آینده

آینده vod در گفتگو با مهدی کریمی تفرشی

به گزارش ردکارپت فیلم: مهدی تفرشی در گفتگویی از آینده vod گفت.

فکر میکنید با توجه به شیوع ویروس کرونا وشروع پخش اکران انلاین آیاVOD ها بستر مطمئنی برای اینکه فیلم ها نمایش داده بشوند و مخاطب کار را ببیند هستند؟

 کرونا باعث شد تا دوباره نگاهی به وضعیت سینما داشته باشیم؛  سینما پیش‌از کرونا به لحاظ اقتصادی به‌شدت دچار بحران شده بود و کرونا فرصتی ایجاد کرد که فعالین این عرصه بیشتر آگاه شوند. شیوه اکران اینترنتی شکلی مناسب برای فیلم‌هایی است که پرده سینما قالب مناسبی برای آنان نیست. فرم و قالب سینما در دنیا به گونه‌ای است که باید فیلم‌های بسیار شاخص و متفاوت را روی پرده به نمایش دهند تا به وقت و هزینه و جایگاه کسی که به سینما می آید احترام گذاشته شود.

هر چند شیوه اکران آنلاین مشکلاتی هم دارد. در ایران مشکل قاچاث فیلم داریم و قانون کپی رایت وجود ندارد.بنابراین فیلمسازان و تهیه کنندگان متضرر می شوند. با این حال در شرایط فعلی نیاز اجتماعی و فرهنگی ایجاب می کند که این سیستم بهترین شیوه اکران فیلم باشد.

کرونا مختصات جهانی را تغییر داده است و سینما اگر بخواهد به حیات خود ادامه دهد باید بر اساس این مختصات حرکت کند.

آنلاین  و پلتفرم های نمایش فیلم میتواند  به بازگشت سرمایه ای که بخش خصوصی  گذاشته کمک کند؟

 هر چند در سال جاری چرخه تولید فیلم متوقف نشده و کارگردانان زیادی هم اکنون مشغول ساخت فیلم هستند ولی نمی توانیم کتمان کنیم که نگرانی از بازگشت سرمایه ای که برای ساخت فیلم صرف می شود وجود ندارد. هزینه بیش از حد تولید فیلم یک سوی ماجراست، فقدان بازگشت سرمایه ای که برای فیلم تمام شده عامل ایجاد بحران در سینماست که می تواند سینما را به مرز ورشکستگی سوق می دهد.

شرایط جدیدی که کرونا تحمیل کرده نیازمند نگاهی جدید در تولید وپخش و مدیریت سینماست تا حیات سینما ادامه پیدا کند و البته حیات سینما به حمایت دولت نیز وابسته است. نمیتوان تنها به سرمایه گذاری بخش خصوصی چشم امید دوخت.

ضمن اینکه شرایط بوجود آمده ایجاب می کند که سینماگران به سمت ساخت فیلم هایی با هزینه کمتر بروند.

کارهای بهتری که فکر میکنید برای نمایش آنلاین آثارسینمایی وجود داردچقدر میتواند دربحث پلتفرم ها جواب بدهد؟

شرایط خاص بوجود آمده فرصتی ایجاد کرده که سینماگر برای اینکه بتواند در فضای اکران آنلاین رقابت کند به ساختن فیلم هایی با فیلمنامه های قویتر و کیفیت بالاتر فکر کند. شاید این فرصت جرقه ای باشد برای یک رشد و تحول و نگاه تازه در سینمای ما که سازندگان فیلم و دست اندکاران امر را به یک بازنگری جدی در فیلمسازی وادارد.

آیا  خود پلتفرم ها میتوانند به عنوان  تولید کننده اثر در طول ساخت شرکت کنند؟ یا اینکه صرفا باید بستر نمایش فیلم باشد؟

پلتفرم ها می تواند در سرمایه گذاری ساخت اثر نقش ایفا کنند. اما قاعدتا استفاده فعال از پلتفرم ها در ساخت و تولید اثر نیازمند فراهم شدن زیرساخت های اساسی است که شاید در سال های آینده با گسترش و رونق بیشتر این پلتفرم ها امکان آن فراهم شود.

از نظر شما نوع حمایت دولتی و حاکمیت از بخش خصوصی در تولید آثارسینمایی در وضعیت فعلی باید به چه شکی باشد و راهکارهای شما چیست؟

دولت باید هر چه بیشتر به جایگاه هنر و سرگرمی در جامعه امروز اهمیت دهد و آن را به عنوان نیاز اساسی جامعه در اولویت قرار دهد. حمایت دولتی و حاکمیت یک نگاه ویژه از سوی مسئولین امر را می طلبد.

دولت باید جلوی رانت و قاچاق و مافیا را در سینما بگیرد. در عین حال نقش دولت باید حمایتی باشد نه حاکمیتی و باید فضای رشد و آزادی بیان سازنده را در ساخت فیلم ها فراهم کند.

حمایت از حقوق فیلمسازان و مخاطبان نقشی است که دولت می تواند در حمایت از هنر و مخاطب ایفا کند.

سینمای ایران باید متحول شده و دولت به حمایت جدی در همه زمینه‌ها از توسعه زیرساخت‌های تولید و ابزار تا پخش، تزریق سرمایه‌ به صنعت سینما و آموزش نیروی متخصص بپردازد..

تعدد پلتفرم ها  میتواند کمک بهتری به نمایش فیلم کند؟ یا اینکه یک اثر باید در یک پلتفرم و بصورت انحصاری پخش شود؟

این موضوع بستگی به قدرت یک پلتفرم برای جذب هر چه بیشتر مخاطب و نمایش هر چه بهتر فیلم ها دارد.

از نظر شما اینکه پلتفرم ها از یکدیگر جدا میشوند و تولید مشترک دارند خوب است؟

پلتفرم‌های نمایش آنلاین باید متناسب با سبک فیلم‌ها باشد. ابتدا باید اعتمادسازی صورت بگیرد تا هم فیلمسازان آثارشان را به پلتفرم‌ها آنلاین فیلم بدهند هم مخاطبان از این شیوه اکران استقبال کنند. در قدم بعدی می توان برای هر قالب سینمایی پلتفرم ویژه ای تعریف کرد. به عنوان مثال سینمای هنر و تجربه و یا سینمای مستند می تواندد پلتفرم و متعاقبا مخاطبان خاص خود را داشته باشند.

فیلم ایده اصلی به تهیه کنندگی شما که در روز های اولیه ویروس  کرونا  آمد و دیده شد و فروش زیاد و باز خورد خیلی  خوبی  هم از طرف مخاطبان داشت چقدر فیلم خوب مثل فیلم (ایده اصلی) میتواند به جذب بیشترمخاطب  در پلتفرم ها کمک کند؟

باید بپذیرم که امروزه مخاطب درک بالایی از محتوا و فیلمنامه دارد و تنها به عنوان یک سرگرمی به فیلم نگاه نمی کند. رشد فرهنگی و آگاهی جامعه و فضای تنگاتنگ رقابت در این عرصه رسالت فیلمسازان را سنگین تر می کند و برای ادامه حیات در این فضا ناگزیرند که فیلم خوب بسازند و مخصوصا فعالیت در حوزه پلتفرم به عقیده من کیفیت بالای محتوایی را می طلبد تا فیلم بتواند جایگاه خود را در این فضا حفظ کند.

شما به عنوان تهیه کننده ایده اصلی ایا قصد دارید که  قسمت دوم را بسازید ؟

 ودر این نوع ژانر که سبک نو و ژانر جدیدی در سینمای ایران است  فعالیت بیشتری داشته باشید؟ و دنبال ساخت این سبک برای جذب مخاطب بیشتر هستید؟

فضای جامعه ژانر خاص خود را می طلبد و باید دید مخاطب به چه چیز نیاز دارد. بهتر است این موضوع را به آینده واگذار کنیم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند