اصغر فرهادی

فیلمهای جشنواره فجر از دریچه آمار و ارقام

به گزارش ردکارپت فیلم: خبرنیوز در یادداشتی به قلم جمشید خاوری نوشت:در غیاب پیشکسوت هایی مثل داریوش مهرجویی ، مسعود کیمیایی ، بهمن فرمان آرا ، اصغر فرهادی و … در جشنواره سی و نهم جوان ها عرصه را از آن خود کرده اند.

به طوری که می توان این رویداد را با قاطعیت، “جشنوارۀ جوان ها” نامید. از همین رو، مُسن ترین کارگردانی که فیلمش در بخش مسابقه حاضر است (علی غفاری) فقط ۵۴ سال سن دارد!

از لیست ۵۷ فیلمی که در جشنواره پذیرفته شدند نیمی را کارگردان های جوان و فیلم اولی تشکیل می دادند و این نسبت در بین فیلمهایی که به بخش رقابتی راه یافته اند نیز کم و بیش صادق است.

چه اینکه از بین ۱۶ فیلمساز حاضر در بخش سودای سیمرغ، عادل تبریزی (گیجگاه) فرنوش صمدی (خط فرضی) حمید آذرنگ (روزی روزگاری آبادان) ارسلان امیری (زالاوا) حسین دارابی (مصلحت) سیاوش سرمدی (منصور) آرش انیسی (مامان) با فیلم اول و کاوه صباغ زاده (رومانتیسم عماد و طوبا) مهدی جعفری (یدو) و محسن قرائی (بی همه چیز) با فیلم دوم یا سوم شان در جشنواره حضور دارند. این در حالیست که فیلمسازان جوان در سال های گذشته در یک بخش مجزا با یکدیگر به رقابت می پرداختند.

بازیگرانی که کارگردان شدند، کارگردان هایی که بازیگر شدند!

حمید رضا آذرنگ و ستاره اسکندری چهره هایی هستند که تا کنون به عنوان بازیگر شناخته می شدند و امسال در کسوت کارگردان ظاهر شده اند.

شهاب حسینی، علی مصفا و علی اوجی از جمله بازیگرانی هستند که امسال به عنوان تهیه کننده، چهار فیلم در جشنواره دارند.

شاهد احمدلو که فیلم خودش (مورچه خوار) به جشنواره نرسید در فیلم “سیاه باز” به عنوان بازیگر حضور دارد.

سهی بانو ذوالقدر و مرتضی علی عباس میرزایی که قبلا فیلم ساخته اند امسال به عنوان بازیگر در فیلمهای “مصلحت” و “مامان” حضور دارند.

مسعود امینی تیرانی که پیش از این به عنوان مدیر تصویربرداری فعال بود امسال اولین فیلم خود را در مقام کارگردان ساخته است.

پوریا حیدری که اخیرا فیلمهایش به عنوان تهیه کننده حضورهای موفقی در جشنواره های جهانی داشته امسال اولین فیلم خود را در مقام کارگردان ساخته است.

فیلمهای جشنوارۀ سی و نهم در چه ژانری هستند؟

ژانر کودک و نوجوان: سلفی با رستم، بعد از اتفاق، بام بالا، گل به خودی، بچه های طوفان، کارو، یدو، نارگیل، مهران و بچه گرگهای دره سیب

ژانر انقلاب و دفاع مقدس: تک تیر انداز، آفتاب نیمه شب، منصور، مصلحت، کارو، یدو، مهران و روزی روزگاری آبادان

ژانر زندگی نامه ای: منصور و تک تیرانداز

فیلمهایی با موضوع دادگاه و قضاوت: حرف آخر، سیاه باز، خانه ماهرخ ، حکم تجدید نظر و برای مرجان

فیلمهای کمدی: شیشلیک، گیجگاه، ورود و خروج ممنوع، یقه سفیدها و عروس خیابان فرشته

فیلمهایی با موضوع اجتماعی: بی همه چیز، ابلق، طلاخون، صحنه زنی، روز ششم و سیاه باز

فیلمهایی با موضوع عاشقانه: رمانتیسم عماد و طوبا ، آهو، تارا، نیلگون

تنها فیلم ترسناک جشنواره هم “زالاوا” است.

خانم هایی که پرچم را بالا نگه داشته اند

نرگس آبیار، فرنوش صمدی، آیدا پناهنده، ستاره اسکندری، رقیه توکلی و مریم بحرالعلومی از جمله بانوان فیلمسازی هستند که در جشنواره حضور دارند . با این توضیح که از بین آنها فقط سه نفر اول، فیلمشان برای کسب سیمرغ رقابت می کند.

پرکارترین بازیگران جشنواره چه کسانی هستند؟

جمشید هاشم پور با شش فیلمِ «گیجگاه»، «شیشلیک»، «راند چهارم»، «روز ششم»، «برای مرجان» و «لب خط»، پرکارترین بازیگر جشنوارۀ سی و نهم می باشد که سه فیلم اول، در بخش رقابتی حضور دارند.

در بین خانم ها نیز بهناز جعفری با فیلم‌های «شهربانو»، «سه روز و سه قتل» و «لیپار»؛ گلاره عباسی با فیلم‌های «ابلق»، «بعد از اتفاق» و «شهربانو» و نسیم ادبی با فیلم‌های «بی‌آبان»، « گل به خودی» و «لب‌خط» هر کدام سه فیلم بازی کرده اند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند