رسوایی

رسوایی «اشپیگل» در یک فیلم جلوی دوربین می‌رود

به گزارش ردکارپت فیلم:  ماجرای رسوایی نشر مطالب ساختگی در روزنامه آلمانی «اشپیگل» که سه سال پیش تیتر داغ رسانه‌های جهان شد، در یک فیلم جدید جلوی دوربین می‌رود.

داستان رسوایی سال ۲۰۱۸ روزنامه آلمانی اشپیگل در ارتباط با انتشار مطالب جعلی روزنامه‌نگاری به نام کلاس رلوتیوس، در فیلم طنز هزار خط (۱۰۰۰ Zeilen) با بازی الیاس مبارک ستاره فیلم من کی هستم (Who Am I) و یوناس نای هنرپیشه مجموعه تلویزیونی آلمان ۸۶ (Deutschland ۸۶‎) جلوی دوربین می‌رود.

این فیلم با اقتباس از کتاب هزار خط دروغ نوشته خوان مورنوز روزنامه‌نگاری که تقلب رلوتیوس را افشا کرد، ساخته خواهد شد. افشاگری مورنوز باعث شد رلوتیوس به استفاده از اطلاعات جعلی و ساختگی در دستکم ۱۴ مورد از مقالات تحقیقی خود اعتراف کند.

در هزار خط، نای نقش لارس بوگنیس خبرنگار یکی از مجلات خبری معروف آلمان را بازی می‌کند که در مصاحبه ها و گزارشات خود دست برده و جعل اطلاعات می‌کند. تنها کسی که به او شک می‌کند، همکارش رومرو (با بازی مبارک) است که کار و حتی خانواده‌اش را در راه افشای حقیقت به خطر می‌اندازد. مایکل بولی هربیگ کارگردانی این فیلم را برعهده خواهد داشت و فیلمنامه آن کاری از هرمان فلورین است.

سیر تا پیاز رسوایی خبرنگار اشپیگل

کلاس رلوتیوس یکی از خبرنگاران مطرح و باسابقه اشپیگل بود که در ۳۳ سالگی در حالی که به تازگی جایزه خبرنگار سال ۲۰۱۸ آلمان را از آن خود کرده بود، به اتهام جعل و دستکاری اخبار و گزارش ها با هدف جذب مخاطب بیشتر از این روزنامه اخراج شد.

رلوتیوس که چهار جایزه معتبر خبرنگاری را در کارنامه خود داشت، پس از این رسوایی ناچار شد عرصه خبرنگاری را برای همیشه ترک کند. مجله هفتگی اشپیگل از سال ۲۰۱۱ و در هفت سال همکاری با این خبرنگار متقلب، بیش از ۶۰ گزارش از او منتشر کرده بود تا این که جزئیات گزارش شکارچیان مرز درباره رویارویی مسلحانه گروهی از شهروندان آمریکایی در مرز مکزیک با پناهجویان با هدف ورود به خاک آمریکا او را لو داد. مورنوز و چند روزنامه‌نگار دیگر که در تهیه این گزارش با رلوتیوس همکاری کرده بودند، به برخی از جزئیات طرح شده توسط او شک کردند و تحقیقات بیشتر از تقلب گسترده وی در جعل و دستکاری اطلاعات پرده برداشت.

از دیگر گزارش های تقلبی رلوتیوس می‌توان به گزارشی که درباره زندانیان یمنی در گوانتانامو و کالین کاپرنیک ستاره جنجالی فوتبال آمریکایی نوشته بود، اشاره کرد. این روزنامه‌نگار خاطی درباره انگیزه خود از این تقلب گفته بود هرچی شهرتش بیشتر شده ترس از شکست هم در او قوت گرفته است و تمام این کارها را انجام داده تا نبازد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند