرفته شد که در نهایت در سال ۱۳۵۸ فارغ‌التحصیل شد. هم‌زمان با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا نیز همکاری می‌کرد.

نام اصلیفاطمه معتمدآریا
زمینه فعالیتسینما تلویزیون و تئاتر
تولدفروردین ۱۳۴۱ ‏(۵۸ سال)
تهران
والدینحسین معتمدآریا
محل زندگیپاریس فرانسه
ملیتایرانی
نام(های)
دیگر
سیمین
پیشهبازیگر
همسر(ها)احمد حامد
فرزنداننریمان
مدرک تحصیلیفارغ‌التحصیل بازیگری از دانشسرای هنر تهران

در سال ۱۳۶۰ با احمد حامد ازدواج کرد و یک پسر به اسم نریمان حاصل این ازدواج است.

شروع فعالیت وی در تلویزیون با عروسک‌گردانی مجموعهٔ مدرسه موش‌ها در سال ۱۳۶۰ بود. متعاقب آن در سال ۱۳۶۲ به ضبط سریال محله برو بیا پرداخت و سرانجام با فیلم جدال در ۱۳۶۴ وارد سینمای حرفه‌ای شد. پس از آن و در سال ۱۳۶۵ به بازی در فیلم‌های جهیزیه‌ای برای رباب، تحفه‌ها پرداخت.

در ۱۳۶۹ اولین مجموعه تلویزیونی خود تحت عنوان گل پامچال را بازی کرد. وی اولین زن عضو هیئت مدیره خانه سینما است.

از نقش آفرینی‌های محبوب معتمدآریا باید به بازی‌هایش در کنار ایرج طهماسب و حمید جبلی اشاره کرد. این سه نفر با همکاری در چندین فیلم از جمله کلاه قرمزی و پسرخاله، کلاه قرمزی و سروناز، دختر شیرینی فروش و یکی بود و یکی نبود و زیر درخت هلو یکی از موفق‌ترین گروه‌های هنری در سینمای ایران هستند.

ممنوع‌الخروجی و احضار

معتمدآریا که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کرده بود و در فیلم تبلیغاتی او به همراه زهرا رهنورد حضور پیدا کرده بود در مهر ماه آن سال ممنوع‌الخروج شد. او که به همراه جمعی از سینماگران ایرانی قصد سفر به آمریکا و حضور در یک برنامه را داشت با حکمی که صادر شده بود موفق به این کار نشد. او در مصاحبه‌ای در خلال جشنواره فیلم فجر گفت: ۴ سال ممنوع‌کار بوده‌است.

۱۷ دی ۱۳۹۰ با احضار فاطمه معتمدآریا به دادسرای زندان اوین حکم دادگاه انقلاب دربارهٔ فعالیت‌های وی پس از جنبش سبز به وی ابلاغ شد. شعبهٔ ۲ بازپرسی به‌دلیل دیدار از خانوادهٔ سهراب اعرابی، بازی در فیلم تبلیغاتی میرحسین موسوی و حمایت از جنبش سبز در مصاحبه‌های پس از انتخابات، وی را به ۵۰ هزار تومان جریمهٔ نقدی محکوم کرد

برنامه هفت

در برنامه جمعه شب برنامه هفت مورخ ۸ بهمن ماه ۱۳۸۹ که امین تارخ به عنوان مهمان در آن حضور داشت مصاحبه‌ای با فریماه فرجامی پخش شد که در آن فرجامی که در حال کسالت بود، معتمدآریا را فردی مغرور که دائم خود را می‌گیرد توصیف کرد. در واکنش به پخش این مصاحبه، تارخ به حمایت از معتمدآریا برای فریدون جیرانی و برنامه اش اظهار تاسف کرد. پس از آن رخشان بنی‌اعتماد در بیانیه‌ای این‌گونه تخریب شخصیت را محکوم کرد و در پی او شورای تهیه‌کنندگان و سایر اصناف هنری نیز این حرکت برنامه هفت را محکوم کردند. جیرانی در برنامهٔ بعدی «هفت» (۱۶ بهمن) از معتمدآریا عذرخواهی کرد اما گفت که پخش این مصاحبه از «ظرفیت جامعهٔ هنری ایران» بیشتر بوده‌است.

ممنوع‌التصویر شدن

معتمدآریا در خرداد ۱۳۸۹ در جشنواره کن بدون حجاب و با مچ‌بند سبز حضور پیدا کرد که منجر به ممنوع‌التصویر شدن وی شد. وی تا زمستان ۱۳۹۲ ممنوع‌التصویر بود تا اینکه در این زمان دو فیلم قصه‌ها و پریناز با بازی او، هم‌زمان پروانه نمایش گرفتند و فیلم قصه‌ها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. معتمدآریا در واکنش به این خبر، شعور و درک بالای مسئولان فرهنگی دولت یازدهم ایران را از عوامل بازگشت سینمای ایران به دوران قابل احترام خود معرفی کرد.

حوادث کاشان

در ۴ بهمن ۱۳۹۴ در جریان سفر فاطمه معتمد آریا و کاوه ابراهیم‌پور، کارگردان فیلم یحیی سکوت نکرد به کاشان برای شرکت در اکران و نشست پرسش و پاسخ این فیلم، گروهی معترض با فحاشی و ناسزاگویی خواستار خروج آن‌ها از شهر بودند، که با کمک نیروهای انتظامی جلسه به روال عادی خود ادامه یافت.

معتمد آریا در این باره اظهار داشت:

«من با اینکه کسی باکار من و حرفه‌ام و حتی خود من مخالف باشد مشکلی ندارم ولی رفتارهای تهاجمی، توهین، بی‌احترامی، دروغ، تهمت و بی‌قانونی را نمی‌پذیرم و این اتفاقی است که در آنجا افتاد و من علاقه‌ای هم به بیان و شرح جزئیات اتفاقات ناخوشایند ضدفرهنگی ندارم.»

به گفتهٔ کاوه ابراهیم‌پور، بعد از پایان جلسه، هنگامی که آن‌ها سوار اتومبیل شده بودند، چند نفر از مهاجمان روی سقف اتومبیل آن‌ها رفته و قصد داشتند با شکستن شیشه‌ها وارد خودرو شوند که نیروی انتظامی مانع آن‌ها شد. عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان در مورد این حادثه با اشاره به اینکه «کاشان به دلیل جایگاهی که درطول تاریخ تشیع داشته تحمل برگزاری مجالس لهو و لعب را ندارد» از مسئولین خواست به حوادث روز گذشته رسیدگی کنند. در پی این حادثه وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی، رئیس خانه سینما، شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و شماری از هنرمندان سینما واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

گرامی‌داشت در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

آیین بزرگداشت فاطمه معتمدآریا در بهمن ۱۳۹۷ در افتتاحیهٔ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این برنامه که با حضور هنرمندان سینما در پردیس تئاتر تهران برگزار شد، همایون اسعدیان، علیرضا رییسیان و رضا کیانیان روی سن دربارهٔ این هنرمند سخن گفتند.

عنوانردهجایزهسالنتیجهمنبع
جهیزیه برای ربابلوح زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن ۱۳۶۶نامزدشده 
ریحانهسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ۱۳۶۷نامزدشده 
برهوتسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن ۱۳۶۷برنده 
مسافرانسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن ۱۳۷۰برنده 
هنرپیشهسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ۱۳۷۱برنده 
همسرسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ۱۳۷۲برنده 
روسری آبیسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ۱۳۷۳نامزدشده 
زندگیسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ۱۳۷۶نامزدشده 
دختر شیرینی فروشتندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زنجشن خانه سینما۱۳۸۱نامزدشده 
گیلانهسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ۱۳۸۲نامزدشدهجشنواره فیلم فجر
گیلانهتندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زنجشن خانه سینما۱۳۸۳نامزدشده 
بازیگر زنجایزه چهارمین فستیوال سالانه خانه دوست کجاستسازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران۱۳۸۶برنده 
فعالیت در سینماجایزه ۳۰ سال فعالیت در سینماجشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران۱۳۸۷برنده 
نیلوفربهترین بازیگر نقش اول زنجشن خانه سینما۱۳۸۵نامزدشده 
اینجا بدون منسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ۱۳۸۹نامزدشده 
اینجا بدون منجایزه بهترین بازیگر زنجشنواره فیلم مونترال۱۳۹۰برنده 
اینجا بدون منتندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زنجشن خانه سینما۱۳۹۰برنده 
 جایزه هانری لانگ لوا بخش بازیگر زنجشنواره فیلم ونسن۱۳۹۰برنده 
بهمنسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زنسی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر۱۳۹۴نامزدشده 
آبا جانتندیس حافظ بهترین بازیگر نقش اول زنهفدهمین جشن حافظ۱۳۹۶برنده 
بنفشه آفریقاییسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زنسی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر۱۳۹۷نامزدشده 
خنکای ختم خاطرهجایزه بهترین بازیگر زن در بخش مسابقه «تئاتر بین‌الملل»سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر۱۳۹۷برنده 

فیلم‌شناسی
جوایز


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند