جشنواره فجر

سیروس الوند: بنده با برگزاری جشنواره فجر در دوران پاندمی کرونا صد در صد مخالفم!

به گزارش ردکارپت فیلم: سیروس الوند با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: بنده با برگزاری جشنواره فجر صد در صد مخالفم؛ امروزه با توجه به پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان حال بسیاری از صنایع و مشاغل از جمله سینما خوب نیست، جشنواره های مهم در سراسر دنیا تعطیل شده اند و توجه به جان مردم در اولویت همه دولت ها است؛ ما هم باید بدانیم سینما در حال احتضار است و با برگزاری جشنواره فجر نمی توان ادای زنده بودن سینما را درآورد، پس بهتر است بودجه ای را برای برگزاری این رویداد بی بازده صرف نکنیم!

وی افزود: مدیران سینمایی باید واقع بین باشند و با رو راستی اعلام کنند که سینما در حال احتضار است. سینمای ایران قبل از ورود و گسترش ویروس کرونا هم حال روز خوبی نداشت و دخل و خرجش یکسان نبود. مردم عادت سینما رفتن را مدت ها است فراموش کرده اند و متأسفانه سینمای ایران با یک ورشکستگی جدی مواجه شده است.

وی ادامه داد: مردم مناسک سینما رفتن را از دست داده اند و همین باعث شده بود تا بسیاری از فیلم هایی که حتی قبل از کرونا اکران شدند نتوانند حتی بودجه تولید خود را در گیشه به دست آورند.

الوند سپس با اشاره به برخی اظهارات ناآگاهانه مدیران سینمایی متذکر شد: عده ای می گویند زنده بودن سینما به برگزاری جشنواره است! این حرف غلط چه معنایی دارد؟ شما اگر سینما احترام قائلید برای نشان دادن تصویر واقعی امروز سینما باید به مردم حقیقت را بگویید و اجازه ندهید جشنواره برگزار شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده همانطور که پیش از این هم تأکید کردم با برگزاری جشنواره در این شرایط بحرانی کنونی به شدت مخالفم؛ با چنین جشنواره ای هرگز نمی توان ارتباط برقرار کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» و «یک بار برای همیشه» تصریح کرد: آقایان با برگزاری جشنواره فجر به شیوه نوین، اشتباه تابش را در برگزاری جشنواره کودک را تکرار می کنند! ما رسماً شاهد بودیم کاری که آقای تابش در جشنواره کودک انجام دادند هیچ ثمر و قایده ای نداشت. ما با برگزاری جشنواره فجر به این شیوه جدید تنها باعث نابودی آن خواهیم شد و جشنواره را از تعریف خواهیم انداخت.

الوند سپس با خواندن مصرعی از اشعار مولانا گفت: پشت این پرده خبرها است که ما بی خبریم!؛ بی تردید اصرار برخی افراد برای برگزاری جشنواره فیلم فجر داستان هایی دارد که ما از آن داستان ها مطلع نیستیم!؛ سال ها بعد معلوم می شود دلیل این اصرارهای چه چیزی بوده است!

این کارگردان پیشکسوت یادآور شد: جشنواره فیلم فجر یک نماد برای یادآوری پیروزی انقلاب است و ما نباید اجازه دهیم این نماد با اعمال سلیقه ناآگاهانه برخی از افراد دستخوش تغییرات منفی کیفی شود.

وی سپس خطاب به مدیران سینمایی اظهار داشت: ما مگر چقدر فیلم داریم که بتوانند در شأن این جشنواره باشند؟ چقدر فیلم تولید کرده ایم که پشت تولید آن ها دلایل سینمایی و هنری وجود داشته؟ آیا برگزاری این جشنواره در این روزهای کرونایی جز یک موضع گیری سیاسی چیز دیگری هم دارد؟

الوند در پایان این گفتگو یادآور شد: جشنواره فیلم فجر همواره برای خود ارزش و اعتبار داشته است. زمانی بحث ما این بود که کفه سینمای کمدی در جشنواره سنگین شده و باید به سمت فیلم های تحلیلی مسائل روز و… برویم. اما امروزه از نظر کمی در موقعیتی نیستیم که بتوانیم گلچین خوبی برای حضور فیلم ها در جشنواره داشته باشیم. این چه معنایی دارد که هر فیلمی که تولید شده بتواند در جشنواره شرکت کند؟ مگر این جشنواره مهمترین رویداد سینمایی کشور نیست؟ چرا اینطور بی اعتبار و بی ارزشش می کنید؟


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند