هنر

هیچ چیز نمی تواند هنر را به افول برساند

به گزارش ردکارپت فیلم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنر را هیچ چیزی از جمله جنگ، بلایای طبیعی و… نمی‌تواند تعطیل کند، افزود: هنر یک حیات پویا دارد و هیچ چیز نمی تواند آن را به افول برساند.

سید عباس صالحی در نشست با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ” هنر زنده است” ، گفت: دریافت طرح برگزاری این جشنواره از چند زاویه مهم است تا به آن توجه شود. اولین زاویه اینکه کرونا با همه فشارهایی که داشت نمی تواند هنر را به میرایی برساند. بنابراین هیچ اتفاقی از جمله جنگ، بیماری، بلایای طبیعی و … نمی تواند هنر را به تعطیلی بکشاند.

وی ادامه داد: دومین زاویه مورد توجه برای برگزاری این جشنواره این است که از سوی بخش خصوصی دنبال و برگزار می شود. هر مقدار بتوانیم حرکت های فرهنگی و هنری خود را متکی به بخش خصوصی کنیم می توان مسیری برای تداوم و تکامل آن به عنوان یک حرکت اجتماعی ایجاد کرد.

صالحی توضیح داد : اینکه چنین حرکتی در دوران کرونا با تمام سختی های آن در حال شکل گیری است امید بخش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سومین نکته مورد توجه در برگزاری این جشنواره را فضای تجمیعی چند هنر با هم دانست و افزود: گفت و گوی زنده اصحاب هنر و ارتباط میان بخشی منجر به تکامل عرصه هنر می شود. در مباحث میان رشته ای هر مقدار ارتباطات میان بخشی خود را افزایش دهیم به تبادل تجربیات می انجامد و این مسیر باعث تکامل راه می شود. جشنواره هنر زنده است هم همین گونه است و همزمان چند هنر در کنار هم به فعالیت می پردازند.

صالحی یادآورشد که معمولا اکثر جشنواره های ما تک شاخه ای هستند ولی در این رویداد همه اساتید و پیشکسوتان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری در رفت و آمد هستند و این امر منجر به تبادل اطلاعات و تجربیات میان حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینما، موسیقی، تئاتر و … می شود. بنابراین این جشنواره از این منظر هم تازگی دارد.

وی اجرای آنلاین برنامه های این جشنواره را از دیگر ویژگی های آن برشمرد و گفت: فضای مجازی بستر خیلی از اتفاق ها است و این امر در حال شکل گیری بود و شیوع کرونا آن را به عنوان بستر مهم در شکل گیری بسیاری از اتفاقات قرار داد. اینکه جشنواره هنر زنده است بر این بستر در حال شکل گیری است از جمله نقاط مورد توجه آن است. بخش دیجیتال آرت هم از جمله ویژگی های این جشنواره است که می توان از ظرفیت های آن بهره کافی برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به برگزاری این جشنواره در اسفندماه سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: زمان برگزاری جشنواره هنر زنده است به عنوان آخرین رویداد فرهنگی هنری قرن بسیار مناسب است که در آستانه شروع قرن، مبعث پیامبر اکرم (ص) و آغاز فصل بهار هم هست.

وی در پایان به حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره “هنر زنده است” اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد از این رویداد حمایت کنیم.

براساس این گزارش ،‌معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با یادآوری اینکه پس از شیوع کرونا پیشنهاد برگزاری جشنواره هنر زنده است ارائه شد، گفت: این رویداد متفاوت از جشنواره های دیگر کشور بوده و هدف آن استعدادیابی مردم در سطوح مختلف هنری است.

سید مجتبی حسینی به برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری در کشور اشاره کرد و توضیح داد که ۴۴۸ جشنواره فرهنگی و هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود که ۳۶۸ جشنواره آن در حوزه هنر است. با ارائه طرح برگزاری جشنواره هنر زنده است تازگی و متفاوت بودن آن با دیگر جشنواره ها را مشاهده کردیم.

وی همچنین تاکیدکرد: این جشنواره تلاش می کند تا به عنوان یک شبکه مویرگی در ایران جای خود را پیدا کند و در نهایت به استعداد یابی منتهی شود.

حسینی یادآورشد که مجوزهای برگزاری این جشنواره از سوی سازمان سینمایی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است و تلاش شده تا با دیگر جشنواره های فجر همپوشانی نداشته باشد و بر آن ها تاثیر منفی نگذارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره هنر زنده است در اسفند سال جاری را تدبیر اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد برشمرد و گفت: زمان برگزاری این جشنواره بسیار مناسب است و با توجه به شیوع کرونا منجر به روحیه بخشی در جامعه برای آغاز سال جدید می شود.

همچنین عضو هیات موسس جشنواره هنر زنده است، در این نشست افزود: اعضای شورای سیاستگذاری و هیات داوران این جشنواره از اساتید و پیشکسوتان صاحب نام حوزه هنر کشورمان هستند.

بهروز غریب پور افزود: این جشنواره قرار است از ۱۰ تا ۲۰ اسفند سال جاری برگزار شود و به عنوان آخرین اتفاق فرهنگی و هنری قرن به شمار می آید. این جشنواره قصد رقابت با دیگر جشنواره ها را نداشته و ندارد.

وی به بخش های مختلف این جشنواره در حوزه های سینما، تئاتر، موسیقی اشاره کرد و ادامه داد: هر گروه و هر بخش دارای یک مدیر اجرایی و داوران مرتبط با خود است.

غریپ پور افزود: ثبت نام برای شرکت در این جشنواره آغاز شده است و اولین شرکت کننده در این جشنواره دختر ۱۷ ساله ای از سیستان و بلوچستان است و این امر نشان می دهد که تا نقطه های مرزی خبر برگزاری این جشنواره رسیده است. تا امروز ۱۵۰۰ شرکت کننده داشته ایم و امیدوارم بیشتر از این تعداد هم بشود.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است نیز گفت: این رویداد توسط تعدادی از هنرمندان کشور برگزار می شود و به نظرم اولین جشنواره ای است که در کشور همه اعضای شورای سیاستگذاری آن از جمع هنرمندان است.

محمد مهدی عسگرپوربه برگزاری این جشنواره از سوی بخش خصوصی اشاره کرد و توضیح داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری جشنواره از سوی بخش خصوصی نگاه مثبتی دارد و صدور سریع مجوزهای برگزاری جشنواره هنر زنده است مصداق این رویکرد است .

کمال تبریزی عضو دیگر شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است همچنین گفت: یکی از ویژگی های متفاوت این رویداد فرهنگی این است که در همه حوزه های موسیقی، تئاتر و … به صورت آنلاین برگزار می شود. اما در حوزه فیلم به دلیل اینکه امکان برگزاری آنلاین وجود ندارد سالنی برای نمایش در نظر گرفته ایم تا منتقدان و اصحاب رسانه در آن حضور داشته و بعد از تماشای فیلم به نقد و گفت و گو بپردازند.

وی ادامه داد: در این جشنواره تمرکز ما بر آثار جوانان است تا به استعداد یابی منجر شود.

فردین خلعتبری عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است هم در این نشست گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف از جمله ارائه بانک اطلاعاتی به جشنواره هنر زنده است کمک های بسیاری کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این رویداد فرهنگی الگویی برای دیگر جشنواره های کشور شود و تلاش داریم در این جشنواره جوانان دارای استعداد در خوانندگی را شناسایی و به آن ها کمک کنیم تا بتوانند مسیر درستی را طی کنند.

غریب پور نیز به بخش های جشنواره هنر زنده است اشاره کرد و گفت: این رویداد شامل ۴ جشنواره است که همزمان با هم برگزار می شود. معتقدم تاکنون برگزاری چنین جشنواره ای با این گستردگی را در کشور نداشته ایم.

وی به گزارشی از یونسکو اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این گزارش پیش بینی شده مشاغلی تا سال ۲۰۴۰ در حوزه فرهنگ و هنر به دلیل تغییر سبک زندگی بشر از بین می رود و چیزی که در این حوزه باقی می ماند بخش دیجیتال آرت است و جشنواره هنر زنده است بر این موضوع توجه دارد.

مازیار رضاخانی عضو هیات موسس و مدیر جشنواره هنر زنده است نیز دراین نشست گفت: دبیرخانه این رویداد فرهنگی به طور مستقیم با هنرمندان تماس می گیرد و آن ها را برای حضور در این جشنواره دعوت می کند.

وی با یادآوری اینکه این جشنواره ۲۱ اسفندماه سال جاری برگزار می شود ، افزود: امیدواریم این جشنواره که همزمان با مبعث حضرت رسول (ص) است شب عید خوبی برای هنرمندان بشود.

رضاخانی ادامه داد: کمک ها و حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهتر برگزار شدن این جشنواره راهگشا است و امیدواریم با توجه به اینکه آخرین اتفاق فرهنگی و هنری در آخرین قرن حاضر است اتفاقات خوبی رقم بخورد


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند