جشنواره

چهار مستند نامزد جوایز سینما حقیقت

به گزارش ردکارپت فیلم: سه مستند از ساخته‌های هنرمندان مازندرانی در ۶ بخش مسابقه ملی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت نامزد دریافت جایزه شدند و یک اثر نیز با رأی تماشاگران نامزد بهترین مستند از نگاه مخاطبان شد.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند ایران که با نام «سینما حقیقت» شناخته می‌شود، پس از هفت روز اکران آنلاین مستندهای راه یافته به بخش‌های مختلف به آخرین روز رسید و عصر امروز در مراسم اختتامیه آنلاین، برگزیدگان جشنواره از بین نامزدهایی که هیأت داوران بخش مسابقه ملی جشنواره انتخاب کردند معرفی خواهند شد.

هیات داوران بخش مسابقه ملی چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» متشکل از خسرو دهقان، علی لقمانی، سیدسلیم غفوری، علی راضی، آیدا پناهنده، مرتضی پایه‌شناس و حسام اسلامی از بین ۶۷ مستند کوتاه، نیمه‌بلند و بلند راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره، نامزدهای دریافت جایزه در بخش‌های مختلف بخش مسابقه ملی را معرفی کردند که نام سه مستند از هنرمندان مازندرانی در بین نامزدها به چشم می‌خورد.

یاسر خیّر مستندساز شناخته شده اهل سوادکوه برای کارگردانی مستند ۱۵ دقیقه‌ای «همیشه شب، همیشه روز» نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه بخش مسابقه ملی شد. مستندهای «برانازا»، «درباره پدر، درباره مرگ»، «وایو»، «پریزاد» و «خانجان» رقبای «همیشه شب، همیشه روز» یاسر خیّر در این بخش از جشنواره هستند.

«همیشه شب، همیشه روز» درباره زندگی یک رزمنده دوران دفاع مقدس است که پس از ۳۱ سال تصمیم می‌گیرد همراه با دو تن از دوستانش برای پس گرفتن ساعتی که زمان جنگ تحمیلی و در جبهه به یکی از همرزمانش امانت داده بود اقدام ‌کند.

پیشتازی «کل‌فاطمه»

مستند «کل‌فاطمه» ساخته مهدی زمان‌پور کیاسری پس از مستند «برانازا» که در پنج بخش نامزد دریافت جایزه شده، در کنار مستند «جاهای خالی پر شود» با چهار نامزدی از شانس بالایی برای دریافت جایزه جشنواره برخوردار است. این مستند ۵۴ دقیقه‌ای که به تهیه‌کنندگی زمان‌پور کیاسری و سمیه‌ زراعت‌کار تولید شد، علاوه بر این که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره است، در بخش‌های بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند، بهترین فیلمبرداری و بهترین صدا نیز نامزد است.

داوود رحمانی فیلمبرداری «کل‌فاطمه» را انجام داد و آرش قاسمی(صداگذار) و پیام میرتبریزیان(صدابردار) نیز امور صدای این مستند را بر عهده داشتند.

این مستند روایتی از زندگی بانویی به نام «کل فاطمه» (کربلایی فاطمه) است که همراه با دو فرزندش در مزرعه‌ای در حاشیه روستای «زروم» از توابع شهرستان نکا زندگی می‌کند.

مستند «آخرین نفس‌ها» به کارگردانی فراز فداییان نیز در دو بخش فیلمبرداری و موسیقی نامزد دریافت جایزه شده است. فیلمبرداری این مستند توسط فداییان انجام شد و موسیقی مستند را «کیاوش صاحب‌نسق» ساخته است. این مستند ۵۰ دقیقه‌ای علاوه بر پرداختن به شرایط محیط زیستی دریاچه ارومیه و خشک شدن بخش‌های زیادی از آن طی سال‌های اخیر، به ساکنان روستاهای حاشیه دریاچه که هنوز این منطقه را ترک نکرده‌اند و دلبسته دریاچه هستند نیز می‌پردازد.

«تنها نخواهم ماند» در جمع پرطرفدارها

علاوه بر نامزدهای انتخاب شده توسط هیأت داوران، تماشاگران نیز به رسم هر سال با ثبت امتیاز برای هر مستند، پرطرفدارترین مستندهای جشنواره را انتخاب می‌کنند و در نهایت از بین این آثار، یک مستند به عنوان مستند برتر از نگاه تماشاگران معرفی می‌شود.

در بین ۲۶ مستند پرطرفدار جشنواره نام مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» اثر یاسر طالبی مستندساز اهل دودانگه ساری نیز دیده می‌شود که در فهرست اکران مجدد آخرین روز جشنواره قرار گرفته است.

برترین فیلم مستند از نگاه تماشاگران در اختتامیه چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت معرفی می‌شود.

مستند ۱۵ دقیقه‌ای «تنها نخواهم ماند» زندگی زوج کهنسالی را روایت می‌کند که در برهه‌ای حساس با تصمیم‌شان سبب نجات چند نفر از مرگ شدند.

هنرمندان مازندرانی با هفت اثر در سه بخش چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت حضور داشتند. «اتودهای خودقرنطینگی» ساخته فرشاد فداییان به عنوان تنها اثر غیررقابتی در بخش ویژه کرونا اکران شد. مستند «قرنطینه» ساخته پیام میرتبریزیان نیز در همین بخش حضور داشت.

در بخش مسابقه ملی نیز مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» اثر یاسر طالبی»، مستند کوتاه «همیشه شب، همیشه روز» اثر یاسر خیّر، مستند نیمه‌بلند «کل‌فاطمه» ساخته مهدی زمان‌پور کیاسری، مستند نیمه‌بلند «آخرین نفس‌ها» به کارگردانی فراز فداییان و مستند نیمه‌بلند «چلچلای سفری» اثر حسن جعفری که در بخش جایزه شهید آوینی هم اکران شد به عنوان آثاری از مستندسازان اهل مازندران حضور داشتند.

چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۵ آذر با اکران آنلاین فیلم‌ها آغاز شد و عصر امروز با برگزاری مراسم اختتامیه‌ای که به صورت آنلاین از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ برگزار می‌شود و معرفی برگزیدگان پایان خواهد یافت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند