اکوسیستم

برگزار نشدن جشنواره فجر به اکوسیستم سینمای ما ضربه می زند

به گزارش ردکارپت فیلم: دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با دفاع از برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر و اکران فیلم ها ولو محدود گفت: جشنواره ها بخشی از اکوسیستم سینما هستند که حذف آنها لطمات جبران ناپذیری خواهد زد.

محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فجر و یکی از داوران سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حاشیه بازدیدش از محل برگزاری این جشنواره در پردیس سینمایی ایران مال، در بخشی از یک گفتگوی زنده که در خانه مجازی جشنواره پخش می شد، در مورد لزوم برگزاری جشنواره ها و بویژه جشنواره فیلم فجر گفت: با برگزار نشدن جشنواره ها در واقع اکوسیستم سینما آسیب می بیند. پس نمی توانیم بنشینیم و آرزو کنیم که بیماری کرونا از کشور برود، بلکه به نظر من باید بگردیم و راه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری را پیدا کنیم.

وی افزود: ما باید ببینیم که راه ارتباط با مخاطبانمان چیست. در جشنواره های جهانی چون بازار فیلم دارند و گردش اقتصادی برایشان مهم است راهش را پیدا کرده اند. اما چون بازار در جشنواره های ما، برایمان اهمیتی ندارد اصلا به اصل ماجرا هم فکر نمی کنیم. می گوئیم اصلا پلتفرمش را هم نداریم، پس اجرا نشدن مابقیش هم اشکالی ندارد؛ اما بخش مسابقه باید شور و اشتیاق خودش را داشته باشد و داوری هم می شود و بقیه هم به خانه بروند. این ساده ترین راه است. به نظر من چنین رویکردی نتیجه خوبی نخواهد داشت چراکه ارتباط مداومی که با برخی از مسائل و از جمله برگزاری جشنواره داشتیم مخدوش می شود و در نتیجه اکوسیستم سینما هم دچار مسئله خواهد شد.

عسگرپور در ادامه تشریح کرد: جشنواره ها بخشی از اکوسیستم سینما است؛ اگرچه خیلی ها ممکن است که بگویند می توان جشنواره نداشت اما فیلمسازی که هست! در صورتیکه همانطورکه اگر بخشی از طبیعت را برداریم، دچار مشکل می شود، حذف جشنواره ها هم به اکوسیستم سینما آسیب جدی می زند و همانطور که در سیستم آموزش و پرورش، این روزها حضور نیافتن بچه ها در مدارس بویژه در سالهای اول ابتدائی نگران کننده شده است چرا که احتمالا کودکان در پروسه شکل گیری رفتار اجتماعیشان آسیب خواهند دید، برخی از عادات و رفتار اجتماعی ما هم نسبت به سینما با این تعطیلی ها دچار تغییر خواهد شد.

او ادامه داد: پس باید بگردیم و راهش را پیدا کنیم که خوشبختانه مسئولین جشنواره هم این کار را کرده اند و جشنواره هم در حال اجرا است. البته به نسبت چند ماه قبل زمان خوبی هم هست که این شیوه را به شکل محدود تجربه کنیم و سایر جشنواره ها هم می توانند از این تجربه استفاده کنند؛ برای من هم قطعا قابل توجه خواهد بود.

این تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون ایران، در مورد احتمال اکران فیلم های نامزد شده در رشته های مختلف جشنواره فیلم فجر برای فیلمسازان و اصحاب رسانه گفت: واقعیت این است که بخشی از این محدودیت ها اجتناب ناپذیر است. حتما رعایت پروتکل ها حرف اول را می زند و در این تردیدی نیست؛ اما در نمای کلی وقتی به روابط اجتماعیمان نگاه می کنیم، می بینیم که مردم به خرید و یا جاهای دیگر می روند پس سینما رفتن و یا اکران محدود فیلم ها هم می تواند بخشی از همان جریان طبیعی اجتماعی باشد.

داور سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: اتفاقا گاهی همین موارد می تواند از نظر روحی و روانی کمک کننده باشد چرا که همین که احساس کنید در جامعه ای زندگی می کنید که امکان دیدن فیلم و معاشرت اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، به شما برای مقابله با آن احساس ناامید کننده ای که تنها توصیه می کند که به سرعت به خرید بروید و برگردید و به هیچ جای دیگر هم نروید، کمک می کند.

مدیرعامل اسبق خانه سینما ادامه داد: به نظر من این نفَس کِش‌ها و البته با رعایت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم است و حذف یا نادیده گرفتنش مناسب نیست. اگرچه خیلی وقت‌ها دولت‌ها یا افرادی هستند که اولویت اول تا سومشان فرهنگ نیست و حتما چنین موضوعاتی هم از سوی آنها نادیده گرفته می شود.

محمدمهدی عسگرپور در انتها تاکید کرد: گاهی از تلویزیون انتقاد می شود که چرا در چنین وضعیتی برنامه های امیدوارکننده ای که جذاب باشد، ندارید؟ خب، آنها هم می توانند استدلال کنند که وقتی شرایط تولید مهیا نباشد نمی توانیم کاری انجام بدهیم. پس اگر بخواهیم شرایط تولید فراهم باشد باید اکوسیستم هم آسیب ندیده باشد و کار خودش را انجام دهد که جشنواره هم بخشی از آن است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند