دهه ۹۰

در دهه ۹۰ بر جشنواره فیلم کوتاه چه گذشت

به گزارش ردکارپت فیلم: در دهه ۹۰ جشنواره فیلم کوتاه تهران با تحولاتی مواجه شد که از جمله، اضافه شدن بخش جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری به این رویداد سینمایی بود.

کارگاه‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بالاخره با حضور استادان ایرانی برگزار شد که در شب اول میزبان دو استاد ایرانی یعنی بهنام بهزادی و کاظم ملایی بود. این نشست‌های تخصصی از دوره سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «۲۰ نشست ۳۴» آغاز شد که اتفاقاً در این روزهای کرونایی به لطف برگزاری همین نشست‌ها در بستر اینترنت این رویداد سینمایی هرچند کم رمق اما همچنان تنفس می‌کند.

جشنواره‌ای که قدمتش آن را به یکی از رویدادهای مهم در منطقه تبدیل کرده و پر بیراه نیست که اگر بگوییم حالا دیگر فیلمسازان منطقه آن را دریچه‌ای برای دیدن شدن آثارش می‌پندارند.

همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و در ادامه مرور رویدادهای جشنواره در دهه‌های مختلف، در این گزارش به مرور رویدادهای دهه ۹۰ از دوره ۳۰ تا ۳۶ می‌پردازیم.

گام سی‌ام؛ سهم قابل توجه استان‌ها

سی‌امین دوره جشنواره فیلم کوتاه، ۲۲ تا ۲۸ مهر ماه ۹۲ در پردیس سینمایی ملت و از ۳۰ مهر تا ۳ آبان در سراسر کشور برگزار شد. هاشم میرزاخانی دبیر این دوره بود و محمدرضا بزرگ نیا، احمد ضابطی جهرمی، محمدرضا سکوت، سید ناصر هاشم زاده، محمدعلی صفورا، مهدی کرم پور و مهدی فرجی داوری بخش «مسابقه ملی» جشنواره سی‌ام فیلم کوتاه تهران را بر عهده داشتند.

آثار رسیده در بخش مسابقه بین‌الملل را اهمان یوخن انیماتور، یوسری بو سعید، یانگ چول، پائولا پالاسیوس، جولیا گست، در کنار احمد الستی و رسول صدرعاملی داوری کردند.

همچنین حاتمی مدیر شبکه آی فیلم، مجید شیخ انصاری فیلمساز و استاد دانشگاه در کنار یوسری بوسعید تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس از تونس آثار بخش جهان اسلام و آسیا را داوری کرده و تندیس بهترین فیلم را در دو بخش فوق اهدا کردند.

در این دوره آمار آثار راه یافته به جشنواره نشان می‌دهد علی رغم دوره‌های گذشته شهرستان‌ها سهم بیشتری در ارسال و توفیق در راه‌یابی آثار به بخش مسابقه داشته‌اند.

گام سی‌ویکم؛ حضور پرشور سینماگران

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۲ تا ۲۷ مهرماه سال ۹۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. حبیب ایل بیگی دبیر این دوره از جشنواره بود.

هیأت انتخاب این دوره را مهرداد زاهدیان، لقمان خالدی، سعید محصصی، مسعود امینی تیرانی، مهدی فرودگاهی، کریم عظیمی، امیر مهران، وحید نصیریان، محمدرضا کریمی صارمی، مهدی نادری، نقی نعمتی، طیبه فلکیان، حسن دزواره و نیما عباس پور و مسعود سفلایی تشکیل می‌دادند.

فرهاد قائمیان، شهرام مکری، امیر شهاب رضویان، هومن بهمنش، جعفر صانعی مقدم، روانبخش صادقی، رضا میرکریمی نیز هیأت داوران بخش ملی و کریستین براد تامسون (دانمارک)، لوسی بادر (سوئیس)، کلود گیسار (فرانسه)، استر ونگر (آلمان) و فرشته طائرپور هیأت داوران بخش بین‌الملل را تشکیل می‌دادند.

در این دوره ۱۷۸۹ اثر در بخش ملی به دبیرخانه ارسال شد که از آن میان ۱۸۲ فیلم به جشنواره راه یافت. در بخش بین‌الملل نیز ۲۸۵۵ فیلم کوتاه برای دبیرخانه ارسال شد و ۱۰۴ اثر منتخب، وارد جشنواره شدند.

گام سی و دوم؛ جشنواره‌ای عاری از خشونت

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۴ به دبیری فرید فرخنده کیش در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

آندره بدنارک از لهستان، ماتیاس‌فلوگه از آلمان، سیگو تونو از ژاپن، چانگ‌یوک‌موئیو از چین و علیرضا شجاع‌نوری از ایران داوری بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره را بر عهده داشتند.

در این دوره سینماگران خارجی حضوری پررنگی داشتند و کشورهای فرانسه با ۵۸۷ عنوان فیلم کوتاه، آلمان با ۳۶۲ فیلم، اسپانیا با ۲۱۵ فیلم، برزیل با ۱۹۴ فیلم، انگلستان با ۱۶۹ فیلم، آمریکا با ۱۴۵ فیلم، بلژیک با ۱۲۵ فیلم، کانادا با ۱۰۳ فیلم و ایتالیا با ۱۰۱ فیلم، ۱۹۹۲ فیلم از مجموع ۳۶۰۱ فیلم کوتاه رسیده به دبیرخانه بخش بین‌المللی سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران را به خود اختصاص دادند.

بخش جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری شامل فیلم‌هایی با موضوعاتی در ستایش صلح و دوستی، نفی خشونت و افراطی‌گری میان مردم سراسر جهان، در این دوره اضافه شده بود.

گام سی و سوم؛ جشنواره بدون هیأت انتخاب

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به دبیری فرید فرخنده کیش، ۱۸ تا ۲۴ آبان ۹۵ در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. حسن دزواره مدیر بخش بین‌الملل و فرنوش حبیب نژاد سرپرست روابط عمومی این جشنواره را بر عهده داشتند.

اولین بار در بین جشنواره‌های سینمایی کشور، در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران هیأت مشاوران دبیر جای هیأت انتخاب را گرفت. این مشاوران ۲۰ فرد متخصص در حوزه فیلم کوتاه بودند که آثار را در طول یک دوره بررسی تخصصی کرده و نظرات کارشناسی خود را به دبیر جشنواره ارائه دادند.

زنده یاد اکبر عالمی، محمدرضا هنرمند، رضا میرکریمی، محسن امیر یوسفی و داود خیام قضاوت فیلم‌های حاضر در بخش ملی را بر عهده داشتند. زنده یاد خسرو سینایی از ایران، ژولیت دورت از بلژیک، یوکا-پکا لاکسو از فنلاند، شوبرا گوپتا از هندوستان و آنا هنکل-دونرسمارک از آلمان پنج داوری هستند که فیلم‌های پذیرفته شده در دو بخش مسابقه بین‌الملل و مسابقه کشورهای آسیایی را داوری کردند.

فیلم‌ها از ۳۴ کشور در بخش مسابقه بین‌الملل و ۱۲ فیلم از ۹ کشور در بخش مسابقه کشورهای آسیایی سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد.

گام سی و چهارم؛ حضور استادان بین‌المللی

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۲۵ تا ۳۰ مهر ماه سال ۱۳۹۶ در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. دبیری این دوره از جشنواره را سیدصادق موسوی بر عهده داشت.

حمید نعمت‌الله، مجید برزگر و جعفر صانعی مقدم در بخش ملی به قضاوت آثار پرداختند. پیتر موردما از اسلوونی، َابیر هاشم از لبنان، آندره بِدنارِک از لهستان، چانگ یوک مویی از هنگ‌کنگ و مهدی کرم‌پور پنج سینماگری هستند که آثار بخش بین‌الملل سی‌وچهارمین جشنواره فیلم کوتاه را داوری کردند.

در این دوره از جشنواره برای ناصر غلامرضایی، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان مراسم بزرگداشت برگزار شد.

رخشان بنی‌اعتماد، سیدمحمد بهشتی، حسین جعفریان، سعید عقیقی، مهرداد اسکویی، مجید برزگر، شهرام مُکری و شمار دیگری از چهره‌های شاخص و برتر سینمای کشور به همراه استادان بین‌المللی در نشست‌های تخصصی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «۲۰ نشست ۳۴» حضور پیدا کردند.

گام سی و پنجم؛ امضای تفاهم‌نامه با وزارت ارشاد

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۱۸ تا ۲۲ آبان ماه سال ۹۷ برگزار شد. دبیری این دوره از جشنواره را سید صادق موسوی بر عهده داشت.

واروژ کریم مسیحی، آیدا پناهنده، محمد آفریده، بهتاش صناعی‌ها، رامتین شهبازی، کاوه قهرمان و لقمان خالدی به عنوان هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران در این دوره از جشنواره به قضاوت آثار پرداختند.

کریستوف گیرات از لهستان، ویرجیل ویدریش از اتریش، تام پالمن از سوئد، ساری ولانن از فنلاند، میک هنیگن از ایرلند، پر فیکسه از نروژ، ۶ داور خارجی بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره بودند.

تفاهمنامه همکاری میان انجمن سینمای جوانان ایران با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره در این دوره به تصویب رسید

امسال برای اولین بار ۷۰ شهردار کشور برای تماشای آثار این دوره از جشنواره دعوت شدند. ضمن اینکه تعدادی از ناشنوایان که از اعضای مؤسسه «سینما اشاره» بودند، در این جشنواره به عنوان مدعو حضور داشتند و فیلم‌ها را همراه با زیرنویس مخصوص تماشا کردند.

گام سی و ششم؛ آغاز بلیت فروشی

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی، از تاریخ ۱۹ تا ۲۴ آبان ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

میردولت موسوی، کاوه قهرمان، بهمن ارک، رضا فهیمی، نوشین معراجی، کامران رضایی، امید شمس، علی‌محمد قاسمی، شهریار پورسیدیان و کاوه سجادی‌حسینی اعضای هیأت انتخاب بخش داستانی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را تشکیل می‌دادند.

حسن دزواره، نیما عباسپور، عطا مجابی، آرمان فیاض و طوفان نهان قدرتی به عنوان هیأت بازبینی و انتخاب بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، فیلم‌های ارسالی در بخش بین‌الملل جشنواره را بازبینی و انتخاب کردند.

ابراهیم فروزش، حسن زاهدی، محمود ارژمند، مهرداد زاهدیان، مریم کشکولی‌نیا، پریوش نظریه و نیما جاویدی آثار بخش ملی این دوره از جشنواره را داوری کردند.

توری فیناچیارو، از کشور بلژیک، شوبرا گوپتا از کشور هند، ژوآوو گارسیا بورخس، از کشور پرتغال، جینا دلابارکا، از نیوزلند و احمد الستی از ایران، به‌عنوان اعضای هیأت داوران بخش بین‌الملل، آثار این بخش را ارزیابی کردند.

در این دوره از جشنواره برای اولین بار بلیت فروشی صورت گرفت. تصمیم به بلیت فروشی برای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه از استقبال پرشور علاقه‌مندان نشأت گرفت و این اقدام به برقراری نظم در برگزاری جشنواره و اختصاص و احترام بیشتر به مخاطبان فیلم کوتاه منجر شد.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان با برگزاری نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» ادامه دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند