وحید پیماندار

«برقع» در «عمارت هنری تُ» به روی صحنه می‌رود

به گزارش ردکارپت فیلم: نمایش «برقع» به کارگردانی وحید پیماندار در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» از امروز پنجم بهمن در «عمارت هنری تُ» به صحنه می‌رود.

نمایش «برقع» از جمله آثار صحنه‌ای دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» است که از امروز پنجم تا چهارشنبه ۸ بهمن ساعت ۱۶ در «عمارت هنری تُ» به صحنه می‌رود.

وحید پیماندار کارگردان «برقع» درباره این نمایش گفت: نمایش «برقع» با محوریت زنی به نام هنده است. در تاریخ آمده که این زن همسر یزید بوده و در زمانی که اصحاب امام حسین علیه السلام به اسارت گرفته و وارد شام می شوند او به حمایت از حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر یاران می‌پردازد و نقش معنوی این زن در حماسه عاشورا شاهدی تاریخی به بر حق بودن امام حسین علیه السلام در کاخ یزید است.

وی با اشاره به زمان برگزاری «تئاتر صاحبدلان» که مصادف با چهلمین سالگرد دفاع مقدس بود گفت: ارتباط این نمایش با چهلمین سالگرد دفاع مقدس می تواند روحیه شهادت طلبی رزمندگان باشد که البته از مکتب عاشورا و امام حسین علیه السلام می‌آید.

این کارگردان درباره شیوه اجرای نمایش عنوان کرد: این نمایش داستانی تاریخی و مذهبی و اشاره مستقیم به واقعه عاشورا دارد و نسخ تعزیه این داستان تاریخی موجود است که ما با شیوه‌های تعزیه و نقالی این نمایش را اجرا کردیم.

وی درباره اهمیت برگزاری «تئاتر صاحبدلان» بیان کرد: با توجه به فرهنگ و مذهب ما ایرانی ها در هر جشنواره‌ای و هر سالن نمایشی شاهد تئاترها و نمایشنامه های مذهبی هستیم اما اینکه «تئاتر صاحبدلان» به صورت تخصصی به این موضوع می پردازد بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا که نمایش مذهبی قواعد و مشخصات منحصر به فردی دارد و البته کسانی که تمایل به نوشتن و اجرای نمایش مذهبی دارند هم دارای روحیه متفاوتی هستند. در نتیجه این رویداد هم می تواند به تکمیل رشد فرم و محتوای نمایش‌های مذهبی و هم به شناخت افراد و هنرمندانی که در این زمینه مستعد هستند کمک کند.

پیماندار همچنین درباره تاثیر این رویداد در تئاتر استان ها یادآور شد: به لحاظ کمیت و تعداد اجرا «تئاتر صاحبدلان» می‌تواند در استان ها که سرشار از استعدادها و هنرمندان متعهد است، کمک کننده باشد اما مساله مهمتر این است که هر شهر و استانی همانطور که می دانیم هم شیوه های مختلف عزاداری برای محرم دارند و هم نسخ و شکل اجرای متفاوتی برای تعزیه و دیگر مراسم آیینی مذهبی مثل یزد، خوزستان، کاشان و شهرهای دیگر پس اگر استان ها با نگاه و استفاده از این آیین های مذهبی نمایش های خودشان را غنا ببخشند در نهایت به رشد و شکوفایی نمایش مذهبی و «تئاتر صاحبدلان» کمک می کند.

نمایش «برقع» به کارگردانی وحید پیماندار در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» از امروز پنجم تا چهارشنبه هشتم بهمن ماه ساعت ۱۶ در «عمارت هنری تُ» به صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش شهاب راحله و زهرا غلامی هستند.

«عمارت هنری تُ» در میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان دائمی، پلاک ۳ واقع شده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند