کرونا

اکران آنلاین؛ ناجی‌ای که زود قربانی شد

به گزارش ردکارپت فیلم: روزهای ابتدایی پاندمی کرونا در جهان، چشم امید علاقمندان سینما به اکران ‌آنلاین بود و همه به این پدیده نسبتا نوظهور به چشم ناجی نگاه می‌کردند. ناجی‌ای که زود قربانی شد و نشد.

از آغاز شیوع کرونا در ایران و با تعطیلی سینماها، بسیاری به اکران آنلاین چشم بسته بودند، اما این گونه جدید نمایش فیلم‌های سینمایی هر چند در ابتدای فعالیت به دلیل اینکه تجربه جدیدی بود مورد توجه قرار گرفت ولی در ادامه و هر چه جلوتر رفتیم به دلایل متعدد این تجربه محتوم به شکست شد.

یکی از دلایل مهم این شکست حتما بحث مادی است به این معنا که شاید در ظاهر و ابتدای امر احساس می‌شد برای تماشای فیلم‌های اکران آنلاین یک خانواده مثلا چند نفره با خرید یک بلیت می‎توانستند به تماشای فیلم بنشیدند اما به واقع خرید شارژ ماهانه از «وی او دی»ها و میزان حجم اینترنتی که برای تماشای یک فیلم مصرف می‌شد در ادامه نشان داد خرید یک بلیت برای خانواده چند نفره چندان هم به صرفه نیست.

البته در این باره دو نکته مهم وجود دارد یکی اینکه برخی از «وی او دی»ها همواره شعار استفاده اینترنت رایگان در زمان تماشای فیلم اکران آنلاین را می‌دادند اما تجربه بسیاری از تماشاچیان این فیلم‌ها نشان داد این وعده هیچ وقت عملی نشده است. نکته دیگر اینکه اکران آنلاین با قیمت ۱۲ هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد اما این قیمت تنها یک ماه پایدار بود و در نهایت تا امروز با رشد ۸۰ درصدی به قیمت ۲۰ هزار تومان رسیده است.

از سویی دیگر این نکته به ذهن مخاطبان می‌رسید که ۲۰ هزار تومان بهای واقعی برای تماشای فیلم‌های شاهکار است و چرا باید تماشاگر برای فیلم‌های ضعیف چنین پولی پرداخت شود حال آنکه در فضای مجازی زیاد از تماشاگران شنیده‌ایم که حیف پول برای چنین فیلمی داده شود. آن هم در حالی که نسخه رایگان همین فیلم‌ها در شبکه قاچاق و کانال‌های ماهواره‌ای به راحتی در دسترس است.

نکته دیگر که در شکست اکران آنلاین نباید کم تاثیر بدانیم بحث تبلیغ است. تبلیغاتی که بسیار محدود در فضای مجازی و بیلبوردهای شهری برای نمایش فیلمم های اکران آنلاین شد و خبری از تیزرهای تلویزیونی و یا استفاده از ظرفیت منتقدان و اهالی رسانه که همواره تاثیرگذار بوده‌اند، نشد.

بحث قابل توجه دیگر در اکران آنلاین همان داستان همیشگی شروع خوب است. یعنی در ماجرای نمایش آنلاین وقتی فیلم سینمایی خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا اکران شد برخی آثار مثل طلا ساخته پرویز شهبازی و خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری پیمان قاسم‌خانی نیز وارد چرخه نمایش آنلاین شدند و شروع خوبی برای این فضا بود اما خیلی زود و در ادامه استقبال از فضای اکران آنلاین جای خود را به نمایش آثاری که یا راهی به اکران نداشتند و یا جزو آثار درجه سه و چهار سینمای ایران به حساب می‌آمدند، شد.

در نهایت و ضربه‌آخر را خود «وی او دی»ها به چرخه اکران آنلاین زدند و با کم ذوقی هیچ گونه خلاقیتی برای اکران فیلم‌ها آنلاین به خرج ندادند که مثلا وقتی خروج نمایش داده می‌شود در تیزری کوتاه کارنامه فیلمسازی حاتمی‌کیا بررسی و فضای تبلیغاتی خوبی را به وجود آورند.

همان طور که پاندمی کرونا همه گیر و جهانی شد اکران‌آنلاین نیز پدیده ‌ای بود که در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفت و نکته قابل تامل اینکه این پدیده در جهان شکست خورده است و مهمترین دلیل آن علاوه بر آنچه در چند سطر بالا مطرح شد موضوع قاچاق فیلم‌ها همزمان با آغاز نمایش آنلاین است. موضوعی که هنوز در جهان چاره‌ای برای آن یافت نشده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند