سینما

برای کسی مهم نیست که آلودگی هوا چه بر سر مردم می‌آورد

به گزارش ردکارپت فیلم:  روزنامه جوان نوشت: ‌می‌توان در فیلم‌ها و سریال‌ها با توجه به معضل آلودگی هوا به داستان‌پردازی پرداخت ولی باید ریشه‌ای داستان‌پردازی کرد تا سینما و فیلم در این باره تأثیرگذار باشد، البته باید بدانیم فیلمسازی به شیوه نق‌زدن هم تأثیری نخواهد داشت.

ایرج راد بازیگر و کارگردان با بیان این مطلب گفت: هر سال جان تعداد زیادی از مردم به واسطه آلودگی و ناپاکی هوا گرفته می‌شود ولی متأسفانه انگار برای هیچ کس مهم نیست که آلودگی هوا چه بر سر مردم می‌آورد.

بازیگر «اجاره‌نشین‌ها» ادامه داد: بیش از دو دهه است با شروع فصل سرما مسئولان درباره آلودگی هوا و لزوم مبارزه با آن حرف می‌زنند و بعد در ادامه بعد از عید همه چیز دوباره تا پاییز سال بعد به فراموشی سپرده می‌شود!

ایرج راد تأکید کرد: در بخش‌های خبری- تحلیلی رادیو و تلویزیون بارها درباره این آلودگی‌ها اطلاع رسانی شده است ولی تنها کاری که مسئولان می‌کنند تلاش برای تعطیلی یک یا دو روزه شهرهای آلوده است که معلوم است دردی را دوا نمی‌کند.

بازیگر «شمعی در باد» با اشاره به کارکرد فرهنگ برای حل معضل آلودگی هوا گفت: می‌توان در فیلم‌ها و سریال‌ها با توجه به معضل آلودگی هوا به داستان‌پردازی پرداخت ولی باید ریشه‌ای داستان‌پردازی کرد و به عمق زد تا حساب کار دست همگان بیاید.

این بازیگر ۷۵ ساله عنوان کرد: آنچه تاکنون درباره بررسی مشکلات اجتماعی در آثار نمایشی دیده‌ایم صرفاً نوعی ناخنک زدن به اتفاقات اجتماعی است که برای کوتاه مدت خوب است ولی وقتی می‌خواهیم نگاه علت و معلولی به بحران‌ها داشته باشیم، بهتر است با برنامه‌ریزی مناسب و صرف وقت کافی نسبت به تولید مبادرت کنیم. آلودگی هوا مسئله‌ای است که هر سال وجود دارد و برای همین تولید فیلم و سریال مرتبط با این مسئله نباید کار پردردسری باشد و فقط نیازمند آن هستیم که از چند ماه زودتر استارت نگارش و پژوهش متن را بزنیم تا بتوانیم به بهترین شکل علل آلودگی هوا را کالبدشکافی کنیم.

این بازیگر باسابقه ابراز امیدواری کرد: اگر برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم در جهت به‌روز کردن سوژه‌های مرتبط با آلودگی هوا داشته باشیم و تلاش کنیم تمام جوانب مؤثر در آلودگی را در درام فیلم یا سریال تبیین کنیم، حتماً در جهت هشدار و درخواست پاسخگویی از جانب مدیران هم که شده موفق‌تر عمل خواهیم کرد. به اعتقاد این سینماگر پیشکسوت ترافیک تهران، نبود شبکه فاضلاب شهری استاندارد در بیشتر شهرها، آتش‌سوزی جنگل‌ها و انباشت زباله‌ها نمونه‌های قابل اشاره‌ای از آلودگی‌های طبیعی و محیطی ما هستند که هر ساله با آن‌ها مواجه هستیم و سینما می‌تواند در مورد ضعف مدیریت دولت‌ها و شهرداری‌ها در این باره آثاری اثرگذار تولید کند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند