مفهومی

فیلم «بیگاه» مفهومی جهانی دارد

به گزارش ردکارپت فیلم: پوریا اشتهاردی کارگردان فیلم بلند «بیگاه» عنوان کرد که این فیلم مفهومی جهانی دارد و همه می‌توانند مساله آن را درک کنند.

پوریا اشتهاردی کارگردان فیلم بلند «بیگاه» که این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است درباره این فیلم گفت: من به همراه محمد سجادیان تهیه‌کننده این اثر در یک تصمیم مشترک به این نتیجه رسیدیم که این فیلم را در این بازه به نمایش بگذاریم چون از زمان ساخت «بیگاه» مدتی گذشته بود و فکر کردیم بهتر است به نمایش دربیاید تا بتوانیم وارد حوزه پخش آنلاین بشویم. این را هم باید عنوان کنم که از شرایط اکران «بیگاه» نسبت به تعداد سالن‌های «هنر و تجربه» و شرایط کرونایی موجود راضی هستیم.

اشتهاردی عنوان کرد: به هر حال در موقعیت‌های سخت باید تصمیمی گرفت و هرکسی نسبت به شرایط فیلم و بودجه خود عمل می‌کند. «بیگاه» هرچند با بودجه کمی ساخته شد ولی فکر می‌کردیم باید تمام تلاشمان را کنیم تا پولش را برگردانیم، مسلماً این اتفاق تنها با فروش سینما رخ نمی‌دهد و باید در ادامه کارهای پخش جهانی و تلویزیونی خارجی را هم انجام بدهیم. ما چند پیشنهاد پخش جهانی در تلویزیون و پلتفرم را داشته‌ایم یعنی در حال مذاکره برای فروش فیلم به سینما و وی‌اودی‌های آلمان و آمریکا هستیم. ما فکر کردیم قبل از فروش حق فیلم بهتر این است که در ایران اکران داشته باشیم و بعد وارد چرخه نمایش خانگی شویم.

این کارگردان با اشاره به اکران «بیگاه» در «هنر و تجربه» عنوان کرد: «هنر و تجربه» برای فیلم‌سازانی مثل من تنها شانسی است که می‌توانیم فیلم‌هایمان را به نمایش بگذاریم. فیلم‌سازانی مثل من مستقل کار کرده‌اند، پروانه ساخت سینمایی نداشته‌اند و در عین حال دوست داشته‌اند فیلمشان را بسازند از همین رو موقعیت خوبی برای امثال من است البته این گروه در رابطه با فیلم من هم خوب عمل کرده یعنی تبلیغات خوب مجازی داده است.

وی درباره فروش فیلم به وی‌اودی‌های داخلی گفت: تهیه‌کننده ما با صاحبان وی‌اودی‌های داخلی مذاکره کرده و نتیجه خوبی به دست نیاورده است در این حوزه نوعی حق کشی جریان دارد یعنی با توجه به انحصاری که در دست دارند با آثار ما برخورد مناسبی ندارند از همین رو به شخصه بیشتر وی‌اودی‌های خارجی مد نظرم است. چون وی‌اودی‌های داخلی بسیار رقم‌های ناچیزی پیشنهاد می‌دهند.

پوریا اشتهاردی با اشاره به موفقیت‌های این فیلم در حضورهای جهانی عنوان کرد: درست است که «بیگاه» در یک فضای محلی ساخته شده اما مفاهیم جهانی دارد؛ مفاهیمی که به انسان و روابطش، سرنوشت و… گره خورده، کل بشریت با این مفاهیم از ازل درگیر بوده و هست درواقع مختص به یک زبان و فرهنگ یا یک جامعه خاص نیست و درک می‌شود.

این کارگردان در بخش دیگر از صحبت‌هایش بیان کرد: من و محمد سجادیان تهیه کننده این اثر از خیلی پیش‌تر همدیگر را می‌شناختیم و در دوره‌ای در مدرسه ملی با یکدیگر همکار بودیم. من برای ساخت این فیلم ترس داشتم چون کسی را نمی‌شناختم و پیش هیچ تهیه‌کننده‌ای نرفتم. اما محمد سجادیان تجربه چند ساخت و اجرای کار کوتاه و تئاتر را داشت ضمن اینکه من توانایی‌های مدیریتی او را دیده بودم از همین رو احساس کردم می‌تواند تهیه کننده خوبی باشد.

وی در پایان گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا فیلم برای تماشا در سینماها ساخته شود و به نظرم حیف است این فرصت از دست بدهد. این روزها به این شکل شده است که خیلی‌ها می‌گویند صبر می‌کنیم تا به صورت اینترنتی به نمایش دربیاید ولی تجربه تماشا روی پرده هیچوقت تکرار نمی‌شود و از مردم دعوت می‌کنم به تماشای این فیلم بنشینند.

«بیگاه» داستان سربازی بلوچ است که شیفت نگهبانی و عروسی خواهرش همزمان شده و برای گرفتن مرخصی دچار چالش می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند