۱۰۸ دقیقه از یک قرن

مخاطبان عام سینما به هنر و تجربه اهمیت کمی می‌دهند

علی میانجی، کارگردان فیلم کوتاه «نیستن» و نماینده بسته فیلم کوتاه با عنوان «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» که از ۲۳ بهمن در سینماهای هنر و تجربه سراسر کشور اکران شده است، درباره اکران ۶ فیلم کوتاه در این بسته فیلم صحبت کرد.

میانجی با اشاره به این‌که مضمون این ۶ فیلم کوتاه به نوعی برای حال این روزهای جامعه خوب است، گفت: «موضوع این ۶ فیلم کوتاه به هم مرتبط نیست اما مضمون مرگ و امید در همه آن‌ها وجود دارد. من و دوستان با اکران فیلم‌های کوتاه خود تصمیم گرفتیم چراغ سینما را روشن نگه داریم چراکه شغل‌مان سینماست و باید آن را زنده نگه داریم.»

کارگردان فیلم کوتاه «نیستن» درباره علت نام‌گذاری این بسته فیلم کوتاه با عنوان «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» مطرح کرد: «اسم این بسته را من پیشنهاد دادم و همه اعضای گروه با آن موافقت کردند. در حقیقت اتفاقاتی که در این ۶ فیلم کوتاه رخ می‌دهد، تریلری از قرن ۱۴ خورشیدی است به همین دلیل «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» را به عنوان نام این بسته برگزیدیم. همچنین ما تا روزهای آینده وارد یک قرن جدیدی می‌شویم و از آن‌جا که چراغ سینما سال ۹۹ و در واپسین روزهای قرن ۱۴ خاموش بود، به دنبال اسمی بودیم که نشان دهیم سینما زنده است. تغییر قرن، یک امیدی را به همراه دارد که مضمون اصلی «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» است.»

میانجی با اشاره به این‌که کارگردان‌هایی که در این بسته، فیلم‌های کوتاه خود را به اکران درآورده‌اند، فیلم اولی نیستند، گفت: «به جز یکی از دوستان، بقیه فیلمسازان، چندمین تجربه خود را در عرصه فیلم کوتاه سپری می کنند.»

علی میانجی: مخاطبان عام سینما به هنر و تجربه کمتر اهمیت می‌دهند
پوستر فیلم «راحانا»

میانجی درباره موضوع این ۶ فیلم کوتاه به تفکیک عنوان کرد: «فیلم کوتاه ۲۴ دقیقه‌ای «راحانا» با کارگردانی کاظم دانشی درباره دختر تک تیرانداز سوری به نام راحانا است که توانسته است تعداد زیادی از نیروهای داعش را به هلاکت برساند. همچنین «نیستن» با کارگردانی خودم که مدت زمان آن ۱۵ دقیقه است، درباره دختری به نام مژگان است که به دنبال راهی برای خروج از ایران می‌گردد و در عین حال پیرمردی به نام رستم در حال زنده نگه داشتن ایران است.»

او درباره موضوع دیگر فیلم‌ها ادامه داد: «فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای «انبار»، اثر حسین ترک‌جوش، داستان کارگرهای افغانستانی است که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و در یک انبار ضایعات کاغذ مشغول به کار هستند تا این‌که در بین آن‌ها قتلی رقم می‌خورد و همه را به چالش می‌کشاند. همچنین فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای «حفره» به کارگردانی زهرا ترکمنلو درباره سربازی است که برای جمع کردن غنیمت وارد یک کمپ جنگی می‌شود و ناخواسته مرتکب اشتباهی می‌شود و بُعد منفی درونش را بر می‌انگیزد.»

کارگردان «نیستن» درباره فیلم کوتاه «بعدی» ساخته سعید صادقی سرارودی نیز گفت: «این فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای درباره یک عکاس است که همه مشتریان خود را به یک شکل درآورده و از آن‌ها عکس می‌گیرد اما در مواجهه با یک مشتری دچار مشکل می‌شود.»

میانجی با اشاره به این‌که ساخت فیلم کوتاه از ساخت فیلم‌های بلند سخت‌تر است، گفت: «فیلمسازان فیلم کوتاه حمایتی از بیرون برای ساخت آثار خود ندارند، در این زمان اگر مخاطبان هم فیلم‌های کوتاه را تماشا نکنند، شاید دیگر این عرصه نتواند به حیات خود ادامه بدهد. نکته دیگر این‌که در حال حاضر هنروتجربه امکانی را فراهم کرده است تا مخاطبان با خرید یک بلیت، ۶ فیلم کوتاه را در یک بسته تماشا کنند و خود این موضوع می‌تواند فرصتی برای مخاطبان فراهم آورد تا از این سینما حمایت کنند.»

او در پایان با انتقاد از این‌که مخاطبان عام سینما به فیلم‌های هنروتجربه کمتر بها می‌دهند، گفت: «بهترین فیلم‌های سینمایی ایران از نظر من در هنروتجربه اکران شده است و می‌شوند و این موسسه تنها موسسه‌ای است که از فیلم‌های کوتاه حمایت می‌کند و به آن بها می‌دهد.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند